Anderhalf uur eten en nog honger - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Anderhalf uur eten en nog honger - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Anderhalf uur eten en nog honger

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

01 December 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Kep, aan de kust, op een steenworp afstand van Vietnam, had het, heeft het nog niet maar zal het wel weer krijgen.
Op dit moment is Kep een slaperig dorp, als je al van een dorp kan spreken. Komend vanaf Kampot loopt er een grote, rustige rechte weg naar Kep beach. Naast wat borden van guesthouses is de weg zowat leeg. Op het eind een centraal plein waar wat tuktuk's staan en enkele bamboe afdammen met daaronder bamboe matten en hangmatten. Te huur voor de enkele schamele strand bezoeker die er is. In het weekend blijkt het hier drukker te zijn met bezoekers uit Phnom Penh. Het strand is niet groot en ik tel er vanmiddag zeker 3 bezoekers. Het zand is grauwgrijs. Vanaf het plein loopt er ook een weg naar links, langs de kust. Ook hier vele afdakjes zoals op het centrale plein. De kust is hier rotsachtig. Een paar Cambodjaanse families zitten hier te picknicken. Zodra ik word gesignaleerd stormen een aantal kinderen met een menukaart op mij af, verlegen om klanten.

Ooit was Kep een moderne badplaats, met name voor de Franse kolonialisten. Maar in 1975 hebben de Khmer Rouge de stad ontruimd en alles zowat vernietigd. Tot op de dag van vandaag is Kep hier nog niet van hersteld. Er is nog een hele wijk met ruïnes van de eens mooie Franse villa's, alleen nog maar bewoond met schamele houten hutjes.
De Khmer rouge hebben niet alleen maar mensenlevens vernietigd, zoals ik enkele dagen geleden al schreef maar ook de infrastructuur. Wonden die nu nog zichtbaar zijn.

Kep is echter herstellende, er wordt weer gebouwd en wegen worden aangelegd.

De huidige attractie van Kep is de krabmarkt. Een plaats waar een rij restaurants zijn aan het water, waar bamboe korven vol met krab drijven. Wil je krab kopen dan wordt ter lekke de krab uit de manden gehaald.

Het beroemdste gerecht is krab met groene pepers. Dit omdat in de omgeving van Kreb/Kampot er grote peperplantages zijn.

Natuurlijk ga ik ervoor, voor mij ook een bordje krab, alleen voor een culinaire barbaar als ik rijst al gauw de vraag hoe je zo'n beest moet verorberen. Zomaar je tanden erin zetten geeft een mond vol schaal en weinig dier. Het wordt gelukkig even voorgedaan.

Mijn tafelgenoot, een Engelsman die in hetzelfde guesthouse verblijft als ik, besteld iets anders, hij heeft de krab gisteren al gehad. Hij bevestigd mijn vermoeden dat het niet bepaald "fastfood" is want je doet er wel even over.
Na anderhalf uur is mijn portie krab afgekloven, leeggezogen en volledig gekraakt en eigenlijk heb ik nog honger. Het kreeften vlees is wel lekker maar niets te veel, het sausje is nog lekkerder, dus de schalen worden goed afgelikt en de groene peper, overdadig maar je moet niet teveel peperbolletjes tegelijk in je mond stoppen.
De rest van de lege maag wordt gevuld met gestoomde rijst.

De culinaire krab ervaring was gisterenavond dus een goed ontbijt is vandaag wel op zijn plaats. De eigenaren van dit guesthouse hebben in Frankrijk gewoond en hebben allerlei gevulde crêpes op de kaart staan. Niet de normale banana pancake met chocolade saus maar de gevulde pannenkoek met kaas, groente, ham, tomaten etc. Alleen hoe maak je dat het bedienend personeel duidelijk: zelfs na het aanwijzen in het menu vragen ze nog of het met banaan en chocoladesaus moet zijn. Elke keer krijg ik de menukaart terug, opengeslagen met het ontbijthoofdstuk, eieren en banana pancake. Stelletje stomme Cambodjanen.

Vandaag vakantie, een wandeling naar en door het dorp, de weg terug met een tmuktuk, een duik in het zwembad, pootje baden in de zee, een lemonjuice in een luie stoel en wat intersletten op mijn I -pad, zelfs hier in de tuin hebben ze wifi.

  • 01 December 2011 - 12:07

    Hennie:

    Hallo Ton,

    Misschien moet je het even voordoen hoe je zo'n pancake maakt. Met "een duik in het zwembad, pootje baden in de zee, een lemonjuice in een luie stoel en wat intersletten" in het vooruitzicht kan je ook wel eens even de handen uit de mouwen steken en leren die stomme Cambodjanen ook nog iets van je. Verder wens ik de culinaire barbaar nog veel eet en vakantiepleziet toe.
    Groet Hennie.

  • 01 December 2011 - 16:19

    Ma :

    nou Ton ik wil geen krab het is niet mijn favorite eten net zomin als mosselen geef mij maar hollanse kost.
    het is vijf uur en al stik donker ik ben naar Jori geweest voor een opknap beurt enb moest natuurjijk eerst jou mailtje lezen en dan voor het eten zorgen hier gaat het leven gewoon door,geen vakantie vor mij.ik heb verder geen nieuws en verwacht morgen weer een mailtje heel veel groeten liefs ma

  • 01 December 2011 - 20:23

    Was Het Nou Crab Of :

    kreeft? op de foto te zien was het crab, en in je verhaal is het ineens kreeft....voorzichtig hoor, want dat kun je bij de OR ook niet doen, namen en zaken door elkaar halen.
    om mij heen hoor ik al een zacht gemurmel over kerstbomen en dat betekent dat jouw terugkomst niet meer zo lang op zich laat wachten.
    Dus Ton nog even hard werken om het maximale aan indrukken op te doen, te lopen zonder dat je geroepen of geclaimd wordt of je wekker vroeg zetten omdat je dat zèlf wilt .
    voetjes in het water is een goeie gewenning voor als het water je hier aan de lippen komt, Wifi goed om in virtuele conditie te blijven.
    geniet de zon zolang als je maar kunt!
    groetjes vanuit mijn hangmatje, Ellie

  • 01 December 2011 - 21:06

    Van Mijzelf:

    De kreeft is gecorrigeerd in krab

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 397024

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: