Een weekje Apo, een weekje eilandrust - Reisverslag uit Dumaguete City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een weekje Apo, een weekje eilandrust - Reisverslag uit Dumaguete City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een weekje Apo, een weekje eilandrust

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 December 2013 | Filipijnen, Dumaguete City

De laatste dag op Apo Island. Morgenvroeg na het ontbijt vertrek ik hier weer. De volgende stap is Dumaguete, een stad in het zuiden van het eiland Negros.

Maar nu even een update van de laatste dagen met zee schildpadden en kerkgezang op een eilandje zonder gemotoriseerd verkeer.
Liberty lodge is mijn tijdelijke verblijfplaats:
http://www.apoisland.com/


Zaterdag 30-11

Daar waar ik iets meer dan een week geleden zat te dineren met uitzicht op de vuurvliegjes, zit ik nu te dineren met katholiek gezang op de achtergrond. De wegen van de Heer zijn ondoorgrondelijk.

In de Filipijnse cultuur is zingen een van de bezigheden. Ik heb jullie al eerder geschreven over de Karaoke in TayTay, welke mij de gehele nacht wakker gehouden heeft. Nu vind het Christelijke gezang niet veel beter maar het is wel een voordeel dat die katholieken op een Christelijke tijd naar bed gaan.
Ik ben alleen benieuwd hoe vroeg de eerste zondagsmiddags begint.


Zondag 01 december

Verrekte ongelovigen, godslasteraars, duivelaanbidders, ketters !!!!!!!!
Geen vroege mis op zondag, geen gezang, geen klokkengeluid. Dat valt mij weer zwaar tegen van die Filipijnen. Maar daardoor ook geen wekker.
De eerste mis begint pas om negen uur maar duurt dan ook tot halt elf.

Gelukkig wordt je hier bij het krieken van de dag wakker van het zonnetje wat opkomt, het motor geluid van de bootjes en het frisse ochtendbriesje.
Ik noem het een fris ochtendbriesje omdat het koeler is dan in de avond maar nog steeds aangenaam warm. Als een warme zomerdag in Nederland. De Filipijnen noemen het gewoon koud. Lopen in een dik jack, sommige met een wollen muts op.

En dan moet de hoogste berg van het eiland eraan geloven. Driehonderd treden omhoog naar de vuurtoren.
Na mijn training op Bohol bij mijn guesthouse NutsHuts is het nu "a peace of cake".
Boven op de berg zijn ook wat schamele hutjes en bij een wordt ik gastvrij uitgenodigd voor een kopje koffie. De gastvrijheid en vriendelijkheid is groot. Het uitzicht valt wat tegen maar je ziet het nabijgelegen Negros en het eiland Siquior. Op de trappen naar beneden heb ik nog wat gesprekjes met de locals die naar boven gaan o.a met de echtgenoot van de man waar ik net bij op de koffie ben geweest.

Van de honger kom je op dit eiland echt niet op. Liberty lodge heeft in de prijs ontbijt, lunch en diner inbegrepen, niet zo maar standaard eten maar de volledige keuze uit de menu kaart. De lunch nuttig ik onder het "amen" gezang vanuit de plaatselijke Karaoke bar die ze hier kerk noemen maar na twee uur alleen maar "amen" komt dit toch wel m'n str*t uit.

Het is alweer 1 december, over 11 dagen begint mijn terugreis maar wat ga ik tot die tijd doen. Kiezen waar je naar toe gaat is en blijft altijd moeilijk. Er zijn nog veel plaatsen die ik wil aandoen maar ik wil ook niet gaan racen tegen de klok in. Op dit eilandje zijn nog een paar dingetjes te doen. Over de andere berg is nog een kleine buurtgemeenschap, er is nog een uitkijk post en natuurlijk het belangrijkste, ik moet nog gaan snorkelen in de hoop zeeschildpadden tegen te komen. Dit laatste ga ik morgen maar eens doen, met een bootje. Alhoewel het wel mogelijk is wordt mij ontraden vanaf het strand te gaan snorkelen omdat de stroming nogal sterk is. Wordt je door de stroming meegesleurd is het moeilijk om terug op het strand terug te komen en kan je zomaar richting open zee gesleurd worden.

Maandag 2 december

Zoals beloofd ook gedaan en heb ik vandaag een klein Banca bootje gehuurd om te gaan snorkelen. Meestal heb ik niet zo'n geluk bij het spotten van wildlife maar toen ik van de boot af sprong, sprong ik bijna op de eerste zeeschildpad.
Hier voor de kust is een mooi koraal gebied. Allerlei soorten koralen, in allerlei kleuren. Maar vooral is speciaal de vele schildpadden die hier rondzwemmen en de bodem afgrazen. Ze kijken je aan met een blik van "wie hebben we daar nou alweer." Wat is het gaaf om samen met zo'n beest op te zwemmen.
Deze schildpadden leggen voor het dorp hun eieren op het strand, dat gebeurd in speciale perioden, die ik niet ken.
Ten zuiden van Apo Iland is een "marine park", een beschermd natuurgebied waarvan op het strand is aangegeven dat het gesloten is. Twee jaar geleden is een groot gedeelte van het koraal daar vernietigd door een cycloon. Jaja, cyclonen zijn niet echt een zegen.

En verder is er rust hier, een echte eilandrust. Er is niets en er gebeurd niets. In deze zin lijkt het op Beek en Donk maar dan met mooi weer, strand en palmbomen. Ik kan niet wachten tot de aarde echt opwarmt!!!!!!!!!

Dinsdag 3 december

En warm is het hier. De wind die de hele week lekker op mijn kamer waait neemt wat af. Daarmee wordt het zeewater wat rustiger maar het wordt ook warmer. Het is hier moeilijk een plaatsje te vinden waar en schaduw en een beetje wind staat. Mijn balkon van mijn kamer is tot in de middag wat dit betreft nog de beste plaats. Aan de andere kant van het eiland is nog een dorp. Om dat te bereiken moet je met trappen twee flinke heuvels over. En dat is warm en peentjes zweten overdag. Dit tweede kleine dorp, alleen maar bestaande uit een twintigtal huizen ligt aan de zonsopkomst zijde van het eiland. Meer schaduw in de middag en nog steeds voorzien van een flinke wind uit open zee. Het is daar heerlijk uitwaaien. Dat is dan ook de enige versnapering die daar te krijgen is. Na het bezoek aan dit dorp is een ijskoude cola of Pineapple juice een welkome verdienste.

Woensdag 4 december

Mijn laatste volle dag op deze kleine bult in het grote water. Als je het op de keper beschouwt kan je dit eiland in een dag gezien hebben. Met een uurtje snorkelen kan je schildpadden zien, met nog een uurtje snorkelen kan je de koralen zien. In een uurtje loop je door alle straten van het dorp, in anderhalf uur loop je heen en weer naar het andere dorp en in anderhalf uur loop je heen en weer naar de vuurtoren.
Maar als je dit doet dan mis je de rust, de rust van een gemeenschap zonder gemotoriseerd verkeer, de rust van een dorp waar iedereen, iedereen kent.
Dat zou jammer zijn als je dat mist.

Vandaag is het dan ook tijd om de enige afslag te pakken die ik nog niet gehad heb, naar het uitkijk punt.

  • 04 December 2013 - 07:05

    Eva:

    Geniet van de rust....tot bezinning komen in dat heerlijke christelijke of karaoke gezang! Dat heb je in B en D dan weer niet, haha.
    Nog niet teveel aan Nl of B en D denken.
    Nu is nu...enjoy on the Filipijnen.
    Gr Eva

  • 04 December 2013 - 08:28

    Will Vugs:

    o
    Goh Ton kom je straks afgetraind als een jonge god weer terug in Nederland. Waar een vakantie al niet goed voor is!!!

  • 04 December 2013 - 08:31

    Ans:

    Hoi Ton,

    Je wilde toch rust. Nu rustiger kan bijna niet. Probeer hier in Nederland maar eens zo'n plekje te vinden. Zal niet mee vallen. Geniet er dus nog even van. Hier is het aan de koude kant en de weers verwachting is stormachtig met winterse buien. Dan zit je daar nu beter tussen het koraal en de zee schildpadden. Heb je daar ook nog foto's van kunnen maken? Het lijkt mij wel fantastisch. Dus voor de laatste weekjes geniet niet er nog lekker van. Denk nog maar niet aan de kou hier. Dat voel je straks van zelf weer wel. We horen weer wel wat je gaat doen de komende dagen.
    Liefs en groetjes
    Ans

  • 04 December 2013 - 12:14

    Ma:

    hoi Ton weer genoten van jou berichtje dat word straks afkikken maar ook dat went weer ik zal blij zijn als het zover is maar ik zal jou berichtjes wel missen ik denk niet dat jij uit Beek en Donk elke dag een brichtje stuurd maar ook dat went weer geniet nog maar van de korte tijd die de vacantie nog duurd.Ik wens jou nog veel vacantie plezier de laatste dagen ik denk dat je met veel verhalen thuis komt.Daar wacht ik met spanning op. Heel veel groetjes en liefs ma

  • 04 December 2013 - 13:19

    Chris En Toos:

    Oh, maar het is wel erg relaxen, geen verkeerslawaai, tropisch temperatuurtje en een briesje op zijn tijd, wuivende palmen, witte strandjes, blauwe zee, koraal en zeeschildpadden. Wij zijn niet jaloers hoor maar toch...even over verkeersherrie, autoruiten krabben, mist, kou en alle dagelijkse beslommeringen zoals werk en huishouden. Ruilen???
    Geniet nog maar even, voor je het weet enz..
    XXX Chris en Toos

  • 04 December 2013 - 18:01

    Wietze En Peter:

    Ja Ton nog effe maar genieten van alles, had je de kerstboom al neergezet eigenlijk? haha! have fun en tot snel !! groetjes !!!!!!

  • 05 December 2013 - 18:42

    Ma:

    Ton nog even het laatste nieuws nederland is in de ban vande storm in het noorde isde nood toestand afgekondigd de stormweringen zijn gesloten dus het gaat daar goed te keer de scholen zijn gesloten dus de kinderen konden naar huis hier stormt het ook maar niet zo er als daar.
    dit was het laatste nieuws groetjes ma

  • 07 December 2013 - 00:35

    Ellie:

    Jaja zoals je moeder al schreef had nederland code rood vanwege de storm en het springtij.Bij lange na niet het effect van Haiyan, maar er werden maatregelen genomen. Het hhogste water is dan weer net in de nachtelijke uren, als mensen lekker horen te slapen en dat heb ik dan ook gedaan.Koud, ja dat was t wel vandaag en nat ook, dus heb ik net als de filipijnen een dikke jas en sjaal om me heerlijk warm te houden.
    en sinterklaas? heb je die nog gezien? nee, waarschijnlijk zijn zeeschildpadden en koraal veel interessanter.
    En niemand zeurt er over zwart want de kleuren zijn veel te mooi.
    De komende dagen zullen vliegen voor je en je zult nog heel wat af moeten reizen voor je weer op Cebu bent en dan op naar je vliegtuig. Nee elf dagen is niks meeer, da's terugreis plannen en de tijd in de gaten houden.
    het behang voor je toilet wacht al geduldig op je en ik heb het al gezien:werk aan de winkel!
    En met al die kou hier wordt het hoog tijd voor erwtensoep. Zegt men dat de meteorologische winter al is begonnen.......
    reis rustig en verwen je oogjes nog maar even,
    liefs, ellie

  • 07 December 2013 - 00:35

    Ellie:

    Jaja zoals je moeder al schreef had nederland code rood vanwege de storm en het springtij.Bij lange na niet het effect van Haiyan, maar er werden maatregelen genomen. Het hhogste water is dan weer net in de nachtelijke uren, als mensen lekker horen te slapen en dat heb ik dan ook gedaan.Koud, ja dat was t wel vandaag en nat ook, dus heb ik net als de filipijnen een dikke jas en sjaal om me heerlijk warm te houden.
    en sinterklaas? heb je die nog gezien? nee, waarschijnlijk zijn zeeschildpadden en koraal veel interessanter.
    En niemand zeurt er over zwart want de kleuren zijn veel te mooi.
    De komende dagen zullen vliegen voor je en je zult nog heel wat af moeten reizen voor je weer op Cebu bent en dan op naar je vliegtuig. Nee elf dagen is niks meeer, da's terugreis plannen en de tijd in de gaten houden.
    het behang voor je toilet wacht al geduldig op je en ik heb het al gezien:werk aan de winkel!
    En met al die kou hier wordt het hoog tijd voor erwtensoep. Zegt men dat de meteorologische winter al is begonnen.......
    reis rustig en verwen je oogjes nog maar even,
    liefs, ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 397023

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: