Myanmar, land van de lachende mensen - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Myanmar, land van de lachende mensen - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Myanmar, land van de lachende mensen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

26 December 2012 | Myanmar, Rangoon

Na een gepeperde noodlesoep, en daar krijg je het heet van ben ik gisterenavond vroeg mijn koffer ingedoken. Soms ben ik blij dat ik niet low budget reis en daardoor een wc op de kamer heb. Daar heb ik vannacht met zeer grote regelmaat op doorgebracht. Het voelt aan alsof ik aardig leeg gespoeld ben.
Vroeg naar bed betekent ook dat je weer vroeg op bent dus om 7.00 uur liep ik al op straat rond. Het ontbijt in mijn hotel start vanaf acht uur dus mooi even tijd voor een ochtend wandeling. Verder dan het eind van de straat ben ik eigenlijk niet gekomen en moest ik al snel terugrennen voor de toilet.
Zoals het er vanmorgen uitzag wordt het vandaag een dagje rondom het hotel en dicht in de buurt van een wc.
Ondanks deze klachten en een verhoging moet je de vocht- en voedingshuishouding op peil houden en vooral als het guesthouse bekent staat vanwege het beste ontbijt in Myanmar. Een ontbijt van fried Rice, egg's on toast, vers fruit, fruitdrank, koffie en nog wat andere zaken die ik geen naam kan geven gaat er goed in. Anderhalf uur ontbijten, wat bijkletsen met andere toeristen. Dat en in de wetenschap dat de wc dicht bij is, gaat er goed in.
Omdat ik downtown Yagon zit kan ik het niet laten toch de straten nog eens door te struinen. Cd's, dvd's, wegwerpaanstekers, bijlen, zagen, speelgoed, kleding, loterijlootjes, brillen, nagelknippers, groente, fruit, sigaretten, teenslippers. Krijg het maar verzonnen, er is van alles wel een kraampje voor. Overheersend zijn wel de "betelnut" kraampjes waar ze de gevulde bladeren verkopen waar alle mannen en ook veel vrouwen op lopen te kauwen en wat zo lekker weg spuugt over de straat. Naast deze kraampjes zijn ook de eetgelegenheden met de kleuterschool krukjes hier gemeengoed. Birmezen lijken hier allemaal hun lunch te gebruiken. Ondanks dat ik nu 27 dagen hier rondloop en al veel geprobeerd heb, wat alle reisadviezen negatief adviseren, weet ik nog steeds niet wat ze allemaal eten en verkopen.
Vandaag houd ik me maar aan mijn anti diarree dieet en koop voor de lunch een zak Chili chips met coca-cola, zo heb ik en vocht en suikers en zout binnen, meer verantwoord eten kan toch niet.

Het is de laatste volle dag in Myanmar. Een land wat toch wel indruk heeft gemaakt. Met name de bevolking van Myanmar kan ik typeren als vriendelijk, gastvrij, beleefd. Als ik een beeld van Myanmar moet geven zou ik zeggen "het land van de glimlachende mensen".
Het echt in contact komen blijft een moeilijk opgave. De taal barrière is vaak groot. Engels is hier toch nog niet zo'n gemeengoed ten opzichte van andere Zuid Aziatische landen. Het politieke systeem is niet correct maar er is moeilijk met de bevolking daarover te praten. Het blijft bij algemeenheden over de oppositie leidster en haar vader. Ik adviseer jullie eens naar de film "The Lady" te kijken.
Voor de rest is Myanmar in veel opzichten een mooi land, natuurlijk heb ik alleen de toeristische hoogtepunten kunnen bezoeken. En dan zijn er de pagodes, ontiegelijk veel pagodes. Alsof ze hier niets beter te doen hadden dan pagodes te bouwen. Bagan met meer dan 4000 pagodes is dan wel het hoogtepunt maar voor de rest vindt je een pagode op elke straathoek.
In toeristisch opzicht moet het land nog een hele ontwikkeling doormaken, de hotels zijn over het algemeen te duur voor te weinig kwaliteit. Het busvervoer is goed maar qua capaciteit ontoereikend voor de huidige stroom bezoekers. Aangezien het aantal bezoekers nu hard toeneemt nu de economische boycot is opgeheven gaat dit voor veel toeristische overlast zorgen. De wegen zijn slecht, het verkeer rijd rechts maar met auto's gemaakt voor links rijdend verkeer. Op straat geldt hoe groter, hoe meer rechten. Ik heb vaak verbaasd gestaan dat er niet meer ongelukken gebeuren want auto verkeer heeft totaal geen respect voor voetgangers.
In een groot aantal opzichten vergelijk ik Myanmar met India van 20 jaar geleden. Qua straatbeeld, verkeer maar vooral qua hygiëne. Met recht mag je zeggen dat het hier vaak vies is, soms ronduit smerig. Je loopt hier meer toeristen tegen het lijf met koorts en diarree klachten dan in de rest van Zuid Oost Azië, natuurlijk uitgezonderd India, want India is nergens mee te verslaan.

Morgenvroeg vertrek ik uit het land met de glimlachende mensen.

Om 12.15 uur vertrekt mijn vliegtuig naar Kuala Lumpur. Met een tussenstop hoop ik morgenavond om 21.00 uur, Maleisische tijd, aan te komen in Kuching, Maleisisch Borneo. Ik weet nog niet waar ik daar ga verblijven, of ik in de stad blijf of direct doorga naar de rand van de jungle.
Ik heb iets op het oog maar of dat open is, is onbekend.
Mocht ik direct doorreizen dan wens ik jullie alvast een prettige jaarwisseling en al het goeds voor 2013. Mocht ik in Kuching blijven, dan tot overmorgen.

  • 26 December 2012 - 10:53

    Thomas:

    Hey ton

    Dit is het eerste berichtje wat ik lees Sorrie maar geen tijd gehad.
    Maar ik zie dat het goed met je gaat (op de plee).

    Alvast de beste wensen voor 2013.

    Groetjes Thomas


  • 26 December 2012 - 11:12

    Jos:

    He Ton,
    Een lekker rustig kerstdiner chips met cola.
    Het avontuur druipt van je verhalen af. Hoop dat de anti-diaree tabletten snel aanslaan.
    Goeie reis naar Borneo en we horen graag hoe het daar weer is.
    groeten uit Oss

  • 26 December 2012 - 11:36

    Karin:

    hey Ton,
    helaas ben ik met deze dagen niet tot in de kerk gekomen, dus ook geen middelvinger voor je kunnen opsteken ;-) Wel is er een actie gaande om de paus met Pasen geen bloemen te geven, dit vanwege zijn anti homo kersttoespraak, maar ja what's new ;-)
    Hopelijk voor jou krijgen je darmen in het nieuwe vakantieland ook eindelijk vakantie incl afweersysteem !
    Jij op naar de jungle, super ! Ik binnenkort naar Thailand ;-)
    Alvast, ivm je weet maar niet, een geweldig nieuw jaar ! xxx

  • 26 December 2012 - 11:55

    Chris En Toos:

    Een goede reis, fijne jaarwisseling en een goede start voor 2013, dat je snel weer bent opgeknapt en toch weer snel een berichtje naar ons kunt sturen wensen we je toe. Heel veel liefs,
    Chris en Toos

  • 26 December 2012 - 12:13

    Ans Simmelink:

    Hoi Ton,
    Ocherm, er blijft je niet veel bespaard deze reis, al die ongemakken. Veel beterschap, en alvast een goede reis gewenst. Bij het zappen gisteren kwam ik de paus tegen en ik heb een welgemeende middelvinger naar hem uitgestoken....
    Bedankt voor al je mooie verhalen, ik kijk er steeds naar uit.
    liefs, Ans

  • 26 December 2012 - 12:54

    Ma:

    mijn twede mailtje van vandaag m aar ik liep ook achter ik heb het ook druk met de feestdagen al hoef ik niet voor eten en drinken te zorgen dat word allemaal voor mij gedaan ik ga straks weer naar Toos dus ik ben weer onder de pannen.
    Er word jou deze reis ook niets gespaart wat ongemakken betreft je hebt wel pech ik hoop dat het van nu af wat beter gaat m aar on danks de tegenslagen heb je toch wel een mooie en interesante reis. je heb heel veel gezien en andere reizergers onmoet waar je ervaringen mee uit kunt wisselen.Ik denk dat je staks thuis nog veel na kan genieten maar zover is het nog niet je hebt nog heel wat voor de boeg.
    Ik wens jou verder nog een prettige reis zonder al te veel on gemakken het weer is hier voorjaarsachtig de zon schijnt uit een wolkeloze lucht dus dat is wel genieten.
    ik wens jou nog een goede gezondheid en tot de volgende mail.
    Groetjes en liefs ma

  • 26 December 2012 - 14:52

    Jaakie:

    Dag Teuntje,

    Als ik dat verhaal van jou zo lees, kan het contrast met Oostenrijk in de winter, gezien en gezien worden, skieen, snowboarden apres ski, veelkleurige, dure ski-kleding etc. etc., niet groter. Daarom goed om je te realiseren dat het in de wereld ook anders kan zijn en dat het niet overal vanzelfsprekend is dat water uit de kraan komt, je maar een restaurant hoeft binnen te lopen en de maaltijd staat op tafel, je fanta, coke en al het andere in overvloed hebt......je hebt mij en mijn pedagogische kunde wéér gered. Jouw verhaal van diarree, niet schoon, ronduit smerig etc etc. Zal ik mijn mannen vanavond tijdens de Kerstborrel en feestmaaltijd van brathuhn eens goed voorhouden......krijgt Kerstmis toch nog inhoud.......
    Wens je veel succes en plezier in de jungle van Borneo.......echt waar: méér dan de moeite waard...

    Jaak

  • 26 December 2012 - 22:15

    Ans:

    Hoi Ton,

    Een Gelukkig Nieuwjaar en een goede reis. Verder beterschap en hoop dat je weer gauw van al je kwaaltjes af bent. Je hebt nu wel genoeg gehad in je vakantie. We wachten weer wel op je berichtjes.

    Groetjes Ans

  • 27 December 2012 - 13:14

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,

    Het zit je allemaal niet mee. Misschien moet je in plaats van chips en cola gewoon met de inlanders 'betelnut' bladeren kauwen. misschien wordt je dan resistent tegen alle bacteriën. En natuurlijk blijven glimlachen zoals de Aziaten doen. Fijne jaarwisseling, tot je volgens verhaal.

    Gr. Hennie.

  • 27 December 2012 - 13:14

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,

    Het zit je allemaal niet mee. Misschien moet je in plaats van chips en cola gewoon met de inlanders 'betelnut' bladeren kauwen. misschien wordt je dan resistent tegen alle bacteriën. En natuurlijk blijven glimlachen zoals de Aziaten doen. Fijne jaarwisseling, tot je volgens verhaal.

    Gr. Hennie.

  • 27 December 2012 - 19:10

    Arthur & Janneke:

    Hoi Ton,

    Hopelijk heb jij een betere vlucht gehad dan wij. Op één uurtje vliegen slaagde Air Bagan erin om 3,5 uur vertraging op te lopen. Maar we zijn gelukkig niet neergestort ;-) (zoals een ander toestel van Air Bagan op Eerste Kerstdag). We hebben hier in Chiang Mai een hotel met zwembad, dus daar gaan we morgen maar eens lekker van genieten. En ook van het heerlijke Thaise eten, want we hebben het wel een beetje gehad met de Burmese keuken.

    We wensen jou ook nog een heel mooie reis en een gezond 2013 (want dat heb je zo te lezen wel nodig)!

    Groet,
    Arthur & Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Rangoon

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 396577

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: