Structuur brengt rust - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Structuur brengt rust - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Structuur brengt rust

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Een Europees avondje in Sien Riep. Nadat ik aangekomen ben heb ik mij bij een restaurant tegoed gedaan met een echte Italiaanse pizza. De airco heb ik op Hollandse temperaturen gezet en op tv staat nieuwsuur aan. Ja,ja, hier hebben ze de zender "het beste van Nederland en België. Ikzelf zit om kwart over elf op een balkon alsof het een zwoele zomeravond is.
Wat is het toch een gedoe in Europa. Johan Cruijff nog steeds in de hoofdrol. De euro nog niet uit de gevarenzone. Dus eigenlijk is er bij jullie niets veranderd.

Naast de tempels moet ik vandaag ook boodschappen gaan doen. De deodorant is al meer dan een week op en ik heb geen nieuwe weten te vinden. Het geld is op en dat moet ik ook gaan zoeken. Mijn telefoon heeft geen bel tegoed meer en dat is toch wel gemakkelijk.
Het belangrijkste is echter een spiraal te kopen waarmee je in een kop water kan koken om op je kamer zelf een kop koffie of thee te zetten, als ik die hier gevonden krijg moet ik ook nog theezakjes en oploskoffie vinden. Tevens wil ik vandaag gaan zwemmen. Mijn kamer heb ik gisterenavond nog geruild voor eentje met een balkon, wel zo relaxed als ik 's avonds nog een sigaretje wil roken. En tot slot is mijn broek helemaal ingescheurd, dus moet ik ook nog een kleermaker zoeken. Kortom ik krijg het druk vandaag.

Jullie denken dat ik het alleen maar goed heb, klagen horen jullie mij niet maar reizen is soms heel hard werken, plannen, rekening houden met...........
Besef je maar eens hoe gemakkelijk dat jullie het hebben. De baas bepaald wanneer je moet opstaan, wanneer je thuis weg moet gaan, wanneer je weer thuis komt en wat je moet doen. Jullie gaan de boodschappen halen op het welbekende adres waar je elke week komt. Je weet wat ze waar verkopen. De auto staat voor de deur. Voor de kleine afstanden heb je een fiets aan huis. De kinderen laat je de afwas doen in het kader van een "goede opvoeding". Je eet wat er in huis is. Je weet wat er vanavond op televisie komt en je moet op tijd naar bed want morgen mag je weer werken.

Deze structuur ontbreekt mij in het geheel. Ik heb geen idee waar de kleermaker zit, of dat ze überhaupt deodorant verkopen. Mijn ontbijt moet ik elke dag samenstellen vanuit een samenraapsel van te veel mogelijkheden. Ik weet 's morgens nog niet wel vervoersmiddel ik ga gebruiken en waar ik uitkom. Ik weet niet of ik veel te doen heb of het merendeel moet wachten. Waar ik vannacht slaap is niet bekend.
Kortom wil ik maar eens duidelijk maken dat jullie helemaal niet jaloers hoeven te zijn, geniet gewoon van de dagelijkse sleur....eh structuur. Het neemt een hoop zorgen weg.

Zonder de structuur sta ik rond zeven uur alweer naast mijn bed, eet een samengesteld ontbijt naast het zwembad. Ik mag de afwas laten staan en mijn bed is vanavond bij terugkomst netjes opgemaakt (en dat mag ook wel voor die prijs).
Om de vervoersproblemen vandaag op te lossen huur ik een tuktuk in voor de hele dag. Hij weet de bank, de kleermaker, de deodorant en de tempels, dat neemt mij een hoop zorgen weg.
Alleen weet hij niet waar ik een "waterkoker" spiraal moet kopen. Hij kent het wel van andere toeristen maar niet vanuit Cambodja.
In mijn karretje word ik naar de eerste een grootste inkomstenbron van Cambodja gevoerd: de kassa.

Angkor wat is dan wel het nationale symbool van Cambodja maar er moet wel voor betaald worden en flink ook. Een kaartje voor twee of drie dagen kost maar liefst $40,=.
Met een bezoekersaantal van enkele miljoenen per jaar levert dit toch heel wat op. Het kaartje word voorzien van een pasfoto en reken er maar op dat op veel plaatsen dit kaartje wordt gecontroleerd. De eerste controle vindt al plaats op tien meter van de kassa.
Het kaartje geeft echter toegang tot het gehele gebied wat erg groot is in oppervlakte.

Ik ga echt niet alle plaatsen bezoeken, om te voorkomen dat ik een "WAT IS DAT NOU WEER" gevoel te krijgen (wat = tempel) Dat had ik vorig jaar in Thailand al gehad.

De wereld beroemde Angkor Wat is de beroemdste tempel van Cambodja en daarmee het nationale symbool wat overal wordt afgebeeld, op de vlag, op al het papiergeld, zelfs het bier is er naar vernoemd. In Siem Riep vindt je geen guesthouse zonder de naam Angkor erin.
Het is dan ook een indrukwekkend complex waar busladingen vol toeristen naar toe gaan. Ik zal julelie de geschiedenis onthouden maar ga er maar van uit dat het oud is. Verwacht niet dat je hier een foto vanaf de toegangspoort kan maken zonder een toerist erop. Als je echter afwijkt van de gebaande paden, wat blijkbaar maar weinigen doen kan je toch nog een plaatje schieten zonder. Het is een indrukwekkend gebouw waarvan ik moet zeggen dat van een afstand ik het mooier vind dan binnen. De zuid en de oostkant is ook veel rustiger dan de noord en ingangszijde.
Natuurlijk is er ook een markt waar je heerlijk kan dollen met de hordes verkopers die op je afkomen. Natuurlijk antwoord ik op elke vraag die aan mij gesteld wordt over mijn afkomst dat ik uit Swahili kom. Geheid dat de vraag komt waar dat ligt met mijn antwoord "somewhere in Africa". Een gids in Swahili hebben ze niet.
Bij het aanbieden van een t-shirt vraag ik altijd of ze die ook hebben in mijn maat, een maatje groter en twee maten kleiner met daarop de opmerking dat ze een winkel moeten beginnen met zoveel maten. Flauw maar het levert wel leuke reacties op.
De tweede tempel op mijn route is de Bayon, een tempel bekend van de vele gezichten van Boeddha. Kleiner, rustiger en daardoor een stuk aangenamer. Het is echter al rond twaalf en de temperatuur is om af te pikken.
Gisteren zat ik nog in Sen Monoron, waar het redelijk koel was in vergelijking met deze omgeving. Enkele toeristen waar ik mee sta te praten maak ik heerlijk jaloers met mijn vooruitzicht dat ik vanmiddag een zwembad heb bij mijn guesthouse. Van enkele hoor ik al spijt dat ze dat niet hebben.
Mijn derde tempel is een beroemde, de Ta Prohm. Niet bekend vanuit de geschiedenis maar hier is ooit de film "Thomp raider" opgenomen. Ik heb deze film nog niet gezien.
Deze tempel is voor een gedeelte overgroeid door het oerwoud waardoor er enorme wortels van bomen de oude tempelgebouwen overwoekeren. Het levert echt een hele mooie omgeving, maar ook hordes toeristen. Hier lopen enkele grote groepen Koreanen rond die allemaal een unieke foto van zichzelf willen hebben bij de wortels van een boom. De tourleidster staat met een stok de boel te dirigeren. Ik zit erbij en kijk erna, vermaak me met deze hysterie en raak in gesprek met de toerleidster. Op mijn opmerking dat het net een kudde vee is en dat zij die stok gebruikt om de kudde te leiden moet ze hartelijk lachen en bevestigd mijn observatie.

Ik heb zat van de tempels, nog een wandeling langs een paar tempels waar ik niet meer binnen ga. Langs weer een groep toeristen met een gids, waarbij ik de lachers op de hand krijg met mijn opmerking dat hij vergeet te vertellen waar de tempel met airco is.

Met mijn tuktuk ga ik terug de stad in, naar de markt. Hè ze hebben hier de gezochte deodorant!!!
Op de afdeling naaimachines laat ik mijn broek maken wat het hilarische tafereel oplevert dat een blanke in zijn onderbroek op de markt staat. Het gehele naaiatelier loopt ervoor uit. Maar voor een dollar kan mijn broek weer enkele weken mee.

En dan het zwembad in, koud maar erg aangenaam.

De structuurloze dag ben ik al met al goed doorgekomen. De boodschappen zijn binnen (op de waterkoker na).

• 21 November 2011 - 13:00

Ans:

Hoi Ton,
    Leuk dat je je boodschappen bij elkaar gesprokeld hebt. Volgens mij vind je het niet eens zo erg om er wat moeite er voor te moeten doen. In de dagelijkse sfeer kom je weer gauw genoeg als je weer terug bent. Al viel het ritje met de olifant voor je tegen de foto is in ieder geval wel leuk. Ook de andere foto's zijn mooi. We wachten weer op de volgende lading. Nog veel plezier de komende 31 dagen.

Liefs Ans

• 21 November 2011 - 13:30

Ma :

johan kruiff dat is de nieuwste soap dat kan nog heel lang duren maar ik heb geen belangstelling. ik was eerst wat afgunstig om wat je allemaal mee maakt maar nu heb ik medelijde met je ha-ha-ha.Dan hier is het veel leuker het word de hele dag niet licht van de mist maar binnen bij de verwarming is het best goed.veel te beleven is hier ook niet dus hou ik maar op met mijn gezever en hoop morgen weer op een berichtje veel liefs ma

• 21 November 2011 - 13:39

Peter:

De airco op hollandse temperaturen? wat doe je jezelf toch aan Ton...(lol)Het kleermakertje brengt bij mij ook wat herinneringen naar boven toe,je weet wat ik bedoel...
    Ik mag van mijn baas vannacht op het werk slapen(slaapdienst) hopelijk een rustige dienst haha... groetjes, Peter

• 21 November 2011 - 14:14

Jaakie:

En jij het vreemd vinden dat die olifant telkens de verkeerde kant op wilde? Jouw oksels en de rest zólang zonder deo.....voorwaar, dát vind ik nu dierenmishandeling, en jij dat arme beest maar vergelijken met je rooie communistische mazda.....een belediging voor de blikvanger van circus Renz....kun je je enigzins voorstellen wat dat dier dorstaan heeft? Aan je teksten te zien is het voor jou en de Cambodjanen rondom je, die natuurlijk te beleefd zijn om een opmerking te maken van de penetrante geur die jou omringt, geen issue, maar dat kolossale dier des te meer: moet je je voorstellen met zo'n reukorgaan? Je mag blij zijn dat 'politiek 24' dit niet haarfijn heeft vastgelegd, anders had je je permanente verblijfsvergunning van dit land, via een amendement van Marian Tieme, toch écht op het spel gezet. Had jij, evenals Mauro, je óók moeten behelpen met een aanvraag voor een studievisum, alleen jij had dit niet hier mogen afwachten.....dus mijn respect voor de olifant is met sprongen toegenomen......

• 21 November 2011 - 20:28

Lidy:

Gut Ton, WAT heb jij het zwaar.....
    Maar wat had ik graag langs die kleermaker gestaan!!

• 22 November 2011 - 11:26

Chris & Toos:

ach gosie
    XXX Chris & Toos

• 30 November 2011 - 21:08

Sructuur:

daar was ik blijven hangen en daar wou ik het met je over hebben. inderdaad hoe fijn het is dat je de structuur van een werkzaam leven hebt, alhoewel ik mijzelf zeer goed in staat acht om hoe dan ook structuur aan te brengen.
    dit jaar zijn een aantal illusies in rook opgegaan, zo van met een baan in de zorg zul je nooit ontslagen worden en ach zo nog een aantal ideeën die niet meer blijken te kloppen.
    de maakbaarheid van het leven, hum
    misschien of je wel of niet op een olifant wilt rijden, maar de grote lijnen worden bepaald door iets buiten onze invloedssfeer.
    Je kunt dan beter op een matje op een stel losse wielen zitten, telkens af- en opbouwen als er een tegenligger komt, dan weet je tenminste zeker dat je op de rails of er in de buurt van blijft.
    structuur is misschien een goede bescherming tegen depressie, niet al teveel ruimte voor wensen, niet teveel ledigheid,waarvan je niet weet hoe die te vullen.
    Jij bent het bewijs dat de chaos altijd vraagt om structuur, al is het maar voor het gat in je broek dat teveel lucht geeft of een deo die de lucht veraangenaamt.
    elke dag lees ik je belevenissen en heb bewondering voor je reis, je ondernemingsgeest en wat je allemaal wilt weten. Dat van de khmer rouge is lang in mijn hoofd blijven hangen, hoe kan dit toch gebeuren en welke hand wordt boven welk hoofd gehouden. hadden ze misschien beter ook de kogels kunnen aanreiken, dan was het misschien iets humaner geweest, dan zoiets te steunen . Zo'n structuur die er destijds op na werd gehouden, is toch een structuur die je in de verste verte niet wenst.
    structuur in mijn leven danst als de golven van de zee, van druk en veel , naar rust, stilte, open..\ik laat het maar even begaan, soms verbaasd , soms onbegrijpend. Hoe dan ook, ergens zit er structuur in, als ik los zand zie, dan zit ik er te dicht boven op en is er meer afstand nodig en word het ...een woestijn?
    In gedachten stap ik even een hangmatje in bij jou met zicht op de zee; daar word ik zo heerlijk rustig van...verse ananas heb ik hier....
    even genieten nog, geen lange busreizen meer. alleen mooie zonsondergangen.
    lieve groetjes Ellie