Monnikenwerk, zo vroeg op - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Monnikenwerk, zo vroeg op - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Monnikenwerk, zo vroeg op

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

22 Oktober 2011 | Laos, Luang Prabang

Elke morgen trekken oranje geklede monniken, blootsvoets, door de straten van Luang Prabang terwijl de plaatselijke bevolking kleine balletjes rijst in hun bedel bokalen doen. Een meditatieve gebeurtenis waarbij de monniken hun armoede en nederigheid tonen en voor de Budhistische bevolking het spirituele van het geven voorop staat.
Helaas tegenwoordig verstoord door fotograferende toeristen (waaronder ik).

Om half vijf ben ik reeds opgestaan want ze hebben mij verteld dat het geheel om 5.00 begint. Eenmaal in de stad moest ik wel tot 6.00 uur wachten (want wat is nou een uur vroeger of later in Azië.
De processie van de monniken duurt ongeveer een half uur en speelt zich af op diverse plaatsen in de historische binnenstad. De toeristen worden verzocht aan de overkant van de straat het geheel gade te slaan maar er zijn er altijd bij die er dicht bij willen zijn met als gevolg dat iedereen dicht bij moet komen om überhaupt een foto te kunnen maken zonder toeristen erop.

Na de ceremonie ga ik een klooster terrein op waar toevallig op dat moment monniken terugkwamen van de processie. De daarnet zwijgende monniken groeten vriendelijk en komen vragen waar ik vandaan kom en waar ik naar toe ga. Zij komen uit Laos en gaan nu ontbijten van de giften die ze hebben gehad. Ik ga verder de berg op, in het centrum van Lubang Prabang want daar staat ook een klooster met uitzicht.

Boven heb je aan twee kanten uitzicht over de stad bij zonsopkomst. Het is heiig maar daardoor ook weer mooi.

Na boven te hebben genoten slenter ik op mijn gemakje naar beneden maar daarna moet ik de pas er even goed gaan inzetten. Door de uitzonderlijke Indiase maaltijd van gisteren moet je toch wel een wc bij de hand houden een dag later. Gelukkig arriveer ik op tijd bij het hotel en wat lucht dat op.

Net als de monniken, ben ik vandaag maar aan de bedelstaf (die dure maaltijd van gisteren moet eruit). Een van de hoge gasten heeft een te groot ontbijt besteld dus doe ik mijzelf te goed aan zijn stokbrood met jam. De rest van de ochtend heb ik in en bij het hotel doorgebracht, lekker in de buurt van de wc. Vanmiddag heb ik om de hoek een noodlesoep gegeten, om de hoek want ik vind het te ver om naar het centrum te lopen. Een missa dutje en verder wat uit zitten stippelen voor mijn reis in het zuiden. Kortom een luie dag, weinig gedaan. Maar dat is ook wel eens lekker.

Morgen staat een trip naar een waterval op het programma en maandag verkas ik weer naar de volgende plaats.

• 22 Oktober 2011 - 11:39

Ma:

weer mooie fotos en ook inderukwekkend wat een leventje heb jij dan dat arme moedertje van jou ik had een nieuw wachtwoord aangevraagd en moest het voor maandag op gaan halen dus op mijn scootmobieltje naar de bank koud! het vriest hier kom ik verkleumd thuis mijn wachtwoord invoeren lukt niet naar de bank gebeld is er iets niet goed met het wachtwoord weer een nieuw aangevraagd moet volgende week weer naar de bank dus is mijn leven niet zo rooskleurig als dat van jou.geniet jij er maar van maar dat zit wel goed.heel veel groetjes ma

• 22 Oktober 2011 - 14:32

Jaakie:

Dag vriend, Goohh wat een lekker dagje, lijkt nét of je vakantie hebt, maar wij weten wel beter: keihard werken voor z'n centen......Ton, lijkt me prachtig dat het ritueel met de monniken van zo dichtbij gade te slaan is, en ja, mispunten van toeristen heb je altijd en overal, ik heb er eens eentje ontmoet die wilde de safariwagen verlaten om van dichtbij een zwarte neushoorn te fotograferen....zo ongeveer het gevaarlijkste wat er te beleven is....was een Duitser, wat wil je, daar bij jou zullen ook wel Duitsres zijn....zoals je zelf reeds eerder memoreerde: je kunt ze maar beter doodschieten....

• 22 Oktober 2011 - 17:39

Ans Simmelink:

Hoi Ton, het is erg boeiend om je avonturen weer te volgen. En vooral de foto´s zijn kleurrijk en prachtig. Wij zijn intussen in de periode aanbeland dat we weer ´s morgens de autoruiten moeten krabben, iets wat jij je nu vast niet kunt voorstellen.....dat is ook een soort monnikenwerk.
    Groetjes uit het frisse Brabantse land,
    Ans

• 23 Oktober 2011 - 15:16

Hennie:

Hoi Ton,

Wat was jouw gift/offer aan de monniken?
    Heb jij daar ook op je knieën gewacht?
    Prachtige kleuren met die gewaden van de monniken. Hier is het heerlijk zonnig maar wel koud 's morgens.