Eerste treinreis in Sri Lanka - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Eerste treinreis in Sri Lanka - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Eerste treinreis in Sri Lanka

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

31 Oktober 2017 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Spannend, een nieuw adventuur.
Ik ga voor het eerst de treinen in Sri Lanka. Iedereen adviseert de treinreis van Kandy naar Nuwara Eliya. Sri Lankaas mooiste treinreis.
Eerste klas garandeert het mooiste uitzicht omdat het Panorama ramen heeft en een open gedeelte. Dikke pech, eergisteren waren al de kaartjes verkocht.
Tweede klas, dikke pech, eergisteren waren de kaartjes op.
Dus maar derde klas.... Er wordt mij voorspeld dat het druk zal zijn, mensen staand in het gangpad, mensen bij de deuren.
Eerder komen heeft volgens de kaartverkoper geen zin maar hij beloofd een gegarandeerde zitplaats.

Ik neem het zekere voor het onzekere en zorg dat ik een uur van te voren op het station ben. Het perron zit vol met toeristen en raak snel in gesprek met een aantal meiden die ook derde klas reizen, niemand weet hoe het hier werkt.

De trein arriveert en iedereen loopt te zoeken, ik word, voor mijn gevoel van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk blijkt dat er twee derde klassen zijn, een met en een zonder gereserveerde stoelen. Mazzel, ik heb plaats, bij het raam, op een bankje voor twee personen (voor mij alleen). Tegenover mij een Duits echtpaar op een bank voor drie personen. Ruimte genoeg dus. Verder bijna alleen maar toeristen in de wagon.

Rustig vier uren treinen voor LKR 400 (€2,39). Ik schreef gisteren wel hoe duur sommige dingen zijn, openbaar vervoer is echter spotgoedkoop.

De reis gaat gestaag omhoog, heuvels worden bergen. Het spectaculaire van deze treinreis valt wat tegen, vooral de eerste twee uur. Door de heuvels is mooier dan het platte land maar het "wow" gevoel blijft uit. Stationnetjes zijn weinig levendig. Ik merk aan de overige toeristen hetzelfde.

De laatste twee uur gaan meer en meer over in heuvels met theeplantages, mooier dan het eerste gedeelte. Raar maar overal groeit thee maar in de trein wordt alleen koffie met melk verkocht.

Rond kwart voor een bereiken we het voor vandaag, laatste station: Nanu Oya. Dit ligt op 10 kilometer afstand van mijn eindbestemming Nuwara Eliya.
Zoals ik met mijn guesthouse heb afgesproken staat daar een Tuktuk op mij te wachten. Ik heb een beschrijving van mij moeten geven en heb een beschrijving van de Tuktuk ontvangen. Tussen de vele Tuktuk's heb ik hem snel gevonden, nadat ik een horde andere van me heb moeten afslaan.
10 kilometer en dan de berg op, oeps, het laatste gedeelte blijkt stijl.

Eerste opvallende ding is hier: de temperatuur. Een heerlijke 18° wat na de hitte van afgelopen maand heerlijk voelt. Iedereen loopt hier dan ook met een vest of jack aan.

Mijn guesthouse, ik moet nog even de kat uit de boom kijken. Het wordt door een familie gerund. Vader was, met de Tuktuk al naar het station gekomen. Bij het guesthouse wordt ik opgewacht door dochter, zeer goed Engels sprekend. Zij is docent Engels. Er zijn nog drie zonen, een is op vakantie hier want hij werkt in Columbo. Een draait mee in het guesthouse en organiseert de uitstapjes, zoon drie heb ik pas later gezien. Hij zit nog op school.
De kamer is erg eenvoudig, een goed bed (met een deken) en twee plastic tafeltjes, plastic zeil op de vloer. De badkamer is apart maar heeft warm water.
Voor de rest kan ik gebruik maken van een eenvoudig ingerichte woonkamer met een bank en twee stoelen en een eettafel. Dit gastengedeelte is apart van hun eigenlijke woonhuis. Ze hebben om te beginnen maar een kamer voor de verhuur.

Dit stadje is een stuk rustiger dan Kandy en vooral hier tegen de berg aan is het rustig......tot vijf uur als de Boeddhistische monniken, door luidsprekers gaan bidden, gevolgd door de Islamitische Imam die zijn gebed begint. Daarna start de klokkentoren van de Katholieken. Dat alles gaat door tot 19.00 uur.

Een "laundry" service hebben ze niet maar samen met de twee zonen ga ik mijn wasgoed brengen naar een duur hotel (de prijs voor een set kleding te wassen is echter maar €1,25. Samen met die twee jongens loop ik de stad door, doe nog wat boodschappen in de plaatselijke supermarkt.
Heel de familie is wel vriendelijk en komen regelmatig vragen of alles naar wens is.

Ik kan in een restaurant in het dorp gaan eten, dat betekent berg af en na het eten weer berg op. Ik kan ook hier eten...Een maaltijd voor drie. De befaamde Sri Lanka curry die overal anders smaakt
Ze willen de open haart aansteken maar ik denk: na het eten een hete douche (lang niet gehad) en daarna onder een dikke deken naar bed (de nachten zijn maar 13°).

Met de familie heb ik de mogelijkheden wat hier te doen doorgesproken. Morgen eerst maar eens zelf op ontdekking gaan in de stad en daarna besluiten over de uitstapjes. Afhankelijk van het weer. Het is vandaag hier voor de eerste keer droog na een volle week regen.

  • 31 Oktober 2017 - 18:57

    Chris & Toos:

    Viel dus alles mee hé zo'n treinreis. Wat een grote theeplantages zeg. En wat de oproepen voor het gebed betreft, je hebt de keuze hoor. Wij "vieren" hier vandaag 500 jaar protestantisme, je moet het maar weten. Kijken uit naar het vervolg.
    XXX Chris & Toos

  • 31 Oktober 2017 - 20:21

    Ans:

    Hoi Ton,

    Al was het uitzicht in de trein niet wat je verwacht had, de foto's zijn wel mooi. Toch heel anders dan hier. Heuvels en theeplantages zie je hier toch niet. Wacht weer tot je volgende berichtje en foto's.
    Liefs Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Nuwara Eliya

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 395771

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: