Maleisië Peninsula (vaste land) evaluatie - Reisverslag uit Kampung Teluk Nipah, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Maleisië Peninsula (vaste land) evaluatie - Reisverslag uit Kampung Teluk Nipah, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Maleisië Peninsula (vaste land) evaluatie

Blijf op de hoogte en volg Ton

28 November 2012 | Maleisië, Kampung Teluk Nipah

Bijna de laatste dag in Maleisië, dan moet er zo nodig geëvalueerd worden. Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen.

Na drie weken Maleisië Peninsula oftewel het vaste land van Maleisië moet ik helaas vaststellen dat qua rangorde dit land onder aan de "Ton van Gorp lijst" komt van alle door mij bezochte Aziatische landen. Niet omdat ik het slecht heb gehad of dat ik mij niet vermaakt heb maar toch. Even mijn reis in hoogtepunten.

Kuala Lumpur is een grote stad maar heeft niet de chaos die je in Azië in veel steden ziet. Het doet vooral westers aan, het is er geregeld en georganiseerd. Alleen Chinatown raakt iets van het husselen en dealen wat bij Azië hoort.
Melakka is vooral toeristische junk, klein centrum, commercieel uitgebouwd.
Taman Negara, nationaal Park, wat je vooral mag verwachten als je naar een nationaal park gaat.
Georgetown, mooie binnenstad, mooie plekjes, relaxte sfeer, maar in een volle dag wel te doen.
Pangkor Island , mooie bestemming maar niet het tropisch paradijs in chocolade verpakking.

Hè hè, wat doen we weer lekker negatief, nee hoor, alle plaatsen hebben natuurlijk ook hun charme en ik ben blij daar ook kennis mee te hebben gemaakt. Dat hebben jullie kunnen lezen in mijn verslagen.
Ook heb ik een aantal plaatsen niet kunnen bezoeken en dat is met name de oost kust en de eilanden daar, die beschreven worden als de echte paradijsjes. Helaas heerst de moesson daar, in deze tijd van het jaar. Veerboten naar die paradijsjes varen niet en veel accomodatie is gesloten.
Volgens de locale bevolking heb ik de hoogtepunten wel bezocht.

Reizen wordt niet alleen bepaald wat je kan zien maar wordt ook bepaald door de volgende aspecten:
Backpackers veel backpackers zijn maar kort in Maleisië, vaak op de route tussen Thailand en Australië, de kans op het vinden van medereizigers is daarom beperkt en blijven de contacten beperkt tot maximaal twee dagen.
Vervoer, ik heb alles per bus gedaan, mijn grootste route besloeg 6 of 7 uur, maar de meeste busreizen waren maximaal 4 uur. Het vervoer is stipt en de bussen zijn uiterst comfortabel, veel beenruimte, goede stoelen. Plaatselijk vervoer moet vaak lopend of per taxi (relatief duur). Ik mis hier de Aziatische rickshaws/Tuktuk. In KL heb je wel de gratis "go KL" bus, ook het trein/ metro systeem is goedkoop en efficiënt. Locale bussen in steden zijn ook goedkoop, maar welke lijn moet je hebben is een grote puzzel.
Guesthouses, over het algemeen duur naar prijs/kwaliteitsverhouding in vergelijking met de andere Aziatische landen. Voor de prijs van een slaapzaal heb je in Thailand, Indonesië en Laos een tweepersoonskamer met douche en toilet. Guesthouses zaten in deze periode vaak vol, dit in verband met de schoolvakantie hier en relatief veel locale toeristen.
Een heel positieve uitschieter is Ombar Chalets in Pangkor. Omdat ik 7 nachten was gebleven en omdat ze mij zo'n aardige jongen vonden kreeg ik daar 1 nacht gratis en mijn was werd niet in rekening gebracht. Het aankomstdrankje en vertrek drankje was ook gratis.
Locale contacten, Maleisiërs zijn vriendelijk, beleefd, behulpzaam. Ze geven vaak de juiste informatie en geven aan als ze het niet weten. Ze blijven echter afstandelijk. Meer dan een "waar kom je vandaan of waar ga je naar toe" komt er vaak niet van. Vragen naar achtergronden van gebruiken wordt argwanend benaderd.
Veiligheid, met de normale eigen veiligheidsmaatregelen die je, als reiziger,in acht moet nemen heb ik Maleisië als een veilig land ervaren. Ik heb geen een keer het gevoel gehad mijn spullen niet op mijn kamer te kunnen laten. Eenmaal heb ik meegemaakt dat iemand zijn portomonee waarschijnlijk gerold is, maar hoe hij met zijn spullen omging gaf mij het gevoel "eigen schuld, dikke......". Het verkeer is veilig maar als voetganger heb je weinig in te brengen.
Eten en drinken, Maleisië heeft over het algemeen maar een beperkte kaart, je ziet met name invloeden uit Indonesië (nasi goreng en noodle). Locaal (goedkoop) eten zijn vaak de de restaurants in buffet vorm, je krijgt een bord rijst en pakt daar zelf kip, vlees of vis bij. De grootste buitenlandse restaurants (ietsjes duurder ) zijn Chinees of Indiaas. Alcohol wordt in veel restaurants niet geschonken. Vruchtendrank en de ons bekende frisdranken zijn goed te verkrijgen, ijsblokjes in drank is veilig (ik heb nergens last van gehad en er ook niemand over gehoord). Je kan eten voor anderhalve euro tot heel duur, bekijk van te voren de prijskaart.
Normen en waarden, ga vooral zwemmen met al je kleding aan en vrouwen, ga gesluierd. Door de verschillende bevolkingsgroepen zie je qua uiterlijke normen en waarden veel verschillen. Hoewel mijn gaydar aanstaat, worden ze wel gesignaleerd maar kan ik niet zeggen dat er een levendige gayscene is. Toch wordt Maleisië negatief beïnvloed door de meer radicale moslim politieke partijen. Net als met onze Wilders beïnvloed dat de tolerantie op negatieve wijze.
Klimaat en weer Jullie hebben mijn blog kunnen volgen, zo nu en dan een flinke bui maar nu niet in die mate dat dit het vakantie plezier bederft. Eigenlijk heb ik me maar twee dagen wat beperkter gevoeld door de regen. In november heeft de oostkust veel last van de moesson regens. Het is, door de luchtvochtigheid, hier wel vaak benauwd. Uitzondering hierop zijn de Cameron Highlands vanwege de hoogte en Pangkor Island vanwege de wind van zee.
Geld, De Maleisische Ringit. €1,=/MYR 4,= Het rekent dus gemakkelijk. ATM's zijn goed verspreid dus is het pinnen gemakkelijk. Maleisie is duurder t.o.v. De omringende landen, gemiddeld heb ik € 10,= meer uitgegeven per dag en kom dus op een dagbudget uit van € 36,=.

  • 28 November 2012 - 12:42

    Ans:

    Hoi Ton,

    Het is maar goed dat het niet overal het zelfde is. Dat zou ook saai worden. Maar al bij al heb je het volgens mij wel naar je zin. Wat je dagbudget betrefd: daar kom je ook wel over heen. Gebruik je reserve potje maar of je komt eerder naar huis. Dat laatste zal de bedoeling wel niet zijn. We wachten weer op je volgende berichtje.

    Groetjes Ans

  • 28 November 2012 - 13:38

    Chris En Toos:

    Wow, evalueren heb je toch maar goed geleerd bij de GGZ, we denken niet dat we iets missen in je verslag. Maar de vakantie is nog niet voorbij dus verwachten we nog meer rapporten, verslagen en evaluaties. Hou ons op de hoogte.
    XXX Chris en Toos

  • 28 November 2012 - 17:36

    Ma:

    weer gerustgesteld door jou verslag ik had vanmorgen al gekeken maar toen was er niets.
    maar ik ben weer blij met jou bericht alles gaat goed en die budget overschreiding daar maak ik mij geen zorgen over en jij ook niet denk ik,zolang alles maar goed gaat.
    hier is het nog steeds grijs weer met af en toe een knipoog van de zon maar koud is het niet. verder kan ik niets opwinden melden .
    ik hoop morgen weer wat te horen veel groetjes en liefs ma

  • 04 December 2012 - 09:50

    Ellie:

    't is stil aan de overkant en 't is maar over welke kant je het hebt hè?
    de belevenissen hier doen niet onder voor de jouwe, ze zijn alleen van een ander kaliber.
    Het zal je in Myamar wel meer moeite kosten om een wifi te vinden, maar jou kennende lukt dat wel.
    En inderdaad is de amerikaanse president je voor geweest met zijn bezoek, wat dat betreft blijk je goed op de hoogte te blijven van de rest van de wereld. Dat het hier gesneeuwd heeft, is dan voor jou ook geen nieuwtje meer....en ach het was binnen een dag al weer weg. Tè vroeg besteld, die kerstsneeuw.Misschien zit er nog iets van sneeuw in het kerstpakket? het is een grote doos ja, dat zei je al. Er zit veel in en sneeuw met kerst is tegenwoordig kostbaar. Jammer genoeg is die brief op je thuisadres aangekomen en kan ik je kerstdoos niet confisqueren.
    Ben benieuwd hoe vrij je je daar voelt en hoe de mensen daar leven. Lijkt het meer op india? of meer op het land waar zoveel rooie stof op de weg lag? Moet je erg boven je stand leven om airco en douche te hebben?
    En leef je nu op een ander dieet dan hete curry? Wat als er geen cola is, wat drink je dan?
    Ik ga weer vol spanning uitkijken naar je berichtjes uit Myamar en al schrijf ik dit keer niet veel, nog niet, lezen doe ik hoor.
    liefs, Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kampung Teluk Nipah

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 396522

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: