.....en vanavond eten we ไก่ผัดเม็ดมะม่วง - Reisverslag uit Sangkhla Buri, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu .....en vanavond eten we ไก่ผัดเม็ดมะม่วง - Reisverslag uit Sangkhla Buri, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

.....en vanavond eten we ไก่ผัดเม็ดมะม่วง

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 Oktober 2018 | Thailand, Sangkhla Buri

Zoals ik gisteren al eindigde: “Ik kruip zo mijn koffer in, mijn slaapkamer is niet veel groter. Ventilator aan, luiken open, muskietennet over het bed, krekels als muziek op de achtergrond” zo romantisch is de nacht niet verlopen. Het geluid van de ventilator en die krekels is echt herrie ‘s nachts, daar komt nog bij de redelijk vaak blaffende honden en het is warm.

Ik kan nou niet zeggen dat ik een goede nachtrust heb gehad. Vaak wakker, vaak draaien, veel zweten. Wat was ik om 6.30 uur blij met een heerlijk warme douche, een eenvoudig ontbijtje met eieren en koffie.

Na de ochtendrituelen ben ik maar weer eens op stap gegaan. De ochtenden zijn nog het aangenaamst om dingen te ondernemen.

Bij het meer worden boottripjes aangeboden naar de verzonken tempels in het water. Het is toeristisch en redelijk duur geprijsd, maar dan krijg je ook wat........of niet.

Er wordt aangeboden langs 5 of 6 tempels te gaan maar de praktijk blijkt anders, de eerste tempel staat met een puntdakje boven water, van de tweede tempel zie je alleen de bovenkant van de muren, tempel 3 is mooi maar ligt dan op land, natuurlijk met een modderige trap die je op moet. 

Ik heb al veel gereisd in Azië en vraag me nog steeds af waarom al de mooie dingen boven op de berg liggen. 

Al met al was deze tempel wel de moeite van het trappen klimmen waard. Gedeeltelijk overwoekerd door bomen met een Boeddha binnen.

De uitzichten vanaf het meer zijn wel mooi, eerst met de nog dreigende wolkenlucht maar daarna ook als de zon doorbreekt.

Tempel 4 en 5 zijn helemaal niet te zien, je ziet alleen een vlagje in het water. Je mag er zelf bij fantaseren wat er onder water zit.

De bootreis gaat verder naar de houten brug, ik “mag” daar rond gaan lopen in het Mon dorp, helaas doe ik dat niet want ik ben daar gisteren al geweest en heb er zelfs Tom Kay Soup met garnalen gegeten.

Aan de overkant van de rivier is boottrip klaar. Nog geen uur heb ik rondgevaren.

De zon is inmiddels doorgebroken en het is al erg warm om te gaan rondlopen maar wat moet je anders..........ik moet nog beltegoed hebben voor mijn telefoon maar waar ?

Met een hete omweg beland ik op de locale markt, groente, vis, fruit, verkoopsters met traditionele Thanakha op de wangen (zie foto).

Ik vraag rond waar ik beltegoed kan kopen maar niemand spreekt Engels. Met gebarentaal, mijn telefoon in de hand en een briefje van THB 100 wat ik erin wil stoppen, wordt ik van hot naar her gestuurd. Uiteindelijk kom ik uit bij een supermarkt waar ze beltegoed verkopen.

Al heb ik verder niets nodig, loop ik drie keer de supermarkt door. Wat een verademing die airco, heerlijk om af te koelen.

In de hitte slenter ik terug naar Grandma’s home en ga doen wat de meeste hier doen. Bij de ventilator zitten.

Ondertussen bel ik twee guesthouses op om deze te reserveren zodat ik de komende week onderdak heb. Van donderdag tot zaterdag op mijn bekende adres in Kanchanaburi en van zaterdag tot minimaal dinsdag richting het zuiden, Ban Krut.

Inmiddels zijn er nieuwe gasten gearriveerd, twee meisjes ergens uit Thailand en een Indiase jongen die afwachtend is voor een visum naar Nederland, dat is dus bijbuurten over India en Nederland.

De dag vliegt voorbij en het is zo weer avond, het avondeten wordt vandaag gekookt op de avondmarkt. Overal kraampjes met heel veel wat ik niet ken. De keuze is gaan snacken of gewoon ergens gaan zitten. Maar wat moet je kiezen.........de menukaart is in het Tai en de bijpassende foto’s onduidelijk. Er gaat hier echt niemand de kaart vertalen.

Twee meisjes die naast mij zitten spreken een heel klein beetje Engels. Ik vraag hen wat lekker is en na wat gediscussieer adviseren ze mij om

ไก่ผัดเม็ดมะม่วง te nemen. Huhhhhhhhh, ik neem de gok en bestel. 

Met Google Translate kom ik erachter dat ik Fried Chicken met Mango Seed heb besteld, inderdaad een lekker gerecht.

Dan de laatste wandeling van 20 minuten terug naar mijn guesthouse, verhaaltje schrijven, foto’s posten en dan weer de koffer in.


  • 16 Oktober 2018 - 13:24

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Mooie foto’s. Mensen smeren hun wangen in net als in Myanmar.
    Heb ik ook gedaan tegen de zon tot grote hilariteit van de inlanders.
    Groet Hennie.

  • 16 Oktober 2018 - 13:48

    Chris & Toos:

    Dus lekker gegeten en hopelijk vannacht iets beter slapen.
    Hier is het nog steeds lekker weer en we hebben vandaag een fietstochtje gemaakt rond het dorp. Lunch bij de Brabantse Kluis wat per fiets erg dichtbij bleek te zijn.Gaan we nog eens doen hoor.
    XXX Chris & Toos

  • 16 Oktober 2018 - 14:25

    Bas:

    Ze liggen op een berg omdat ze anders onderwater liggen.....
    Das toch Thaise logica ;-)

    Have fun, ik volg je avonturen weer!

    Kuzz

  • 16 Oktober 2018 - 18:14

    Ans:

    Hoi Ton,

    Zijn weer mooie foto's. Het eten ziet er lekker uit. Hopelijk heeft het zo ook gesmaaakt. Wat de tempel boven op de berg is nog al logisch. Die zie je en je kan er naar toe. Bij de andere heb je een vlaggetje en je ziet alleen maar water. Vandaar dat je de trap op mag. We wachten weer op je volgende bericht.
    Liefs Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 396951

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: