Een Cambodjaans gesprek - Reisverslag uit , van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een Cambodjaans gesprek - Reisverslag uit , van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een Cambodjaans gesprek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

18 November 2011 | ,

Ik heb al meer op een olifant gereden. De eerste keer was in Chitwan National Park in Nepal. Dat was een goede ervaring omdat tijdens de rit neus öre 's te zien waren. De tweede en derde keer (Thailand) was een regelrechte teleurstelling omdat de olifant in 10 minuten naar de rivier liep, even pootje baden en weer 10 minuten terug.
Deze omgeving staat bekend om zijn olifant trekkings.

Na het ontbijt wil ik wat informatie over deze activiteit. Het meisjes van de bediening spreken geen Engels dus het duurt even voor ze snappen dat ik informatie wil. Het boek met de activiteiten van dit guesthouse moet mijn vraag verduidelijken maar ze zijn zelf zo onder de indruk van de foto's van de olifant dat ze naar de foto gaan zitten kijken en met elkaar bediscussiëren wat ze zien.
Als ze door hebben dat ik informatie wil hebben wordt er iemand geroepen die met zijn Engels alleen de vraag kan beantwoorden met dezelfde vraag. Er ontstaat een gesprek als:
I want information.
Do you want information?
I want to do an elephant trekking.
Do you want an elephant trekking?
I want it to do tomorrow.
Do you want tomorrow?
What is the price?
I don't know
Is it possible?
I don't know
Is there someone who knows?
The barman doesn't know
Is there someone who knows?
I don't know
The day after tomorrow I will leave for Siem Riep.
Oh you go to Siem Riep.many tempels in Siem Riep.
But tomorrow i want an elephant trekking.
You want elephant trekking?
And a busticket to Siem Riep.
Oh you want to go to Siem Riep, many tempels in Siem Riep.
Can you call somebody who knows?
I don't know.

En dat gaat zo een half uurtje door en het enigste wat ik dan nog weet is dat er veel tempels zijn in Siem Riep, dat ik in twee dagen tijd veel tempels kan zien in Siem Riep. Dat ik in vier dagen nog meer tempels kan zien in Siem Riep.
Veel conversaties in Azië gaan op deze manier, ze weten het niet maar ze zijn zo beleefd dat ze toch antwoord willen geven.

Ach, ik heb een vrije dag, dus tijd zat om nog informatie te vergaren.
Heerlijk zo'n dagje niets doen. Een ontbijt van twee uur. De batterijen opladen, mijn eigen batterij opladen. Wat lezen over de planning van komende week, een middagdutje. Mijn foto's organiseren. De Nederlandse krant lezen op internet. Eigenlijk dus een dagje niksen.
Van het nietsdoen heb ik geen foto's gemaakt dus helaas voor jullie, geen beeldmateriaal.

Morgen ga ik dus de hele dag met een olifant op stap, mogelijk morgen weer een spannend verhaal.

  • 18 November 2011 - 10:24

    Ma :

    jij hebt niet veel nieuws en ik ook niet dus zijn we snel uigepraat het is hier nog steeds saai weer niet koud maar de hele dag bedomt dus ge ik van middag lekker kaarten mijn boodschappen zijn binnen dus heb ik met het weekend te eten dat was het nieuws dus tot morgen maar weer groetjes ma en sukses met je oolifante toer groetjes ma

  • 18 November 2011 - 12:04

    Jaakie:

    Voor de afwisseling wil ik je toch niet onthouden wat voor beelden mij passeren in mijn gedachten om jou op een Aziatische, nee geen Afrikaanse, olifant te zien, en dat nog wel een hele dag! Voor wie is dit nu de zwaarste opgavé? Voor jou, of voor de........ik vind het eerlijk gezegd zo gek nog niet van die olifant die linearecta naar de waterpool liep, zich laafde en zich weer in het zonnetje wenste te liggen, alleen die vervelende vlieg op zijn rug....hoe raakte je die kwijt? Slaan met de slurf? Of gewoon knielen dan rolde de ballast er vanzelf vanaf? Je hebt dat ritje overleefd dus zal het morgen ook wel lukken, maar op de een of ander manier gaat mijn sympathie en medelijden toch uit naar de olifant.......veel plezier!

  • 18 November 2011 - 12:51

    Hennie:

    Hoi Ton,

    Die verhalen van Jaak moet je maar goed opnemen in je dagboek. Leuk om deze reacties te lezen. Ton je moet nu echt een foto gaan aanleveren voor de campagne verkiezingen (tussenstand 21 kandidaten voor de OR). Misschien morgen met een olifant. Na 22 november gaat de communicatie van start. Eigenlijk zouden de tempels voor de olifanten moeten komen (om een schietgebed te doen voor de goede afloop), gezien de reactie van Jaak. Succes op de olifant, mag je zelf sturen? Groet Hennie.

  • 18 November 2011 - 17:11

    Ellie:

    Tja ik moet bekennen dat mijn eerste gedachte over de olifant niet veel verschilde van Jaak's opmerking. Als de olifant nu weer naar de waterpoel loopt, kun je toch gelijk een natuurlijke douche nemen als hij zich afsproeit?
    eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig hoe je eea nu geregeld krijgt als de communicatie zo in de trant van echolalie verloopt; het brengt me werkelijk op ideeën....
    ben al begonnem aan de witte bonensoep, want die erwten, daar is het voor jou nog te vroeg voor en te warm, maar hier heb ik al m'n autoruiten moeten krabben.
    Jij mag dan wel stofhappen op een rooie weg met nauwelijks verkeer, ik verslikte me op de snelweg toen er 's morgens om half zeven een stuk gewoon afgesloten was en de enige andere mogelijkheid een dikke file was. En weet je wat het ergste is? dat je niet weet wat er aan de hand is en dat is voor iemand die niet nieuwsgierig is maar wel alles graag weet, een beetje, nou ja....
    Ik wens je veel plezier met je olifantentoer en haal niet teveel toeren uit ée.
    veel lieve groetjes Ellie

  • 19 November 2011 - 13:18

    Rohit:

    Het engelse gespreek vindt ik erg leuk. Same same als in Nepal

  • 20 November 2011 - 10:09

    Ellie:

    héee stilte? Na dagen van lange verhalen ben ik verslaafd geraakt ......stilte
    Ahh de trekking op de olifant is je dus klaarblijkelijk gelukt......ik kijk uit naar je belevenissen. Laat je de olifant niet tè hard blazen? want dan blaast ie de mooie verhaaltjes uit. Dan ga ik nog even de blaadjes in de tuin opruimen, zonder blazer, gewoon ouderwets met de bezem
    lieve groetjes, Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 396634

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: