Het kunstgebit van Boeddha - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Het kunstgebit van Boeddha - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Het kunstgebit van Boeddha

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 Oktober 2017 | Sri Lanka, Kandy

Ik heb al veel landen door gereisd maar nergens heb ik meegemaakt dat het Boeddhistische geloof zo commercieel uitgebuit wordt als hier in Sri Lanka. Overal in de wereld wordt vaak een bijdrage gevraagd als je een monument wilt bezoeken maar de prijzen hier zijn, vind ik, gigantisch hoog. Daarbij wordt voor verschillende nationaliteiten verschillende entree tarieven gevraagd.

De Temple of the Sacred Tooth Relic ligt naast mijn hotel en is een belangrijke Boeddhistische bedevaart plaats. Naast dat is het een economische geldklopperij.

Dat begint al op straat met de vele Tuktuk chauffeurs op zoek naar ritjes, dan heb je de diverse stalletjes met bloemen en bloemblaadjes die je kan kopen om aan Boeddha in de tempel te offeren. Daarnaast wordt er nog ander spul verkocht wat kan dienen als offer. Bij mij voor de deur staat een "mobiele monnik", onder het uitspreken van gebeden bindt hij mensen een armbandje om. Bij de uitgang van de tempel wordt allerlei prullaria verkocht inclusief popcorn, frisdrank, fruitdrankjes etc.

Na een eerste tassen controle ga je het terrein van de tempel op. Geen verkopers hier lijkt het. Maar snel wordt je aangesproken door iemand die erg vriendelijk vraagt waar je vandaan komt en wat voor werk je doet. Als ik de vraag retourneer en vraag wat voor werk dat hij doet blijkt het een officiële gids te zijn (only LKR 560, €5,80)
De vriendelijkheid verdwijnt als ik aangeef geen gebruik van zijn diensten te maken.
Voordat ik de tempel in ga herhaalt zich dit drie keer.
Dan mag je een kaartje kopen (IKR 1500/€8,40) en je schoenen moeten uit (IKR 100/€0,58)

Eenmaal binnen valt het allemaal wat tegen. Het mooiste is afgesloten met een deur waar zo nu en dan een monnik naar binnen glipt. Papers één seconde kan ik een glimp opvangen. Verder zijn er wat beelden van Boeddha waar veel bloemen geofferd worden. Bij een tempeltje in het gebouw wordt je een rij in gedirigeerd waarbij een aantal "bewaak" monnikken er het tempo erin houden. Mensen krijgen maar weinig tijd hun bloemblaadjes te offeren, doorlopen, snel !!

De heilige tand van Boeddha krijgt sowieso niemand gezien. Deze ligt in het afgesloten gedeelte waar ik eerder over schreef en dan nog in een stenen kistje.

Eigenlijk had ik wel een glas water verwacht met een kunstgebit en een rol Steradent tabletten ernaast.

Je merkt wel, mijn cynisme over heel dat commercieel geloofs exploratie stijgt mij tot top en wekt eerder ergernis op dan respect.

Ook het verdere terrein wekt weinig enthousiasme op, enkele kleine tempeltjes, kaarsjes branden, wierook opstoken en er is een grote boom die de pelgrims water mogen geven.

Commercieel Kandy zit er voor mij op. Morgenvroeg vertrek ik met een derde klas trein naar Nuwara Eliya, de bergen en thee plantages in. De temperatuur zal daar een stuk lager zijn (max 18 ° overdag en 13° 's nachts). Het wordt ook wel het Engeland van Sri Lanka genoemd.

Het weer: geheel Sri Lanka heeft te maken met de monsoon, over het hele land regent het, op de ene plaats meer dan op de andere. De laatste week heb ik vooral te maken met regen in de namiddag en avond. Tot 14.00 uur is het vooral zonnig en heet. Vanaf deze tijd wordt het bewolkt tot de regenbuien losbarsten. De temperatuur hier in Kandy is rond de 25°, nog heet genoeg voor een blanke.

Morgen mag mijn Nederlandse jas weer even onder uit de rugzak vandaan. Ik hoop echter mijn paraplu niet nodig te hebben.

  • 30 Oktober 2017 - 17:06

    Ans:

    Hoi Ton,
    Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Om wat te zien moet je betalen. Weet niet wat er nog meer te zien is dan tempels en boeda's. Hier zijn de entree kaartjes ook niet goedkoop. Je foto's zijn wel mooi en je verhalen blijven leuk. Laat ons maar lekker mee genieten. Een goede ries morgen.
    Liefs en groetjes Ans

  • 30 Oktober 2017 - 18:57

    Ma:

    Hoi Ton,

    Ben weer helemaal op de hoogte. Je verhaaltjes gelezen en je mooie foto's gezien. Kijk weer uit naar je volgende verhaal en foto's.
    Liefs en groetjes Ma

  • 31 Oktober 2017 - 10:10

    Ineke:

    Hoi Ton,
    Wij hadden een abonnement gekocht om alle bezienswaardigheden in de culturele driehoek te bezoeken. Volgens mij viel de prijs reuze mee. Inmiddels wellicht allemaal duurder geworden.
    Blijf vooral genieten Ton!!
    Groetjes, Jos en Ineke.

  • 31 Oktober 2017 - 18:53

    Chris & Toos:

    Mooi die tempels toch, maar het zal wel hetzelfde als met kerken "je wordt ermee overspoeld".

  • 31 Oktober 2017 - 18:57

    Chris & Toos:

    vervolg
    XXX Chris & Toos ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 395687

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: