Enkele besluiten en daarna niets doen - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Enkele besluiten en daarna niets doen - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Enkele besluiten en daarna niets doen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Oktober 2013 | Filipijnen, Boracay Island

En dan vindt je het toch. Gisteren avond nog kunnen eten en drinken voor 300 peso's (€5.04) en dit nog wel onbeperkt.
Een lopend buffet waarbij het buffet stil stond en ik mocht lopen. Een stuk of twintig gerechten van vlees, vis, rijst, toetjes etc. En daarbij onbeperkt Ice tea.
Op het strand en de voetjes in het zand.
Lange rijen tafels met veel Zuid Koreaanse groepen toeristen. Als eenling ben je hier een uitzondering.

Het valt hier in de Filipijnen mij toch wel op dat er beduidend minder "rugzak toeristen" zijn, weinig individuele reizigers. De meeste reizigers zie ik dan ook met grote zware koffers sjouwen. Veel komen maar voor een korte tijd, een of twee weken en hebben een beperkte bestemming.

Het nadeel hiervan is dat je weinig informatie kan delen met anderen over reisroute, leuke guesthouses en dingen die je zeker niet moet doen, Het voordeel hiervan is dt je veel meer zelf moet uitzoeken en ervaren.

Het is weer vroeg op vanochtend, niet omdat het moet maar als je op tijd in bed ligt wordt je vanzelf vroeg wakker. Naast de vele restaurants zijn er ook veel bar's. De populatie in die bar's bestaat voor een groot gedeelte uit ouderen mannen met meisjes die massages willen geven. Dat zullen die ouderen mannen met minder soepele spieren wel nodig hebben. Fysiotherapie zal thuis wel duur zijn :-))

Aangezien ik geen "bartype" ben, Mijn spieren nog redelijk soepel functioneren en ik mezelf nog bij de jonkies reken, voel ik mezelf niet zo thuis in dit uitgaanscircuit. Dus vroeg naar bed en weer vroeg op.

Vandaag staan er een aantal verplichte nummers op het programma:
De keuze of ik hier nog wat langer blijf.
De keuze waar ik naar toe wil.
De keuze hoe ik daar naar toe wil
En de geldvoorraad aanvullen voor het geval ze geen pin hebben waar ik naar toe wil.

Om enige weerstand aan deze druk te geven begin ik maar eens met een zelfgemaakt bakje koffie en sigaretje op mijn veranda. De bewolking is toegenomen. Het regent een heel klein beetje terwijl de zon schijnt.
Vroeger zeiden we: dan is het kermis in de hel. Zie je wel, het is hier niet het paradijs!!!!!
Het weer valt de laatste tijd erg mee, ondanks twee tropische stormen die ten noorden van de Filipijnen bezig zijn hebben deze geen negatief effect.

Het bakje koffie en een sigaretje brengt weer wat structuur en het besluit om mijn verblijf hier met minimaal een nacht te verlengen is gevallen. Ondanks dat dit niet het paradijs is bevalt het zwembad wel, geeft me wat meer ruimte over de reismogelijkheden te onderzoeken.

Daar zit ik dan in een reisbureau te kijken naar de mogelijkheden die ik heb.
Een directe vlucht naar de plaatsen die ik wil zijn er niet vanaf het dichtstbijzijnde vliegveld (Caticlan).
Naar het eiland Coron of Palawan zal ik vanuit dat vliegveld moeten vliegen naar Manilla en vandaar uit door moeten vliegen. Dit wordt een prijzige aangelegenheid (peso's 10.000)
Een tweede optie is in Caticlan de bus pakken, over het eiland Panay met de bus naar Iloilo City (6hr) daar een nacht overnachten en 's morgens een directe vlucht nemen naar het eiland Palawan (Puerto Princesa). Deze optie kost ongeveer de helft van de prijs van optie één. (Vlucht peso's 2290 en ongeveer peso's 1000 voor overig vervoer)
Het betekent dat ik of morgen (8 oktober) al moet vertrekken of hier nog een dag langer moet blijven (10 oktober).

Een derde optie wordt mij ontraden, van Iloilo City naar Puerto Princesa met de boot. Dit is 36 uur over open water, de boot gaat een keer per week en wordt geannuleerd bij slecht weer. Te onzeker dus.

Ik besef mij dat voor de meeste dit allemaal niet zo interessante informatie is maar ik heb een aantal blog volgers die deze informatie wel kunnen gebruiken voor hun aanstaande reis.

Aangezien ik geen haast heb, vanmorgen mijn verblijf met een dag heb verlengt, het zwembad er nog steeds verleidelijk bij ligt is het besluit niet zo moeilijk. Het vliegticket heb ik gelijk maar geboekt voor 11 oktober.

Op het reisbureau krijg ik voor de rest een gedetailleerde routebeschrijving naar Iloilo City met advies voor een hotel overnachting. Al is het vanuit de bus, zo kan ik toch een indruk krijgen van het eiland Panay.

Bovenstaande zaken hebben mij tot drie uur beziggehouden en ik ben van plan de rest van de dag mijzelf niet buiten het gezichtsveld van het zwembad te begeven. Het "sightseeing" gebeuren gaat morgen wel verder.

Een korte maar fikse bui brengt de toeristen van ons "resort" letterlijk dichter bij elkaar want we moeten allemaal onder de party tent. Internationaal buurten van Australië en de Filipijnen tot Zwitserland, Frankrijk, Zweden en Nederland.

• 07 Oktober 2013 - 11:34

Ans:

Hoi Ton,
    Dat krijg je ervan als je alles zelf wilt regelen. Dan ben je zo een paar uur verder. Maar ja je hebt vakantie en het zwembad zag er goed uit op de foto's.ben alweer benieuwd naar je volgende lokatie. Geniet nog maar even op dit paradijsje en tot je volgende berichtje.
    Liefs en groetjes Ans

• 07 Oktober 2013 - 12:02

Karin:

hey Ton, heb je geen creditcard dan ? Met die Hollandse betaalpasje is het toch vaak 'krent'. Maar als ik de fotokes zo zie is het er prachtig :-D Genieten maar !

• 07 Oktober 2013 - 12:42

Ma:

hoi Ton hier ben ik weer wel niet de eerste maar ik had nog andere dingen te doen en nu is het etenstijd maar dat kan wel even wachten ik vind dat jij het maar druk hebt met je geregel als je straks thuis komt ben je aan vacantie toe ik zou het maar op tijd aanvragen maar je hebt het wel naar je zin. ik denk dat je hier het af pingelen wel af moet leren want daar doen ze hier niet aan het is hier n og steeds mooi herfstweer,ikga na het eten m aar weer een stukje lopen. geniet maar van alle belevenissen en ik geniet van jou mailtjes veel nieuws heb ik niet maar ik hoop morgen weer van je te horen. nog heel veel liefs en groetjes ma

• 07 Oktober 2013 - 15:14

Chris En Toos:

Hoi Ton,
    Wel veel regelen hoor, dan is 2 weken B&D een eitje. Mooi foto's van de zee trouwens. We kijken weer uit naar de volgende.
    XXX Chris en Toos

• 07 Oktober 2013 - 16:44

Hennie:

Hoi Ton,
    Ge wit nie wa ge mist jonge;
    'Aangezien ik geen "bartype" ben, mijn spieren nog redelijk soepel functioneren en ik mezelf nog bij de jonkies reken, voel ik mezelf niet zo thuis in dit uitgaanscircuit. Dus vroeg naar bed en weer vroeg op'
    Ook jonkies met soepele spiertjes mogen hier van genieten. Ik denk dat het aan de meisjes ligt.
    Mooie foto's Ton, heb jij ook op zo'n bootje gezeild?
    Groet Hennie.