Manilla en het zwembad zijn nat - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Manilla en het zwembad zijn nat - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Manilla en het zwembad zijn nat

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 September 2013 | Filipijnen, Manilla

Het regent al bij het opstaan, soms een beetje, soms een beetje meer, soms hard met onweer, de droge pauzes zijn maar kort. Wat ga je dan doen in de laatste dag Manilla?

Zoals ik gisteren heb gemeld zijn de highlights in Manilla het Rizal Park en de wijk Intamuros en deze heb ik beide al bezocht. Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat in het Rizal Park al kerstliederen uit de luidsprekers komen. Dus als in Nederland geklaagd wordt dat er in september al pepernoten verkocht worden, het kan erger.

De Manilla Bay, vroeger het middelpunt van straat vertier is al enkele jaren leeg, niets te doen dan water en een paar bootjes. De kraampjes met van alles zijn weggejaagd. Niet de moeite dus om er naar toe te lopen in de regen.

Wat ik wel moet doen is uitzoeken hoe ik hier morgen weg kom maar dat doe ik na mijn rustige ontbijt van Nederlandse koffie, een in de supermarkt gekocht broodje, voor de deur van mijn hotelkamer. "Low budget in een midrange hotel".

Onder mij spelen wat kinderen in het zwembad en ik kijk naar de grijze lucht waar het met regelmaat uit regent.

Reisinformatie is in dit hotel niet te krijgen. Als ik naar het busstation waar bussen naar Subic Bay vertrekken vraag, kijken ze mij vreemd aan. Ik kan wel een auto of taxi nemen maar waarschijnlijk zijn ze hier rijkere gasten gewend.

Regen, zwembad, wifi verbinding. Ik weet wat ik ga doen !!!!!!!!

Aan de rand van het zwembad, waar ik droog kan zitten, bepaal ik mijn volgende bestemming:
Barrio Baretto aan de Subic Bay, iets uit de drukte van Olongapo met meer budget opties. Met de bus zo'n vier uur ten noorden van Manilla. Via tripadviser.com en agoda.com vind ik een goedkoop "resort" (€12,= per nacht) aan het strand en besluit maar gelijk te boeken voor twee nachten. Aan het strand dus ik hoop geen airco nodig te hebben, dat scheelt weer vijf euro's per nacht.
Voor diegene die interesse hebben in mijn bestemming van morgen kunnen klikken op de volgende link:
http://www.subicdive.com/default.php Johan's Beach & Dive Resort.

Subic Bay is in het verleden vooral bekend vanwege een grote Amerikaanse Marine basis die in de negentiger jaren is opgedoekt. Olongapo en Barrio Baretto waren in de tijd bekend vanwege het hoeren en snoeren van Amerikaanse mariniers. Alhoewel de boel opgekrikt is voor families is daar toch nog het een en ander van over. Tevens is het een goede basis om een nabijgelegen vulkaan te bezoeken. Ik ben benieuwd.

Van dit zoeken en beslissen krijg je het wel warm maar het is goed koelen in het zwembad met regen op je hoofd. Het grote nadeel van zwemmen is dat je er honger van krijgt en ik kan de verleiding niet weerstaan een dure tomatensoep en cola (€6,=) te nemen, gelukkig maakt een half stokbrood wat ik erbij krijg de maaltijd kompleet.

Zodra het harder gaat regenen komt er een ploeg van drie personen naar buiten die in de stromende regen het water gaan wegvegen en dweilen. Het doet mij nog het meest denken aan het Nederlandse spreekwoord "dweilen met de kraan open" maar dan in de letterlijke versie. Indien ze op deze manier het water buiten het restaurant moeten houden had ik ze enkele weken geleden gedurende de orkaan wel eens willen zien.

Met een regelmatige duik in het zwembad lees ik me wat in, vind uit welk busstation ik morgen moet hebben en hoe ik in mijn bestelde hotelletje moet komen. De tijd vliegt en voor ik het weet valt de avond weer in.

Ik kom er niet onderuit om in de regen mijzelf buiten te begeven. Het alternatief is honger lijden of eten in het restaurant hier waar het meest simpele hoofdgerecht al een tientje kost, hé ik moet nog drie maanden !!!
Sommige straten zijn vandaag verandert in wildwaterbanen, riolen stromen over en dat met een regen zoals wij in Nederland zo vaak meemaken. Ik kan mijzelf goed voorstellen wat het hier enkele weken geleden is geweest met een orkaan.

In Het reeds bekende straatje nuttig ik de kip met rijst en doe de boodschappen bij de super, cola voor vanavond en voor het ontbijt morgenvroeg. Voorlopig is dit de laatste gang naar de super want op het adres waar ik morgen verblijf hebben ze een grote menu kaart met redelijke prijzen, daar kan mijn supermarkt niet tegen op.
Vanavond op tijd de koffer in en morgen om 6.00 uur op want ik wil rond zeven vertrekken.

• 15 September 2013 - 13:28

Karin:

hey Ton ! Haha ja tis inderdaad dweilen met de kraan open, maar positief gezien 'iedereen' heeft er werk aan ;-) Heerlijk om weer te lezen van je , nog geen gidsmaatje gevonden ? Ben benieuwd naar je volgende stek !! Keep it safe :-)

• 15 September 2013 - 13:38

Chris En Toos:

Hoi Ton,
    Ja daar werken ze dus ook erg efficiënt. Nou het grote avontuur gaat beginnen want dit was nog maar de inleiding toch?
    We zijn benieuwd hoe het verder gaat, ga zo door.
    XXX Chris en Toos

• 15 September 2013 - 16:21

Ans:

Hoi Ton,

Bij het spelen van kerstliedje in het park zou mijn buurvrouw geweldig vinden. Zal aan haar doorgeven dat ze daar moet gaan wonen. Het werkt natuurlijk wel goed als ze het water gelijk weg halen, je houd wel je voeten droog. Ik hoop dat ze op je volgende adres ook wifi hebben zodat we op de hoogte blijven. Een goede reis morgen en laat het avontuur beginnen. Wij wachten vol spanning naar je volgende verslag.
    Heel veel liefs en groetjes
    Ans

• 15 September 2013 - 18:54

.corry Van Gorp:

hoi Ton ik heb zojiust gegeten in hotel van den broek een drie sterren retourant dus daar ben ik weer mee ik heb jou mailtje gelezen en heb gemerkt dat je niet zo ver van huis moet gaan want hier reg
    ent het ook en het is net zo nat als bij jou.maar verder gaat alles goed.als ik morgen thuis ben hoor je wel weer van mij daar kan ik veel rustieger werken als hier.
    ik wens jou nog een goede reis en tot morge n
    heel veel groetjes en liefs ma

• 15 September 2013 - 19:16

Mieke Van Vugt :

Hallo Ton ,het is weer spannend om te lezen ik wacht op het volgend avontuur

• 15 September 2013 - 21:18

Eelon:

Ton,

Normaal ben ik niet zo van het lezen, maar bij het eerste verhaal vond ik het net zo boeiend als de Heineken ontvoering. (1 van de weinigen boeken die ik helemaal gelezen heb)
    Blijf je verslagen melden op fb anders vergeet ik in ons redelijk drukke leven weer te lezen.
    Fijne vakantie!

Groetjes

• 16 September 2013 - 09:22

Hennie:

Hoi Ton,

Tijd voor de magic umbrela en een paar hoge laarsen. Succes Ton.

Groet Hennie.