......van home naar luxe - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu ......van home naar luxe - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

......van home naar luxe

Blijf op de hoogte en volg Ton

18 Oktober 2018 | Thailand, Kanchanaburi

Zoals jullie hebben gemerkt is eten een belangrijk cultuuraspect in Thailand. Gisteren begon de dag het met een traditioneel ontbijt, “Yasmin, schrimps on sticky rice with fried union”. Da’s weer eens andere koek dan de vele gebakken eitjes.

Ik had weer een onrustig nachtje achter de rug, dit keer door de Thaise meiden in de kamer naast mij, vanaf vijf uur zijn ze bezig en kunnen niet zachtjes doen, uiteindelijk zijn ze om zes uur vertrokken en ik ben weer ingeslapen tot een uur of acht. De koffer waar ik in slaap is net zo gehorig als een kartonnen doos.

De eigenaresse van mijn guesthouse had mij, voor gisteren, een attractie in de buurt geadviseerd, de drie pagodes pas. De grens met Myanmar. Het is een half tot heel uur vanaf hier in een groene truck en dezelfde route terug. “Je kan er foto’s maken van de drie pagodes en de grens” aldus haar informatie.

De beeldvorming die ik van haar krijg moeten de pagodes wel heel speciaal zijn. Om wat na te checken kijk ik op internet het een en ander na. Wat blijkt is dat de pagodes elk een beetje groter zijn dan ikzelf, het ziet er zelfs niet spectaculair uit. Dus het goede idee sla ik af. 

Eigenlijk had ik gisteren niet zoveel zin om iets te gaan ondernemen. 

Lekker “ thuis blijven” is ook nog een optie. Eigenlijk was ik best wel moe na twee slechte nachten, dus....koffie, lamballen, hete douche en lamballen. Krantje lezen op internet, wat buurten met de gastvrouw en de Indiase jongen die hier ook verblijft... en toch vloog de tijd. Ik heb hier wel het thuisgevoel wat erg goed voelt.

Het avondeten heb ik maar in het restaurantje een kleine honderd meter verderop genoten waar je voor een habbekrats kan eten. Zelfs had ik geen zin om naar de nachtmarkt te lopen.

In de avond heb ik mijn spulletjes uit mijn kleine kamertje maar vast ingepakt. Als ik dat ‘s morgens vroeg moet doen dan maak ik de rest van de gasten wakker.

Hèhè, eindelijk heb ik goed geslapen, ik ben gewend aan de geluiden en ben maar een keer wakker geworden door de hond. Bij het krieken van de dag (zo rond zes uur) ben ik wakker. Ff het zweet eraf douchen en wachten op het ontbijt. 

Vanochtend is de traktatie Indiase gevulde roti, niet door de gastvrouw gemaakt maar door de gastvrouw zelf gehaald.

En dan gaat de reis weer beginnen en weer is het anders dan van te voren voorbereid. Volgens de informatie zou ik iets voor half negen bij de markt moeten zijn want dan vertrekt de bus naar Kanchanaburi, een bus met airco.

Als ik echter met de taxiscooter aankom staat er een niet airco bus op punt van vertrekken. 

Een bus is een bus en voor mij hoeft er geen airco in. Ramen open is ook airco.

Binnen vijf minuten ben ik dus op weg. Vijf uur onderweg, geen plas/rookpauze maar niet getreurd, de chauffeur rookt achter het stuur dus mag ik dat ook. 

Ik doe het echter achter in de bus bij de open deur, een toeziend ook van de kaartjesverkoper die wil weten waar ik vandaan kom. Holland en The Netherlands kent hij niet maar wel Amsterdam, oké, ik kom uit Amsterdam.

Vijf uur in de bus zonder spectaculaire zaken en dan kom je aan op het busstation van Kanchanaburi. Nu ik toch hier ben gelijk maar eens informeren naar de busmogelijkheden voor komende zaterdag.

Opties zat maar niet de juiste oplossing.

Met mijn 20 kg wegende rugzak op mijn rug en een kleine tas met handbagage in de hand ben ik een prooi voor wachtende taxi ondernemingen. 

Denken ze nou echt dat ik een toerist ben en alles maar betaal wat ze zeggen ?

De onderhandelingen zijn geopend en uiteindelijk ga ik voor een redelijke prijs naar het treinstation. Anders dan in Nederland liggen bus- en treinstations nogal ver uit elkaar.

Op het treinstation wordt mijn zoekwerk over de te volgen route zaterdag er helemaal onderuit gehaald. Gelukkig wordt er een alternatief aangebracht. Daarover later meer. Ik ben klaar op het station.

De afstand station naar mijn guesthouse is niet erg ver dus ik besluit te lopen. Helaas met dezelfde rugzak van 20 kg op mijn rug en een kleine tas met handbagage in mijn hand. Het is inmiddels middag en het heetst van de dag.

Nee, het zijn geen regendruppels die op mijn bril vallen, het is werkzweet.

Poeh,poeh,het is eigenlijk veel te heet om te sjouwen.

Maar mijn kamer is gereed, de incheck zo gedaan, het welkoms drankje in een teug naar binnen geslurpt.

Op mijn kamer gaat de airco snel naar de 16 graden, mijn rugzak gaat open en snel mijn zwembroek aan. 

Plons, lekker, het zwembad in. Wat kan luxe ook weer aangenaam zijn en wat kan je dat waarderen als je van een eenvoudige plek afkomstig bent.

Weer wat afgekoeld en fris ook mijn vieze kleren maar afgegeven bij de laundry service en om de luxe nog wat groter te maken een heerlijke clubsandwich besteld, nee hoor deze keer geen Thais maar boterham met ei, tomaat, ham, sla, kaas, uien (met mayo en ketjup). Ik meen dat ik het verdiend heb !

Ik buurt wat bij met Jolanda en Melvin, die vorige week hier ook waren. Iedereen blijft hier hangen of komt terug.

Ondanks de luxe van het zwembad, de airco op mijn kamer, een wc waar je op kan zitten, een menu kaart die je kan lezen kijk ik met plezier terug naar mijn kartonnen koffer, met hurktoilet, muskietennet en ventilator. Maar vooral kijk ik terug naar de vriendelijkheid en gastvrijheid van Grandma’s Home.

De zon gaat nu onder, ik ga nog even zwemmen, lekker eten, chillen op mijn veranda en vanavond op tijd slapen in mijn vrieskistje. Airco zo laag mogelijk en onder de dekens.


  • 18 Oktober 2018 - 09:58

    Yolanda En Melvin:

    Haha welcome back! Leuke foto's weer.

  • 18 Oktober 2018 - 11:56

    Chris & Toos:

    Lekker hè luxe...We zijn benieuwd waar de reis zaterdag naar toe gaat.
    XXX Chris & Toos.

  • 18 Oktober 2018 - 12:47

    Renée Van Het Groenewoud:

    Lekker aan het zwembad relaxen. Vanavond onder de wol en de airco op 16 graden.....


  • 18 Oktober 2018 - 14:49

    Ans:

    Hoi Ton,
    We zijn weer bijgelezen. Ma heeft gisteren je verhalen van maandag en dinsdag gelezen voor we naar het circus gingen. Vanmiddag heeft ze je verhaal van vandaag gelezen. Ze vond de foto's heel mooi maar ze weet niet wat je met lamballen bedoeld. Dus volgende keer gewoon Nederlands schrijven

  • 18 Oktober 2018 - 18:45

    Jos:

    Hi Ton,
    Leuke belevenis met foto's. Ben zeer benieuwd naar het vervolg van je reis.
    Alleen die herkenning van die werkzweet zal lang graven zijn geweest in je geheugen.
    Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 397674

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: