Kerstdiner - Reisverslag uit Leticia, Colombia van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Kerstdiner - Reisverslag uit Leticia, Colombia van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Kerstdiner

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

03 September 2016 | Colombia, Leticia

Ik ben in Colombia, nog wel illegaal maar ik ben er. Illegaal omdat ik nog niet de benodigde stempels heb in mijn paspoort.

Ik heb net drie dagen Tefé achter de rug. Een stadje diep in de Amazone. Er was relatief weinig te beleven. Het is niet zo groot en buiten de plaatselijke bedrijvigheid was er weinig opzienbarends te zien. Er zijn hier en daar wat marktjes, maar weinig exotisch. In deze zin vind ik Amazonie, voor zover ik het heb weinig anders dan wij gewend zijn.
De meeste huizen zijn standaard houten armoedige blokkendozen, mensen zijn redelijk "westers" gekleed. Iedereen heeft een mobiele telefoon. Er zijn weinig toeristische hoogtepunten of het moet de jungle zijn. De jungletrips zijn hier beperkt, ze bieden qua programma hetzelfde als Manaus maar dan behoorlijk duurder.
Ik had een Pousada met werkelijk een mooi uitzicht maar daar blijft het wel bij. De tent is verkocht en ik heb het gevoel dat de huidige eigenaar zijn tijd uit zit. Op zich zijn het wel aardige mensen. Ik werd voor elke lunch uitgenodigd (terwijl dat niet in de prijs zat).
Gisteren zou hij voor mij een uitstapje regelen naar wat locale gemeenschappen in de buurt maar het bleef bij "zou". Ik heb op het vertrek zitten wachten maar dat vertrek is nooit gekomen. Het stadje heb ik een paar keer doorgelopen, ook hier was weinig opzienbarends over te vertellen. Veel brommers, minder auto's, slechte wegen en ongelijke gevaarlijke stoepen.
Er vliegen hier heel wat, soort van, gieren rond. Roofvogels met een kale nek en kop. Je ziet ze overal in de stad bij vuilnis (en dat ligt er nogal wat).
Drie dagen is hier toch een behoorlijke tijd, als het zo doorgaat weet ik niet of ik genoeg boeken bij heb.

Maar gisteravond was het weer zover, ik mocht weer op stap, deze keer met een speedboot. Vergelijk het maar met een grote bus, aan weerszijde drie stoelen ( ik moet zeggen, minder luxe dan de bussen die ik heb gehad. De ruimte is voorzien van airco's. Om de zes rijen is er een televisiescherm waar films op gespeeld worden, het geluid is gelukkig zacht en alles is Portugees ondertiteld. Aan boord is een keukentje waar je tosti's kan bestellen en waar de kok maaltijden bereidt.
Ik ben om 20.00 uur vertrokken en volgens mij varen we behoorlijk hard maar omdat het buiten donker is, is er weinig om dat aan af te meten.

Als het goed is zit is het zo'n kleine 24 uur op deze boot, ben benieuwd of ik wat kan slapen maar mijn verwachting is niet zo hoog wat dat betreft. Op het achterdek kan ik in ieder geval zo nu en dan een sigaretje gaan roken.

En dan een gevalletje van pech. Mijn brilpoot is afgebroken.Het heeft twee uur geduurd voor dat ik de poot terugvond. Morgen dus een taak erbij, verzekering inlichten.

Bij aanvang van deze trip heb ik een stoel aan het gangpad, geen handige plaats om te dutten. Na enkele uren, bij de eerste stop, vertrekt mijn buurman. Ik kan dus verhuizen naar het raam en ga lekker breed zitten en neem zo twee stoelen in beslag. Na de tweede stop heb ik drie stoelen, eindelijk twee uurtjes slapen. Voor het ontbijt, met de zonsopkomst, ben ik alweer wakker. Er wordt ontbijt geserveerd, een getoast broodje ham, kaas, worst, kopje koffie met veel te veel melk, een cracker en een plakje cake, Braziliaans culinair hoogstandje. En dan is het oevertje kijken, even buurten met een Japanner aan boord en dan oevertje kijken. Het oevertje kijken gaat wel wat rapper want de speedboat heeft er aardig de snelheid erin. Niet erg want de oever verandert weinig ten opzichte van de vorige grote etappes.

Een aantal keren wordt kort aangelegd bij Amazone stadjes, het in en uitladen van mensen en bagage gebeurd erg efficiënt. Al ruim voor aankomst wordt de bagage uit het ruim klaar gezet, mensen gaan eerst van boord, daarna op naam de bagage.

Na twee keer vragen kan ik mijn reserve bril uit mijn grote rugzak halen die in herbruikbare ligt.

Tabatinga (Brazilie) en Letitia (Colombia) zijn aaneengesloten grensplaatsjes. Aan de overzijde van de Amazone ligt Peru. Het is hier een drielandenpunt. Ondanks een oorlog die in dit gebied gevoerd is, rond 1930, is er nu vrij verkeer tussen de drie landen in een cirkel van enkele tientallen kilometers, ga je verder dan moet je de grensformaliteiten (stempeltjes) regelen.
Ik blijf minimaal 3 nachten in Letitia, dit is afhankelijk van wanneer ik een vlucht kan boeken. Er zijn maar twee opties om hier weg te komen, per boot Brazilie in of per vliegtuig verder Colombia in. Een begaanbare weg is er niet.
Ik heb een hotel met zwembad geboekt. Op Facebook heb ik de link gezet. Zelf heb ik de pagina nog niet kunnen bekijken, internet is te traag.

Onderweg komen er nog een vijftal, zwaarbewapende, jongens van de federale politie de boot op. Iedereen wordt gecontroleerd. Tegen de Japanner maak ik de grap dat ik bang ben voor mijn Javaanse Jongens. Gelukkig gaat de controle n Iet zo ver.
Deze streek staat wel bekend om de cocaïne smokkel, alhoewel dat op zijn retour schijnt te zijn, komt het nog regelmatig voor dat er mensen gepakt worden. Als ik deze zwaargewapende agenten zie dan is een beetje respect wel op zijn plaats.

Er is ook vis binnengebracht. De kok is in zijn keuken van één vierkante meter druk aan het kokkerellen voor de lunch. Ik schat in: rijst, bruine bonen en vis. Met het eten blijkt het toch vlees te zijn, komt de vis vanavond.
Bij de twee stops behoud ik mijn drie stoelen en mijn raam: uitzicht en een middagdutje zijn zo gewaarborgd.

Het Amazone avontuur en deel één van Brazilie zit er dus bijna op. De Amazone gaat nog een stukje verder, eerst langs de Peruaanse/Colombiaanse grens en dan verder Peru in, naar de oorsprong. Alhoewel, wisten jullie dat de Amazone, oorspronkelijk, toen Africa nog vast zat aan Zuid America, hij de andere kant op stroomde ?

Samengevat kan ik zeggen dat het doel bereikt is. Ik heb mooie dingen gezien, aan de noord kust en in Amazonia maar qua natuur en cultuur had ik meer variatie verwacht. De mensen die ik tegengekomen ben zijn allemaal aardig maar de taal barrière is toch wel groot gebleken, dat maakt het echte contact toch behoorlijk moeilijk en dus oppervlakkig. Het weer is heet, zo'n 35 graden met een gevoelstemperatuur naar de 40, veel blauwe luchten met stapelwolken maar ook enkele dagen zwaar bewolkt met onweersdreiging, in Nederlandse termen code geel. Het heeft in al die tijd dat ik hier ben ongeveer vier uur geregend en de gemiddelde vochtigheidsgraad is 85%. Buiten een verloren horloge en een kapotte bril en een keer diaree in de broek is alles goed verlopen ondanks het zwemmen met Aligators, piranha's en anaconda's, slapen met zwermen muggen, de hete temperaturen.
En het eten is......ja, wat moet ik daar nog over zeggen.

Als jullie, met kerstmis, zeker niet willen hebben dat ik kom eten, maak dan maar iets met ham-kaas, knakworst en bruine bonen.

  • 03 September 2016 - 10:45

    Ans:

    Hoi Ton,
    Dat is makkelijk dat jij ons Kerstdiner al samen steld. Ik weet niet of jij het weet maar het is hier nog zomer. Hou me dus nog niet bezig met het Kerstdiner. Ik hoop voor je dat het eten, taal en natur in colombia meer te biedeb heeft. Ik heb geen idee. Maar we wachten jou verhalen en foto's wel af. Een goede reis verder.
    Groetjes en liefs Ans

  • 03 September 2016 - 12:12

    Chris En Toos:

    Toen wij jou foto zagen met de broodjes knakworst kregen wij een idee en hebben deze gisteren met de kleinkinderen gemaakt. Ze waren heel lekker en gemakkelijk te maken. Wij hebben meer variatie in eten dus is het voor de kleintjes een traktatie. Zover de culinaire verschillen.
    We zijn wel blij dat je toch goed terugkijkt op Brazilië. Colombia ligt nog in de toekomst en we zijn dan ook erg benieuwd. Hopelijk kun je met Spaans beter uit de voeten dan met Portugees.
    Op tv deze week veel over het vredesverdrag met de Farc. Dus je ziet het nieuws volgt je ook, eerst Brazilië met de Olympische Spelen en nu Colombia.
    Have fun.
    XXX Chris en Toos

  • 03 September 2016 - 17:05

    Hennie:

    Hallo Ton,
    Nu Columbia ... ? Peru schijnt ook erg mooi te zijn. Pas op voor de drugsbarronnen in combinatie met je Javaanse jongens. Misty Fields is gisteren begonnen (organisatie, Ron, Jaak en Jose) in Asten, volgens mij hebben ze goed weer. Niet zo tropisch als bij jou maar wij mogen niet klagen. Succes met het vervolg ...
    Groet Hennie.

  • 03 September 2016 - 21:14

    Desiree:

    hoi Ton.
    ik heb even bij gelezen vanavond, dus ben weer op de hoogte van al je ontberingen. ik vind het knap hoor zo in je eentje in die landen, niets voor mij. Ik houd het bij Frankrijk met alle comfort en ga wel naar "burgers zoo voor een vleugje jungle'. Ik hoop dat Colombia iets anders als nationaal gerecht heeft als rijst met bruine bonen want volgens mij heb je dat wel gehad.

  • 05 September 2016 - 08:21

    Jan En Gerrie:

    Ik zie dat mijn verhaaltje niet is aangekomen,ik zal wel op de verkeerde knop hebben gedrukt.
    Als ik er toe kom schrijf ik opnieuw, vooral over de westerse kledij en je bril in braziel.
    Tot zo want ik moet gaan werken,half tien overleg met k en jeugd directeur. groetjes G

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Leticia

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 396654

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: