Foto's lijken stiller dan de werkelijkheid is. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Foto's lijken stiller dan de werkelijkheid is. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Foto's lijken stiller dan de werkelijkheid is.

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 Oktober 2017 | Sri Lanka, Kandy

Soms nemen ze het niet zo nauw met afspraken hier. Er wordt mij, door drie personen, beloofd dat ik afgezet wordt bij het busstation van Dambulla. Maar nee hoor, na het ontbijt kan ik het zelf gaan regelen. Met de bus naar Kandy. Een drukke route waarbij ik weinig kans heb om van het uitzicht te genieten. Ik heb welliswaar een zitplaats maar niet bij een raam en de gehele route staan mensen in het gangpad.
Jammer want we gaan de heuvels in.

Vanwege het gebrek aan internet ga ik af op een advies wat ik gekregen heb.

In Kandy, naast de Temple of Tooth, ligt een hotelletje "The Olde Empire Hotel" wat goedkoop is. De duurste kamer is LKR 3300 (€18,50), een simpele kamer met ventilator maar met eigen wc en koude douche. Voor de rest is er geen enkele faciliteit. Geen internet, dunne handdoeken, dunne matrassen, geen airco.
Op de benedenverdieping is een restaurant (niet van dezelfde eigenaar) wat peperduur is. Voor een glas CocaCola betaal je net zo veel als op de hoek van de straat voor een fles van 2 liter. Ook de prijzen van het eten zijn hoog.
Voordeel van dit hotel:
het ligt zo centraal dat je nergens een Tuktuk voor nodig hebt. De buurman is de beroemde tempel en het ligt een aantal meters af van het meer van Kandy (het centrum). Het ligt in een oud Nederlands gebouw uit midden 18e eeuw en heeft een grote veranda/balkon aan de straatkant.
Hier is het ondanks de herrie van verkeer en biddende monniken goed vertoeven.
Mijn kamer ligt midden in het gebouw en heeft in ieder geval geen last van de straatherrie.

Na een warme nacht (geen airco) start ik de dag op met een eigen gezet bakkie koffie en een sigaretje op het balkon. De monniken zijn al aan het bidden en het straatverkeer is al op volle gang. Op de foto's lijkt Kandy erg rustig en vreedzaam maar de herrie is verschrikkelijk.
Na mijn bakkie ga ik me maar eens wagen aan een rondje meer wat ik in ongeveer in anderhalf uur afleg. Dat is wel op een slakkengang met nogal wat pauzes op de bankjes naast het meer.
Echt rustige plekjes zijn er niet want overal raast het verkeer.

Rondom het meer kan ik geen restaurant vinden voor het ontbijt dus na het rondje meer loop ik verder het centrum in en vindt daar de goedkopere restaurantjes.
Er zijn hier ook Kentukey Fried Chickens, Domino pizza's, Pizza hut en dat soort junkfood. Ik besluit ergens naar boven te gaan, een simpel restaurantje op de tweede verdieping waar ze een uitgebreide kaart hebben voor een normale prijs, LKR 500 (€2,85) heb ik hier een ontbijt van eieren op toast, worstjes, vruchtendrank en een pot thee. Omdat het al tegen de middag loopt is het tevens mijn lunch.
(En ik bekijk gelijk de kaart voor mijn avondeten).

Kandy heeft voor de rest niet zoveel te bieden. Ik slenter nog wat door de stad en ga terug richting mijn hotel.

Vandaag gaat het echter vroeg regenen, de laatste tijd regent het vooral 's avonds en 's nachts maar nu begint het al om 14.00

Omdat nu met de benenwagen weggaan niet zo fijn is begin ik maar vast aan de planning van overmorgen. Met een Tuktuk naar het treinstation om alvast een kaartje te reserveren naar Nuwara Eliya, een mooi stukje treinreis naar verluid. Ik heb echter pech, de eerste klas, met het mooiste uitzicht is vol, de tweede klas: uitverkocht. Er is alleen nog een derde klas kaartje te koop. Het risico is dat die zo vol komt te zitten dat je helemaal niets ziet is aanwezig. Maar ik heb geen andere keus.

Verder boek ik via booking.com ook maar een ander hotelletje.
Dit betekent dat ik morgen echt een vrije dag heb, ik loop voor op schema.

• 29 Oktober 2017 - 16:55

Chris & Toos:

Even ook een inhaalslag gemaakt met jou berichtjes. Omdat de kleinkinderen hier waren voor het weekend en die de computer in beslag namen hebben we wel kans gezien je berichtjes te lezen maar geen kans gezien om alle foto's goed te bekijken en berichtjes te beantwoorden. We genieten van jouw verslagjes en er zitten ook hele mooie foto's tussen.
    Vanmiddag nog even met ma naar buiten geweest, frisse neus gehaald. Het zonnetje deed zijn best en de storm is al een heel stuk minder. Daarna spelletje kaart gespeeld en toen weer naar huis met de was, zo houden ze ons wel bezig hoor ;). Je zal haar gisteren wel gesproken hebben denken we.
    XXX Chris en Toos

• 30 Oktober 2017 - 04:12

Bas:

Mooie plaatjes Ton. Die Witte Boedha is erg gaaf zeg. Wie poetst die elke maand op;-)
    En die vissen.....lijken wel snakeheads. Worden die gegeten daar?

Cheers
    Bas