Stormupdate Yolanda - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Stormupdate Yolanda - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Stormupdate Yolanda

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

08 November 2013 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Even een stormupdate.
Vanmorgen stond ik op met nog een zonnetje. Van de naderende storm merk je nog weinig. In het dorp zie ik veel toeristen met hun koffer naar het vliegveld gaan. Veel maken de keuze te vertrekken naar Manilla.
De plaatselijke bevolking reageert tamelijk koel. Zij geven mij aan dat je beter kan blijven dan naar Manilla te vertrekken. Manilla is veel gevoeliger voor overstromingen dan Coron.

Dat de naderende storm "een beest" is wordt wel duidelijk als je naar het nieuws op televisie kijkt. Voor Coron geldt stormwaarschuwing 1, de hoogste waarschuwing.

Mijn guesthouse ligt wat hoger in de stad, het lijkt een stevig gebouw. Ik ga er vooralsnog vanuit hier veilig te zitten. Coron ligt ook nog in een baai omgeven door eilanden. Vanaf het restaurant heb ik uitzicht over de baai. Of foto's maken van de storm mogelijk is, is afhankelijk wanneer hij precies arriveert. De laatste voorspelling is rond middernacht. Foto's maken is dan onmogelijk.

Het is nu half elf en de lucht trekt dicht, het begint te regenen. Ik ga nog snel proberen dit berichtje te plaatsen met wat foto's, voordat de stroom en internet gaat uitvallen.

• 08 November 2013 - 05:29

Nick Renders:

Hallo Ton,

Mijn naam is Nick Renders en ik werk voor het ochtendprogramma van Radio 2, De Heer Ontwaakt van de VARA. Wij zijn eigenlijk op zoek naar iemand die ons telefonisch een update kan geven over de situatie op de Filipijnen op dit moment. Zouden wij jou daar even over kunnen bellen? Ik hoor het graag!

Sterkte in ieder geval!

Mobiel filipijns nummer 09995270796 landnummer moet je even opzoeken

• 08 November 2013 - 07:10

Jaakie:

Hadieton,

Lijkt me wel spannend om zo tussen een 'thunderstorm' te zitten. Ik heb veel meegemaakt in het buitenland maar zoiets nog niet. Lijkt me gaaf om dit mee te maken. Maar ook een beetje angstaanjagend.....ik hoop dat het je goed gaat. Zwemvliezen al aan en snorkel op?

Gr d'n voorzitter

• 08 November 2013 - 07:36

Ans:

Hoi Ton,

Je maakt wel wat mee op deze reis. Je guesthouse ziet er inderdaad steviger eruit dan de huisje aan het water. Kijk toch maar uit. Niet gaan uitwaaien bij de haven. Hopelijk vlug weer nieuws na de hevige storm.

Liefs en groetjes
    Ans

• 08 November 2013 - 08:18

Ad:

Ton
    Veel sterkte daar, klinkt sensationeel enerzijds maar ook veiligheid is belangrijk. Ik zal hier de arbocatalogus nog eens op naslaan of die tips hebben haha.
    In ieder geval: let op jezelf, ga geen capriolen uithalen om spannende foto's te maken.

• 08 November 2013 - 09:22

Chris En Toos:

En... ben je al gebeld om een update te geven. We horen hier op het nieuws ook over Yolanda. Bij jou moet het inmiddels in de middag zijn en we zijn erg benieuwd hoe het is gegaan. Gelukkig ben je aan land en niet meer op zee maar dan nog lijkt het ons een enorm spannend avontuur.
    XXX Chris en Toos

• 08 November 2013 - 09:34

Hennie:

Hoi Ton,
    Wanneer kom je op de heer ontwaakt?
    Wel spannend zo'n beest wat er aan komt.
    Nou Ad ik vind het eigenlijk wel mooi een paar sensationele foto's. Dan komt hij niet op radio 2 maar nederland 2 of in de volkskrant.
    Groet Hennie

• 08 November 2013 - 10:28

Karin:

hey Ton, hopelijk veilig / gezond en wel uitgewaaid ! Net als Hennie ben ik ook wel in voor wat spannende foto's ;-) take care.

• 08 November 2013 - 12:07

Rose-Marie:

Hee Ton, take care!!! Ik vind het toch wel spannend..! Hoop snel (maar dat zit er natuurlijk sowieso niet in) weer iets van je te lezen.
    Lieve groet,
    Rose-Marie

• 08 November 2013 - 17:27

Ma:

ton ik vind het wel eng dat jij daar zit en met die storm op komst het huis ziet er wel solide uit maar ik weet niet of het de storm kan weerstaan ik ben altijd blij iets van je te horen maar nu zeker wees zo voorzichtig mogelijk en neem geen rizikoos om mooie plaatjes te schieten ik hoop snel iets te horen hoe het allemaal is gegaan.
    ik ga straks met Ans naar Miek voor een consert hier is het volop aan het regenen maar wij zitten droog.ik wens jou het allebesten en hoop weer vlug iets te horen hel veel groetjs in liefs ma

• 09 November 2013 - 16:48

Danielle:

Hoi Ton

Ik zit op dot moment in Vietnam. Ook hier zijn de stormwaarschuwingen van kracht. We zijn met de laatste vlucht vertrokken vanuit Hue, voordat het vliegveld dicht ging. Waarschijnlijk krijgen wij (in Hanoi en Sapa in het noorden van Vietnam) wel hevige regenbuien, maar zal de storm in kracht afgenomen zijn.
    Veel succes waar je nu zit.
    Gr. Danielle