De conclusie: vier maanden is te kort - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu De conclusie: vier maanden is te kort - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

De conclusie: vier maanden is te kort

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

05 November 2016 | Brazilië, Fortaleza

Het mooie van reizen is structuren loslaten, de sleur doorbreken, nieuwe plaatsen op de wereld ontdekken, mensen ontmoeten, andere culturen leren kennen, andere gebruiken zien, het onverwachte tegenkomen, nieuwe wegen bewandelen, verwachtingen bijstellen............en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Elke reis heeft dit soort zaken in zich en daarom is reizen zo mooi. Van elke reis leer je en wordt je wijzer, met elke reis wordt je blik verruimd.

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik al veel heb mogen reizen en hoop dat nog lang te doen. Na elke reis krijg ik de vraag op welke plaats deze reis in de ranglijst komt te staan en bij elke reis wordt deze vraag moeilijker.

Ook in deze reis heb ik verwachtingen moeten bijstellen, dat hebben jullie wel gemerkt in mijn verhalen. Colombia viel alles mee, zeker omdat Colombia vaak in de beeldvorming een negatieve associatie heeft. Brazilië viel mij daarentegen wat tegen, ik had daar meer van verwacht.

Alhoewel ik mij ook besef dat ik van beide landen maar een gedeelte heb gezien. Vier maanden is te kort. Met name heb ik van Brazilië Noord en Noord Oost Brazilië moeten maken. Wat zijn de afstanden hier groot. Het westen en zuiden heb ik laten vallen.

Ik had mijn reis zoals ik deze bij aanvang in mijn hoofd had zitten kunnen doen maar dan zou het een haastklus zijn geworden.
Achteraf had ik ook plaatsen kunnen overslaan, die niet brachten wat ik verwacht had. Maar dat is inderdaad wijsheid achteraf.
Als je alles van te voren weet........ja, dan kan je net zo goed thuis blijven.

In Colombia had ik daar in tegen meer plaatsen kunnen bezoeken, ik heb daar de klassieke route gevolgd terwijl het land veiliger is dan wat overal beschreven staat. Ook in Nederland hebben jullie via het nieuws de recente ontwikkelingen kunnen volgen.

Wat de reis ook geslaagd maakt is dat alles goed verlopen is (even met de slag om de arm want ik ben nog niet thuis).

Ik ben vooraf en tijdens mijn reis vele maar dan ook vele malen gewaarschuwd voor de onveiligheid van met name Brazilië. De onveiligheid op straat, zakkenrollers, roofovervallen, bedreigingen met geweld.
Alleen al,deze waarschuwingen geven je het gevoel van onveiligheid. Daarbij komt dat in Brazilië maar ook in Colombia alle ramen voorzien zijn van hekwerken, alle deuren een hek hebben en extra hangsloten, een hotel kom je niet in of uit zonder aan te bellen. Alle muren en schuttingen zijn voorzien van glasscherven, prikkeldraad en stroomdraad. Het zal wel nodig zijn maar bevordert het gevoel van onveiligheid niet.
Alhoewel mij niets is gebeurd heb ik wel recente verhalen (vandaag nog) meegekregen van zakkenrollerij en overvallen op bussen.

Wat wel moeilijk is geweest deze reis is de taal. Portugees in Brazilië en Spaans in Colombia. Ik spreek beide talen niet en Engels wordt door bijna niemand gesproken.
Dit levert komische en zelfs dol-komische situaties op maar contacten blijven daarom wel heel erg oppervlakkig of vaak ontstaat er geen contact. Deze reis heb ik mijzelf dan ook meer alleen gevoeld dan in de andere reizen. Daarentegen is mijn non-verbale expressie en de vaardigheid met Google Translate wel verbeterd.

Ik ga niet nu niet verder terugblikken op de natuur, het prijsniveau, het openbaar vervoer, de hotels, pousada's, de stranden, de afstanden en het eten want daar heb ik gedurende mijn reis al veel over geschreven. Mocht je dat niet meegekregen hebben dan heb je mijn verslagen niet gelezen.

Morgen wordt een dag met een dubbel gevoel. Enerzijds ben ik blij weer naar huis te gaan anderzijds ben ik het reizen echt nog niet moe.

En wat gaan vier maanden snel voorbij. Het lijkt wel een midweek.
Maar ik heb wel weer een volle koffer met mooie verhalen


  • 05 November 2016 - 08:27

    Jaak:

    Mijn allereerste vraag: mag ik nog stemmen op je omslagfoto? Definitly foto nr 8. Fore sure!!! En ja Antoine, zo gaan die dingen, nu al terugblikkend op de afgelopen 4 maanden en, wat mij betreft, recht doend als een mooie samenvatting van de afgelopen 4 maanden...nou nog veilig aankomen op Schiphol en je portemonnee en paspoort is weer veilig (????) spreek ik je niet meer dan wens ik je een behouden terugreis. Bereid je voor op guur en herfstachtig weer alhier, boxershorts onderin je backpack en de regenjas en lange broek bovenop. See you soon! Ps wanneer begin je weer?

  • 05 November 2016 - 08:52

    Chris En Toos:

    Mooi verslag, zo is het en het spreekwoord "wie verre reizen maakt kan veel verhalen" klopt helemaal. Goede reis terug en veilig weer thuis.
    XXX Chris en Toos
    p.s. niet vertellen hoor wanneer je weer moet beginnen ;)

  • 05 November 2016 - 08:52

    Chris En Toos:

    Mooi verslag, zo is het en het spreekwoord "wie verre reizen maakt kan veel verhalen" klopt helemaal. Goede reis terug en veilig weer thuis.
    XXX Chris en Toos
    p.s. niet vertellen hoor wanneer je weer moet beginnen ;)

  • 06 November 2016 - 15:03

    Ton:

    Welkom weer in ons goede Nederland, waar helaas, vooral in deze tijd van het jaar, het klimaat te wensen overlaat. Dit keer waren jouw verhalen over Brazilië waren minder inspirerend dan die over Colombia. Dat blijkt ook wel uit jouw eigen conclusies.
    We hopen dat je er toch erg van hebt genoten
    Groetjes, en tot de volgende reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Fortaleza

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 394201

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: