Het kan efficiënt - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Het kan efficiënt - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Het kan efficiënt

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 December 2011 | Cambodja, Preah Seihanouk

Soms kan het ook even helemaal meezitten. Vanmorgen werden de plannen uitgewerkt van de ideeën van gisteren. Internet werkt hier niet zo best. Het mij bekende telefoonnummer werkte niet.

Het strand waar ik verblijf, Outres Beach, Sihanoukville, ligt zeker vijf kilometer van de stad af, de weg gaat over een gedeelte wat in Nederland geen weg wordt genoemd, dan een heuvel en dan een brug, wat wij in Nederland bijna geen brug noemen. Dan door wat gaten en kuilen en dan nog een tijdje vooruit.

Een voordeel, er zijn alleen maar restaurantjes, guesthouses en hutjes op het strand. Een paar strandverkopers en daar reken ik de massage dames ook maar bij.
Het nadeel, overige voorzieningen zijn niet voorhanden. Daarvoor huur je de "moto boys" in, die met grote getallen hier op straat op je staan te wachten, standaardprijs 2 dollar, enkele reis. Natuurlijk proberen ze vijf dollar voor een retourtje, maar helaas.

Dus op zondagochtend even naar de stad (misschien kom ik de kerk ook nog wel tegen).

Bij het reisbureau, waarna ik op zoek was ontspon zich de volgende conversatie:
"Goede dag mijnheer, waarmee kan ik u helpen?"
"Ik zoek twee eilandjes voor de komende week, ik dacht aan deze en deze."
"Erg goede keuze mijnheer, aan welke verblijfplaats dacht u?"
"Ik dacht aan deze en deze."
"Mijnheer, ik ga even bellen. Ja hoor, ze zijn beschikbaar, voor de eerste wordt u opgehaald op het strand voor uw guesthouse, daarna wordt u teruggebracht naar ons kantoor en vanaf hier brengen wij u naar het tweede eiland/guesthouse."
"Hartstikke bedankt." "Prettige dag verder op het strand."

In een kwartier is alles geregeld, wat een efficiëntie.
Dit gesprek was dan ook met een Europese medewerker.

Daarmee raak ik ook gelijk een van de grote problemen van Sihanoukville aan. Alles is en wordt opgekocht door buitenlanders. Waar ik zit is van een Zweed, vier vrienden van hem hebben een beachbar, een strandtent, de volgende bar wordt volgende week geopend, de buren zijn Duits en een aantal openliggende grote percelen zijn al verkocht aan Russen. Er komt hier geen Cambodjaan meer aan te pas want de grondprijzen zijn inmiddels in die mate dat ze daar nooit meer bijkomen.

Met de efficiënte actie van vanmorgen staat mijn gehele verdere programma vast op een paar kleine tussenstukjes na.

Maandag: Schoen zetten, liedjes zingen.
Dinsdag: Koh Ta Kiev Guesthouse Ten103
Vrijdag: via Sihanoukville naar Koh Rong, Guesthouse Treehouse bungalows
Maandag: terug naar Sihanoukville, Otres beach, guesthouse Done Right
Dinsdag: Vertrek naar Thailand, Koh Chang
**** gelukkig voor jullie zijn jullie van dinsdag tot maandag voor mij niet bereikbaar.

Zie:
www.ten103.com. en

Morgen lig ik dus nog lekker met mijn luie kontje onder de paracol want ik moet met mijn tere huidje nog steeds uitkijken.

• 04 December 2011 - 11:11

Hennie:

Hoi Ton,
    Ziet er goed uit waar je nu weer bent beland. Ze houden hier al rekening met een eventuele Sunami gezien de palen onder de huisjes.
    Is het geen idee om voor jouw hier een strandtent te kopen naast de Zweed en de Duitser?
    Ik wens je veel plezier met het zingen en de schoen zetten, ik hoop dat de Sint het kan vinden want wat jij misschien niet weet, het paard van Sint is weg en alleen het paard weet overal de weg. Kijk maar eens naar het Sinterklaasjournaal ..... of hebben ze dat daar niet.
    Groet Hennie.

• 04 December 2011 - 13:07

Ans Simmelink:

Ha Ton,
    Jammer dat je een aantal dagen niet bereikbaar bent, ik zal je verhalen missen. Maar ik wens je een paar hele fijne dagen toe op je eilandjes, en ik kijk uit naar je verslag daarvan.
    Ans

• 04 December 2011 - 13:34

Ma :

leuk hoor de hele week geen mailtje van jou dat kan je mij niet aandoen dan krijg ik ontwennings verschijnselen en dat is erg gevaarlijk en slecht voor mijn gemoetsrust ik heb gisteren sint nicolaas gevierd bij mariska erg jeuk ans is net weg en straks ga ik naar toos kijk maat uit dat er geen krokodil in je schoen zit in plaats van iets lekkers nou ik wacht wel af wanneer ik weer iets van je ontvang ik hoop niet te lang heel veel liefs en groetjes ma

• 04 December 2011 - 21:49

Sint En Piet:

Sinterklaas gaat graag op reis
    en je maakt hem niet veel wijs
    want net als jij weet hij van wanten
    en kent hij inmiddels al zijn klanten
    Spanje heeft hij nu wel gezien
    dus dacht hij ga ik eens naar Azië misschien
    De verhalen van Ton hebben hem geinspireerd
    en hij dacht het is daar niet verkeerd.
    voor een eurootje zit je er piek fijn
    een beter leven kan er echt niet zijn.
    Maar wat Sint nooit en nimmer zal doen
    is op vakantie iets stoppen in een schoen.
    Ja hoor, moppert Sint, dat had je kunnen dromen,
    ik ben niet voor niets voor mijn rust gekomen.
    Dus als je met Sinterklaas iets lekkers wilt krijgen,
    moet je volgend jaar maar in Nederland blijven.
    Toch is Sint de beroerste niet
    want hij doet je wel de hartelijke groeten, en ook van Piet.

• 04 December 2011 - 22:28

Jaakie:

Dag vriend, long time no see, zul jij wel denken, maar ik heb een drukke week achter de rug met nogal wat afspraken die doorliepen tot s'nachts......jaja als je bussinesman bent telt tijd niet. Gevolg is wel dat ik af en toe jouw reisverslagen moet bij lezen wat ik met extreem veel plezier doe, maar ik neem dan in deze drukke tijd voor mij net niet de moeite om ff iets te laten weten. Het feit dat ik weer in de pen klim, kun je uit afleiden dat ik het even wat minder druk heb....laten we het daar maar bij houden.....en ja

Sint heeft ook aan jou gedacht
    met al je paal en pracht
    Aan schitterende kiekjes van zee en strand
    Je bent echt in een paradijsje beland
    Ik hoop het voldoet aan je verwachting
    Ik ben benieuwd naar je volgende uitspatting
    Nog enkele weekjes genieten
    Mag je hier weer je camera vol schieten
    Wie weet met portretten van de nieuwe ondernemingsraad
    Jij zult er wel weer bij zijn roep ik heel kordaat
    We spreken elkaar weer snel
    En gedraag je , maar dat weet je wel
    Piet gaat zijn rijm sluiten
    Ton mag nog enkele weekjes spelen buiten
    Daarna is het weer voor een jaar gedaan
    Dan staat de ondernemingsraad weer vooraan
    Waarschijnlijk met bloedend hart,
    Maar weet dat de volgende vakantie alweer op je wacht!

Gegroet Sint en Piet uit Someren, in de buurt van Valencia

(zou je nu een netje manderijnen willen geven want die zijn in de aanbieding bij Appie Happie maar jij hebt waarschijnlijk meer aan rode pepers!)