Een Cambodjaans gesprek - Reisverslag uit , van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een Cambodjaans gesprek - Reisverslag uit , van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een Cambodjaans gesprek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

18 November 2011 | ,

Ik heb al meer op een olifant gereden. De eerste keer was in Chitwan National Park in Nepal. Dat was een goede ervaring omdat tijdens de rit neus öre 's te zien waren. De tweede en derde keer (Thailand) was een regelrechte teleurstelling omdat de olifant in 10 minuten naar de rivier liep, even pootje baden en weer 10 minuten terug.
Deze omgeving staat bekend om zijn olifant trekkings.

Na het ontbijt wil ik wat informatie over deze activiteit. Het meisjes van de bediening spreken geen Engels dus het duurt even voor ze snappen dat ik informatie wil. Het boek met de activiteiten van dit guesthouse moet mijn vraag verduidelijken maar ze zijn zelf zo onder de indruk van de foto's van de olifant dat ze naar de foto gaan zitten kijken en met elkaar bediscussiëren wat ze zien.
Als ze door hebben dat ik informatie wil hebben wordt er iemand geroepen die met zijn Engels alleen de vraag kan beantwoorden met dezelfde vraag. Er ontstaat een gesprek als:
I want information.
Do you want information?
I want to do an elephant trekking.
Do you want an elephant trekking?
I want it to do tomorrow.
Do you want tomorrow?
What is the price?
Is it possible?
I don't know
Is there someone who knows?
The barman doesn't know
Is there someone who knows?
I don't know
The day after tomorrow I will leave for Siem Riep.
Oh you go to Siem Riep.many tempels in Siem Riep.
But tomorrow i want an elephant trekking.
You want elephant trekking?
And a busticket to Siem Riep.
Oh you want to go to Siem Riep, many tempels in Siem Riep.
Can you call somebody who knows?
I don't know.

En dat gaat zo een half uurtje door en het enigste wat ik dan nog weet is dat er veel tempels zijn in Siem Riep, dat ik in twee dagen tijd veel tempels kan zien in Siem Riep. Dat ik in vier dagen nog meer tempels kan zien in Siem Riep.
Veel conversaties in Azië gaan op deze manier, ze weten het niet maar ze zijn zo beleefd dat ze toch antwoord willen geven.

Ach, ik heb een vrije dag, dus tijd zat om nog informatie te vergaren.
Heerlijk zo'n dagje niets doen. Een ontbijt van twee uur. De batterijen opladen, mijn eigen batterij opladen. Wat lezen over de planning van komende week, een middagdutje. Mijn foto's organiseren. De Nederlandse krant lezen op internet. Eigenlijk dus een dagje niksen.
Van het nietsdoen heb ik geen foto's gemaakt dus helaas voor jullie, geen beeldmateriaal.

Morgen ga ik dus de hele dag met een olifant op stap, mogelijk morgen weer een spannend verhaal.

• 18 November 2011 - 10:24

Ma :

jij hebt niet veel nieuws en ik ook niet dus zijn we snel uigepraat het is hier nog steeds saai weer niet koud maar de hele dag bedomt dus ge ik van middag lekker kaarten mijn boodschappen zijn binnen dus heb ik met het weekend te eten dat was het nieuws dus tot morgen maar weer groetjes ma en sukses met je oolifante toer groetjes ma

• 18 November 2011 - 12:04

Jaakie:

Voor de afwisseling wil ik je toch niet onthouden wat voor beelden mij passeren in mijn gedachten om jou op een Aziatische, nee geen Afrikaanse, olifant te zien, en dat nog wel een hele dag! Voor wie is dit nu de zwaarste opgavé? Voor jou, of voor de........ik vind het eerlijk gezegd zo gek nog niet van die olifant die linearecta naar de waterpool liep, zich laafde en zich weer in het zonnetje wenste te liggen, alleen die vervelende vlieg op zijn rug....hoe raakte je die kwijt? Slaan met de slurf? Of gewoon knielen dan rolde de ballast er vanzelf vanaf? Je hebt dat ritje overleefd dus zal het morgen ook wel lukken, maar op de een of ander manier gaat mijn sympathie en medelijden toch uit naar de olifant.......veel plezier!

• 18 November 2011 - 12:51

Hennie:

Hoi Ton,

Die verhalen van Jaak moet je maar goed opnemen in je dagboek. Leuk om deze reacties te lezen. Ton je moet nu echt een foto gaan aanleveren voor de campagne verkiezingen (tussenstand 21 kandidaten voor de OR). Misschien morgen met een olifant. Na 22 november gaat de communicatie van start. Eigenlijk zouden de tempels voor de olifanten moeten komen (om een schietgebed te doen voor de goede afloop), gezien de reactie van Jaak. Succes op de olifant, mag je zelf sturen? Groet Hennie.

• 18 November 2011 - 17:11

Ellie:

Tja ik moet bekennen dat mijn eerste gedachte over de olifant niet veel verschilde van Jaak's opmerking. Als de olifant nu weer naar de waterpoel loopt, kun je toch gelijk een natuurlijke douche nemen als hij zich afsproeit?
    eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe je eea nu geregeld krijgt als de communicatie zo in de trant van echolalie verloopt; het brengt me werkelijk op ideeën....
    ben al begonnem aan de witte bonensoep, want die erwten, daar is het voor jou nog te vroeg voor en te warm, maar hier heb ik al m'n autoruiten moeten krabben.
    Jij mag dan wel stofhappen op een rooie weg met nauwelijks verkeer, ik verslikte me op de snelweg toen er 's morgens om half zeven een stuk gewoon afgesloten was en de enige andere mogelijkheid een dikke file was. En weet je wat het ergste is? dat je niet weet wat er aan de hand is en dat is voor iemand die niet nieuwsgierig is maar wel alles graag weet, een beetje, nou ja....
    Ik wens je veel plezier met je olifantentoer en haal niet teveel toeren uit ée.
    veel lieve groetjes Ellie

• 19 November 2011 - 13:18

Rohit:

Het engelse gespreek vindt ik erg leuk. Same same als in Nepal

• 20 November 2011 - 10:09

Ellie:

héee stilte? Na dagen van lange verhalen ben ik verslaafd geraakt ......stilte
    Ahh de trekking op de olifant is je dus klaarblijkelijk gelukt......ik kijk uit naar je belevenissen. Laat je de olifant niet tè hard blazen? want dan blaast ie de mooie verhaaltjes uit. Dan ga ik nog even de blaadjes in de tuin opruimen, zonder blazer, gewoon ouderwets met de bezem
    lieve groetjes, Ellie