.....de eerste 10.000 km zitten erop - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu .....de eerste 10.000 km zitten erop - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

.....de eerste 10.000 km zitten erop

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

05 Oktober 2019 | Thailand, Bangkok

.........en dan sta je dan, te vroeg op het station van Eindhoven maar gelukkig gaan er meer treinen richting Schiphol. Ik hoef niet te wachten op een guur, koud perron met uitzicht op regen en een grijze lucht. De voormalige orkaan Lorenzo trekt over, voor mij heet het gewoon herfstweer. Inderdaad de hoogste tijd om weg te gaan.
Kloteweer in heel Nederland, regen, grijs. De laatste oer-Hollandse landschappen trekken aan mij voorbij.

Even snel inchecken......helaas niet. De laatste twee dagen voor vertrek kon ik al niet on-line inchecken “vanwege document controle” maar ook op Schiphol ging dat niet zomaar. Mijn ticket is een ticket voor een “pakkage reis” en geen losstaand ticket. Ik word alleen ingecheckt als ik een papier onderteken waarin ik verklaar een los ticket te hebben geboekt. Mijn handtekening krijgen ze......en mijn reisbureau een rekening. Met de boarding pas in de hand en mijn grootste rugzak achterlatend gaan we door naar de douane.

Een medische check-up in het ziekenhuis stelt minder voor dan de controle van de douane. Allereerst moet je jezelf bijna uitkleden, jas uit, broekriem af, zakken leeg, schoenen uit. Spullen door de röntgen. Daarna jezelf, met handen omhoog, door de röntgen. Steekproefsgewijs nog een visitage . Later wordt je nog besnuffeld door een drugshond. Het enigste wat ik heb gemist is nog een afsluitend consult gesprek.

Ik ben dan wel door de controles heen maar ik Bangkok merk ik pas of al mijn Javaanse Jongens ook de controles hebben doorstaan. In ieder geval heb ik voldoende bij om een aantal rookruimtes op Schiphol te bezoeken, zo zie je nog wat van een vliegveld. Je ontmoet er al heel wat mensen, een enthousiaste Arabier die naar Euro Disney gaat, een dronken Hollandse op weg naar een all inclusief in Turkije en denkt dat de bar nu al open is. Voor de rest een kakofonie aan verschillende talen.

Het vliegtuig in, ik heb de meest achterste stoel, dicht bij de “gaarkeuken” en toiletten. Hoef ik niet te ver te lopen voor een tussendoortje. De stewardess staat met een lijst van kinderen aan boord, ik stel gelijk maar voor hen van die witte kleine pilletjes te geven. Helaas, of ze heeft het niet gedaan of de dosering was te laag. Een “k*t”-jong weet het hele vliegtuig de gehele nacht wakker te houden met een gekrijs dat je denkt dat ie later wel manager zal worden. Voor de rest is het vliegen saai. Beetje film kijken, wat rondlopen, wat drinken en zitten.

Het “hoogtepunt” van de vlucht, niet letterlijk want dat zal rond de 10 km liggen, maar het figuurlijke “hoogtepunt”. Hoe krijg je een maaltijd met series en bestek op zo’n klein dienblad. Nog afgezien van smaak en kwaliteit vind ik dat op zich al een hele prestatie. Twee bakjes voer, peper, zout, servet, plastic mes, vork en lepel, theelepel, cake, broodje, boter, kaas, cracker en dat op een dienbladen van 30 bij 20 cm (en dat is een grove schatting). Ga dat thuis, de komende twee maanden maar eens proberen op een dag dat het slecht weer is en je toch de deur niet uit kan.

Na 11 uur Bangkok, het vliegveld is goed georganiseerd. De paspoort controle soepel, de bagage afhandeling snel. Ik en de Javaanse Jongens zijn snel door de controles heen. Ik weet de weg dus de eerste zakelijke dingen zijn snel afgehandeld en geregeld. Geld is gewisseld, telefoon en internet Sim kaart is aangeschaft. Op de eerste verdieping staat de bus klaar die mij 25 meter van mijn hotel afzet. Deze goedkoopste optie bestaat sinds vorig jaar, voor € 1,78 de hele stad door.

Inchecken in het hotel, de Hollandse herfst kleding onder in de rugzak, zwembroek eruit. Reizen betekent ook dat je op tijd moet regelen, als je ergens aan komt, je ook weer weg kan gaan op tijd. Mijn plan is om maandag nacht met de trein naar het noorden (Chiang Mai) te vertrekken. Een treinticket moet je van te voren halen omdat deze treinreis een populaire is. Snel uitverkocht. Een ticket via internet is niet mogelijk dus wordt het of naar het treinstation gaan of het reisbureautje van het hotel inschakelen. Dat laatste blijkt een optie te zijn. Ik vraag, zij bellen en vanmiddag om 17.00 uur wordt het treinticket bij het hotel afgegeven.

Het weer is wisselend, bij aankomst was het een blauwe lucht maar inmiddels is het donkergrijs, de temperatuur rond de 28°. Ik merk wel dat ik een nachtje overgeslagen heb dus tracteer ik me maar met een klein middagdutje gevolgd door een bananen milkshake bij een leeg terras en leeg zwembad.
Volgens de weer app zit heel Thailand onder de bewolking. Maar tel de zegeningen: De heenreis is goed verlopen, het is gelukkig droog, de plannen voor vandaag uitgevoerd, de ticket voor maandag “in the pocket”.
Laat de echte vakantie maar beginnen.

Ps. Ik ben in Thailand naast de normale whatsapp, Facebook en deze site ook bereikbaar op telefoonnummer (++06) 0654622084

  • 05 Oktober 2019 - 12:28

    Hennie:

    Hallo Ton,
    Succes in Bangkok. Mooi verslagje van de reis.
    Groet Hennie.

  • 05 Oktober 2019 - 12:51

    Chris & Toos:

    Zo kennen we hem weer: een levendig reisverslag. Hou zo vol, dan genieten wij weer mee.
    Voor jou en je Javaanse Jongens een hele fijne vakantie.
    XXX Chris en Toos

  • 05 Oktober 2019 - 12:57

    Yolanda & Melvin:

    Zo zo snel gefixt weer. Nu ff bijkomen en genieten. Toedeloe of uh sawadika. Tot de volgende knoop in je zakdoek. Hahaha.

  • 05 Oktober 2019 - 13:14

    Gradje:

    Ha die Ton.
    Goede reis gehad behalve de bekende strubbelingen.
    Ga er van genieten.
    Gradje uit Uden.

  • 05 Oktober 2019 - 14:38

    Ma En Ans:

    Hoi Ton,
    Blij dat je goed bent aangekomen. We wensen je veel reis plezier en we verheugen ons op je verhalen en foto's. Geniet van je vakantie en tot horens.
    Liefs Ma en Ans.

  • 05 Oktober 2019 - 14:38

    Ma En Ans:

    Hoi Ton,
    Blij dat je goed bent aangekomen. We wensen je veel reis plezier en we verheugen ons op je verhalen en foto's. Geniet van je vakantie en tot horens.
    Liefs Ma en Ans.

  • 05 Oktober 2019 - 16:08

    Greet:

    Hoi Ton.
    Ga lekker genieten hoop ook voor jou rust en mooi weer de komende tijd.
    En nieuwe plaatsen bezoeken?
    Groetjes.

  • 05 Oktober 2019 - 18:06

    Ton:

    Een prima hotel het Riverside. Wij hebben er dank zij jou, in maart ook een paar nachten doorgebracht.
    Een goed begin van onze korte vakantie. Heel veel reisplezier.

  • 07 Oktober 2019 - 11:20

    Ellie:

    Hoi Ton,

    het is goed te lezen dat je vlucht ( van de Firma??) goed verlopen is.Ik zet echter wel kanttekeningen bij dat gesmokkel van jou met javaanse jongens, maar goed daar zullen we het verder niet over hebben.
    En ja het weer is hier echt herfstachtig, veel regen en dat moet natuurlijk ook om de droogte vd zomer weer in balans te krijgen.Mijn vijver is lichtelijk aan het overlopen....de blaadjes kleuren al bruin.... En eigenlijk, eigenlijk moet ik, wil ik de tuin in, hier en daar wat planten uitsteken en anders neerzetten. Dat moet dan efkes wachten tot het zonnetje weer doorbreekt.
    Nu ik dit zit te schrijven ,ben jij je al aan het voorbereiden op jouw treinreis naar het noorden;ben benieuwd.
    Mijn reis gaat de komende dagen langs jouw domicilie ivm wegen die opnieuw bestraat moeten worden en waar men een drie kwart jaar voor nodig schijnt te hebben. Ja daar gaat mijn toeristische route naar het werk. Echter niet getreurd en een andere route gevolgd, net zoals jij een ander hotel hebt gevonden.
    Zwembad is voor mijn geen vereiste, heb immers de vijver.
    Over eten gesproken, tja jij gaat weer lekker eten daar, dat las ik al.Matthijs had het gisteren nogmaals over het lekkere eten van jou, goed in de smaak gevallen dus......
    Ik zal proberen om elke dag te lezen en te brieven, doe mijn best.
    Goeie treinreis! liefs, Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 395715

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: