Zomaar een Sinterklaasgedachte - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Zomaar een Sinterklaasgedachte - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Zomaar een Sinterklaasgedachte

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

05 December 2011 | Cambodja, Preah Seihanouk


Oh, kom er eens kijken wat ik aan de ander kant van de wereld tref,
Allemaal lieve mensen, de een teder en lief en de andere met lef,

Allemaal gelijk geboren met een ander perspectief,
Maar mij om het even en allemaal even lief,

Boosheid, blijdschap, verdriet, geluk is hier en daar hetzelfde van gevoel,
Het heeft in het Oosten en Westen echt geen andere smoel.

De waardering om uit het Westen te komen en hier kennis te mogen maken,
Geeft een genuanceerd beeld op alle problemen en op alle dagelijkse zaken.

Welk een waardering zou je moeten hebben voor de andere mens,
Kleur, geaardheid, geloof en ras kent voor mij geen grens,

Voor vele mensen is de wereld niet veel groter dan de straat, het dorp en de stad,
Werk hebben, gezondheid en eten is de grootste schat,

In Europa jezelf druk maken over de stress, materiële zaken en geld.
Denk je nou echt dat, dat hier ook telt.

De waardering, te leven in vrede, zonder haat naar een ander, is een groot goed,
Zo kijkt men hier naar de toekomst, zoals het moet,

Waardering voor het kleine hebben ze hier door schade en schande misschien geleerd.
Ook het westen heeft het hier niet altijd gerespecteerd,

Maar we kunnen nog zoveel leren van hen en van een ander,
Stel je daarvoor open en verander !

Ik blijf waarderen dat ik hier kan zijn, kan kennismaken met mensen zoals zij,
Dat maakt mij gelukkiger en vooral blij.

Triest word ik wel van dat kleingeestige in Nederland,
Wilders wil ontwikkelingshulp verminderen met vier miljard, zo stond het in de krant,

Zeg maar eens tegen dat bedelend kind hier op straat, zoals je ze vaak ziet,
"Nee, dat wil ome Geert uit Nederland helemaal niet".

Oh mensen, gaan we al zo ver met het beschermen van onze belangen,
Ik kan zo naar een andere, betere, rechtvaardigere en socialere wereld verlangen.

Laten we aardig zijn voor elkaar, waar dan ook op deze aarde,
Dat is het enigste wat telt en heeft de grootste waarde,

Nou, dat was voor dit jaar mijn Sint Nicolaas gedachte,
Die cadeautjes kunnen wel tot Kerstmis wachten (lol).

Allemaal een prettige, gezellige Sinterklaas avond gewenst,

Liefs,Ton

  • 05 December 2011 - 05:04

    Van Mijzelf:

    Maar dit jaar waren ze mij voor.
    Zie gisteren.

  • 05 December 2011 - 08:29

    Chris & Toos:

    wat een mooie rijm en wat een diepe gedachten
    dat had Sint niet in gedachten
    met de rijm van gisteren die hij jou zond
    die dacht dat je graag materiele dingen in je schoentje vond
    maar vrede, liefde voor elkaar
    is toch niets voor Sint maar voor het nieuwe jaar?
    hoewel deze gedachten Sint erg kan bekoren
    doen we het zoals al die jaren van te voren
    Pakjes op de verjaardag van de Sint
    en géén cadeautjes die je onder de kerstboom vindt
    maar jouw rijm dragen Sint en Piet met zich mee,
    van liefde, verdraagzaamheid, hulp en wereldvree
    wat kan die Geert ons dan nog maken
    hij zal ons in ons hart niet kunnen raken
    we hebben zoveel en zijn niet tevree
    daar doet hij zijn voordeel mee.
    Toch is Sint van een ding zeker
    we kunnen het SAMEN beter
    daar draait het om op deze aard
    en dat is Sint en Piet heel veel waard.

    Nou stoppen wij, het is mooi geweest
    we gaan genieten van het feest
    graaien naar de pepernoten
    uitpakken die cadeautjes, liefst die grootste.
    Sint en Piet wensen dat je veel vakantie plezier
    en hopelijk zien ze je volgens jaar weer hier.

    XXXX

  • 05 December 2011 - 08:46

    Hennie:

    Hoi Ton, prachtig gedicht, ben het helemaal met je mooie woorden eens.
    Ook wij wachten tot kerst met het andere jij bent niet de enige. Heb je iemand gemachtigd om te stemmen, de envelop ligt bij je thuis op de mat.
    Groet Hennie.

  • 05 December 2011 - 10:34

    Sint:

    In het verre Oosten aldaar
    Heeft mijn hulp Sint de gedichten al voor elkaar
    Prachtige gedachten heeft hij geformuleerd
    Nee het dichten is deze hulp Sint nog niet verleerd
    Maar vandaag op deez heugelijke dag
    moet ik zelf ook nog aan de slag
    Gedichten maken voor groot en voor klein
    en natuurlijk gebeurt dit zoals 't hoort op rijm
    Enkel een gedicht en geen pakje voor Ton
    Je denkt toch niet dat ik naar Cambodja kom?
    Daarbij ook nog reizend van hot naar her
    Nee dat is voor Americo te vermoeiend en te ver

    Graag wil Sint iets over de verkiezingen vertellen
    Daar hebben je collega's heel wat mee te stellen
    Bij de Post zat zaterdag het stembiljet dus
    Het was voorwaar een hele klus
    met twee ambtelijken met zere voeten
    Heeft de kwaliteit er niet onder hoeven boeten
    Het zag er prima eruit strak en gelikt
    Chappeau voor hen die dit hebben geflikt!
    Mijn cadeau bestaat dus enkel uit een wens
    Deze geldt overigens voor alle GGZ OB fans
    Want dit blog wordt gevolgd door velen van de OR
    Maakt niet uit al zit 'ons Ton' nog zo ver
    Mijn wens is dat jullie worden herbenoemd
    Want deze OR wordt door velen geroemd
    Maar goed dat heeft Sint gelukkig niet in de hand
    Want als de stemmen worden geteld zit hij weer aan het Spaanse strand
    Veel geluk voor alle 22 kandidaten
    Dat wenst Sint jullie toe en ook zijn Pietermaten!

    En voor Ton natuurlijk nog veel vakantieplezier
    Tegen Kerst zien we je wel weer hier
    Op Bemmer staat dan de erwtensoep te geuren
    Om te luisteren naar je verhalen in geuren en kleuren

  • 05 December 2011 - 10:48

    Ma :

    Ton wat een mooi en wardevol gedicht.ik ben nog niet aan gedichte toegekomn
    maar zal je nu met een kleintje beginnen veel insperatie heb ik niet maar doe mijn best zoals je ziet
    mijn gemoet is als het weer
    soms schijnt de zon
    en later zie ik ze niet meer
    maar als we tevrede zijn
    is er in ons hart steeds zonneschijn
    de berichtjes van jou en de liefde van mijn meiden
    doen mijn hart steeds weer verblijden
    en als het in de toekoms zo zal gaan
    kunnen wij het leven zeker aan liefs ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 396475

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: