Thais koken is niet zo spannend - Reisverslag uit Phangnga, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Thais koken is niet zo spannend - Reisverslag uit Phangnga, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Thais koken is niet zo spannend

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 November 2019 | Thailand, Phangnga

Manora Garden ligt een aantal kilometers uit het dorp. Het is hier erg stil en rustig. Aangezien ik bij aankomst aangegeven heb mijn “cooking skils” te willen verbeteren werd ik dus gisteren avond aan het werk gezet.

Omdat het hier enkele kilometers van het dorp af ligt wordt er hier zelf gekookt voor de gasten, wel authentiek Thais. De vrouw des Huize, Nui, kookt maar het voorbereidende werk wordt gedaan door de hulp in het huishouden, Nom.

De werkzaamheden die ik krijg zijn nou niet echt moeilijk. Ik mag van maïskolven de mais afsnijden en mengen met tomaatjes, die samen met eetbare bloemen geserveerd worden. Tevens mag ik de kippensoep maken, althans ik mag de (reeds voorgesneden) gember en citroengras in een pan met kokosmelk doen, de paddenstoeltjes schoonmaken en erbij doen. De kipstukjes liggen al gesneden klaar. Roeren en laten pruttelen.

Het volgende gerecht is Panang Curry, dat betekend pinda’s fijnstampen in een vijzel, kip stukjes aanbraden, een beetje zoete sap erbij en dan de Panang curry pasta. Goed doorbakken, gemalen pinda’s toevoegen en daarna op goede dikte brengen met kokosmelk.

Ook het maken van de Panang Curry is niet spannend. De currypasta wordt hier echt niet zelf gemaakt maar of gekocht op de markt of uit een zelfde zakje wat ik thuis ook haal in de toko. Alleen de kokosmelk komt bij ons uit een blikje en hier uit een plastic zakje (van de markt). De reden dat het niet zelf gemaakt wordt is dat de hoeveelheid werk niet op weegt tegen de hoeveelheden die je nodig hebt.
Dit alles wordt natuurlijk geserveerd met rijst (uit een gewone rijstkoker).

Al met al, doe ik wat betreft deze gerechten, thuis niet onder voor de Thaise keuken. Voor deze maaltijd met kippensoep met paddestoelen, Panang Curry met rijst, mais salade met tomaatjes en bloemetjes en kleine banaantjes als toetje betalen de gasten Bath 100 (€2,98) per persoon.
Ik weet niet of het opvalt maar de wisselkoers wordt ongunstiger.

De avond en de nachten zijn stil hier, alleen het geluid van krekels. Om half zes, het is nog donker ben ik wakker maar besluit toch maar even terug te kruipen.....we hebben vakantie. Om half tien ga ik aan het ontbijt.....een eenvoudig maar goed ontbijt van ei, toast, bananen cake, koffie, jam, vruchtenyoghurt. Nee, deze week geen 7 Eleven ontbijt, die zit te ver weg. Voor de Bath 100 ( €2,98) kan ik niet eerst 6 km gaan lopen. Dat doe ik wel direct na het ontbijt.
Ik ga te voet naar de waterval 3 km verderop. Wel een hele trip in de warme ochtendzon. Het eindpunt is een mooie waterval. Ik heb mijn zwemkleding niet bij maar pootje baden is ook lekker. Tegen half twaalf komen hier wel de busjes met toeristen aan. Komt goed uit want ik moet ook terug, het is nog een hele trip terug en ik wil zeker om half twee terug zijn want dan gaat het regenen.

In de brandende zon Halfweg terug wordt ik aangesproken door een scooter rijder met zijspan......waar ik wel niet naar toe ga. Ik krijg een spontane lift.........eigenlijk wel heel lekker. Na een bakje koffie begint het inderdaad te regenen. Nog nat van het zweet een mooie tijd om lekker niets te doen.

In de tuin krijg ik van de vrouw des huizes nog een klinische les: het verschil tussen Basilicum, Thaise Basilicum en Heilige Thaise Basilicum. Het verschil kan ik bijna niet zien maar de smaak is heel erg verschillend. Het gebruik in verschillende gerechten komt erg nauw. De ene basilicum kan je niet zomaar vervangen voor de andere.

Vanavond eten we “Chicken Basilicum”......... natuurlijk met rijst, een of andere salade met ananas, satéstokjes met (volgens de gastvrouw) hete saus.....maar dat viel wel mee. En een roomijs toetje na. De Chicken Basilicum heb ik, met instructie mogen maken.

Dus weer goed gegeten en de dag zit er weer op.

• 09 November 2019 - 14:49

Ma En Ans:

Hoi Ton,

Dacht ik dat ma alles gelezen had word er een nieuw bericht geplaatst. Dus met halve dichte ogen heeft ze je verhaal gelezen en kreeg ik als antwoord: krijgt hij nog kookles ook. Het is wel groen op de foto's. Wel mooi. Hier gaat alles al goed kleuren en de blaadjes vallen al goed. Weet niet of alle foto's al geupload zijn maar kijk straks nog wel even. Geniet van je vakantie.
    Liefs en groetjes
    Ma en Ans

• 09 November 2019 - 16:12

Grardje:

Ha die Ton.
    Wat leuk dat je mee mag koken, en dat het ook nog lekker is.
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin.
    Geniet van al het nieuws dat tot je komt.
    Een lieve groet Grardje.

• 09 November 2019 - 18:26

Hennie:

Hallo Ton,
    Mooie omgeving, groen en de watervallen.
    Kook ze en smakelijk eten.
    Groet Hennie.

• 10 November 2019 - 08:50

Chris & Toos:

Wilden we gisteren het berichtje van jou lezen ,gaf de site "niet bereikbaar wegens onderhoud" aan. Maar vandaag lukt het wel.
    Het lijkt ons ideaal om in zo'n groene omgeving, bij warm weer, te pootjebaden bij een waterval. Dat is nou echt vakantie hé.
    En dat je doen 's avonds moet koken is ook niet erg.
    Die wisselkoers was ons nog niet opgevallen, moet je nou eerder naar huis komen? :)
    XXX Chris & Toos

• 10 November 2019 - 17:34

Yolanda & Melvin:

Ow wat leuk Ton dat koken. Wel weer een illusie armen omdat de Thai ook van kant en klaar houd. Moi die waterval zeg. Genietse..

• 11 November 2019 - 18:43

Ellie:

En ben je nu tot de conclusie gekomen dat je helemaal geen kookles in Thais eten meer nodig hebt?
    Mss dat krabmenuutje wat je laatst hebt gegeten......Vind je Thais lekkerder dan indiaas eten trouwens?
    Ik vind beide lekker, maar niet voor elke dag; hou ook van erwtensoep.
    Het is weer een mooie omgeving.
    hier in de tuin aan het snoeien geweest totdat de kliko vol zat; helaas is dan de tuin nog niet winterklaar.
    Dus dat wordt meer snoeidaagjes inplannen. Het was in ieder geval heerlijk zonnig weer
    Ha het eten roept hier.....tot de volgende keer.
    liefs, Ellie