Stofhappen - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Stofhappen - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Stofhappen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 November 2011 | Cambodja, Kratié

Het leven hier op het platteland verloopt erg rustig,"layed back" maar voor mij als passant toch wel erg snel. Ik zit dit te schrijven in de bus naar mijn volgende bestemming: Krati.
De Amerikaan is weer vertrokken naar de jungle naar de gibbons, dat zijn inderdaad apen. Nee, een foto heb ik niet van hem gemaakt. Somalië kan je iets moois niet op de gevoelige plaat vastleggen, zelfs niet digitaal.

Gisteren heb ik een drukke dag gehad en toen ik om zeven uur gisterenavond terugkwam had ik honger, ik was vies en moe. Dus echt geen zin meer om mijn belevenissen op te tekenen.
Hoe ik er nu, de volgende dag eruit zie: rood, rood en nog eens rood. Gisten heb ik namelijk de hele dag op een brommer en open boot gezeten. Mijn gezicht is verbrand door de zon, mijn kleren zijn rood van het zand en opstuivend stof. Maar het was geweldig.

Al eerder heb ik de wegen hier beschreven, rood stof, wat een mist van een kilometer lengte vormt achter elke auto die je voorbij rijdt. Mijn eerste beschrijving was gebaseerd op een bustrip van enkele uren maar zowat de gehele dag achter op een motor geeft een heel ander gevoel. Stofhappen, stofhappen en nog meer stofhappen. Soms zie je werkelijk bijna niets als een auto passeert, laat staan een vrachtauto met ook nog een wolk uitlaatgassen.
Op zich valt het allemaal wel mee, in het regenseizoen zou ik deze route niet graag afleggen. Volgens mij is dan de rode blubberzooi levensgevaarlijk en glad.

Na anderhalf uur belanden we in een plattelandsdorp waar niet dagelijks de toeristenhorde neerstrijkt. De kinderen kijken je schichtig aan, kruipen weg als je kijkt en zodra je de camera pakt bedekken ze hun gezichtjes. De volwassenen proberen wat spul te verkopen. Zaken waarvan ik echt niet weet wat ik ermee zou moeten. " layed back" zit de hele familie onder het huis, op een bamboe platform te ....ja, wat eigenlijk te doen, niets? Dat is Azië, er wordt ogenschijnlijk vaak en lang niets gedaan, gezeten met de hele familie. Ik denk dat ze zitten te luisteren naar, wat ik eerder beschreef, hoe de rijst groeit. De hele omgeving hier is landbouw gebied. In hoofdzaak rubberplantages en casave, maar ook cashuw noten en tussenin soms een plukje rijst. Het gebied is licht heuvelachtig.
Na drie kwartier wat rondgedoold te hebben gaan we weer enkele uren op de motor, stofhappen en mist rijden. Ik zie inmiddels ook rood. Dan doet ie "pang" en de band is lek. En dan is het wachten aan de kant van de weg, midden in nergens. Omdat we met drie motors onderweg zijn worden we afgezet bij een klein bambooplatform, waar een hele familie zit te.....ja, wat zitten ze eigenlijk te doen, niksen en eten.
Ze zijn vriendelijk en bieden ons een plaats aan onder het afdakje, de enigste plaats met schaduw. Er wordt over ons geroddeld en gelachen, een reden om mij er eens mee te gaan bemoeien. Engels wordt er niet gesproken maar met gebaren en korte woordjes maak ik duidelijk waar zij vanaf komen en waar ik vanaf kom. Ter illustratie doe ik mijn horloge af en laat een stukje Holland gekleurde huid zien wat de nodige hilariteit met zich meebrengt. Via mijn "chauffeur" laat ik vertalen dat mijn billen nog witter zijn wat nog meer hilariteit met zich meebrengt. Het vermaak voor mij is net zo groot als voor hen. Werkelijk kan ik mij zo heerlijk vermaken en is wachten helemaal niet zo erg, of heb ik iets Aziatisch en vind niets doen eigenlijk wel lekker?
Na een uur wachten en een half uur brommeren staan we in een open veld waar met plastic afdakjes zijn gemaakt. Onder elk afdakje een katrol met een emmertje en een gat, soms wel 15 meter diep. Met de emmertjes wordt aarde omhoog gehaald, dus in dat gat zit een mannetje te scheppen. Hier wordt naar edelstenen gegraven. Het is hier boven de grond al bloedheet, laat staan 15 meter diep.
De man die het gat uitkomt, bezweet, modderig en afgepeigerd. De opbrengst vooral schamel, op een enkele gelukzoeker na. Ik denk dat de juffrouw die hier water en sigaretten verkoopt nog het meeste verdiend.
Wat er al gevonden wordt gaat voor de helft naar de landeigenaar.
Nog een uurtje stofhappen en we hebben lunch. Plastic stoelen, een pan, twee televisies die elk op een andere zender staan, geluid op zijn hards, een stereo met heerlijke Cambodjaanse schlagers en Cambodjanen, geheel gefixeerd op een van de twee televisies. Het eten simpel, vis en rijst.
Na een verblijf hier met een drie kwartier Aziatisch vertier vertrekken we naar de boot. Heerlijk, geen stof, maar ik zit hier zowat levend te verbranden onder een behoorlijk hete zon. Iedereen geeft aan dat ik een rood gezicht heb.
Maar heerlijk, zo op het water. Dan plotseling een groep vrouwen kinderen, op en zandbank in de rivier. De vrouwen met sigaren van bananenblad in hun mond, de kinderen verlegen en toch nieuwsgierig. Allen zijn hier om zand te wassen en zo goud te vinden. Inderdaad zit er goud in het zand, maar niet meer dank enkele kleine stukjes ter grootte van een zandkorrel. Omdat het bloedje heet is zo midden in de middag maak ik van de gelegenheid gebruik om mijzelf te wassen in de rivier. Voor even het rode stop eraf en koel water in mijn gezicht. Ik was ondertussen ook maar even mijn broek, ziet die er ook weer even behoorlijk uit. Voor zolang het duurt want de terugweg is net zo lang als de heenweg en de weg blijft even rood. Het einde van de boottocht is in een dorp waar een minderheidsgroep woont, je waant jezelf bijna in de middeleeuwen.
Vrouwen roken hier, oftewel bananenblad of pijp. Het dorp is wel vruchtbaar want kleine kinderen vormen hier de meerderheid.
We zitten hier vlak bij de Vietnamese grens, meer naar het oosten kan ik dit jaar niet meer.
Op de terugweg bezoek ik nog een traditionele begraafplaats en dan valt de donkerte in. Nu nog twee uur terug naar mijn guesthouse, rode wegen, stof, heel veel stof, mistig van de stof en dan ook donker..........wow.
Moe, hongerig maar kompleet voldaan sluit ik dag af.

En nu zit ik dus in de bus naar Kratie waar ik rond een uur in de middag hoop aan te komen. Bij zonsondergang wil ik alweer op het water zitten om Irrawaddy dolfijnen te spotten, een zoetwater dolfijn die met uitsterven wordt bedreigd.
Ook hoop ik op een warme douche en schone kleren, want na gisteren zie ik er niet uit. De watertoevoer was gisterenavond kappot, dus meer als een kattenwasje om wat rood eraf te halen was niet mogelijk.

  • 16 November 2011 - 11:17

    Ma:

    je verslag weer gelezen en er van genoten en jij ook je schrijft niets over je afspraakje v an gisteren avond was het niet leuk? de reis is nog steeds erg interesant en de ene reis die je maakt is nog mooier dan de vorige leuk dat je dat allemaal kunt doen.en ik geniet telkens weer van jou verslagen.hier vriest het elke nacht maar overdag is het mooi weer met veel zon ik ben gisteren naar Intratuin geweest het was erg mooi alles in kerstsfeer nu ga ik een boterhammetje eten ne tot de volgende keer groetjes ma

  • 16 November 2011 - 17:27

    Hennie:

    Leuk om te lezen als je terug komt van je werk inderdaad een heel andere wereld, en waar maken wij ons toch druk over binnen ons werk en dagelijks leven. Ook weer mooie foto's.
    Groet Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kratié

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 397900

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: