Een megastal aangeschaft - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een megastal aangeschaft - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een megastal aangeschaft

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 Oktober 2011 | Laos, Luang Prabang

Luang Prabang is een mooie stad althans het gedeelte was bekend staat als het oude centrum.
Gisteravond ben ik hier aangekomen en dat betekent dat ik vandaag moet uitzoeken hoe ik hier ook weer weg wil komen, wat ik moet doen hier en hoe ik aan geld moet komen voor de komende tijd.
De Duitser die ik enkele dagen geleden tegengekomen was zit hier ook in hetzelfde hotel en bij het ontbijt begreep ik ook dat hij reis informatie moest hebben dus zijn we wederom samen op zoek gegaan. Ik dacht dat ik twijfelzuchtig kon zijn in hoe en waar naar toe te gaan, maar er zijn er die nog erger zijn.
Op basis van de verkregen informatie heb ik al vrij snel mijn reisplannen tot komende donderdag wel in mijn hoofd, of ze nog veranderen zie ik wel. Mijn Duitse metgezel twijfelt nog steeds dus heb ik rond 12.00 uur maar voorgesteld dat hij verder mocht twijfelen op een terras aan de Mekong rivier.
Geweldig hier, in Vientiane was er amper een te vinden aan de Mekong en hier zijn er zo vele, allemaal onder de bomen dus lekker in de schaduw. Anderhalf uur hebben we hier doorgebracht maar toen kwam uitdaging twee voor vandaag. Hoe kom ik aan geld.

In Vientiane is het mij een keer gelukt om te pinnen met mijn Rabo bankpas, daarna heb ik het in Vientiane nog twee maal geprobeerd zonder resultaat. Ook in Vang Vieng heb ik twee maal een poging gewaagd zonder resultaat. Hier in Luang Prabang heb ik al 6 ATM's (pin apparaten) geprobeerd ook zonder resultaat. Uiteindelijk ben ik maar diverse wissel kantoortje afgelopen en de prijs onderhandelingen gestart. Ik krijg de indruk dat ze maar wat vragen voor commissie, het prijsverschil loopt van 75 euro tot 7 euro extra ten opzichte van de bankpas. Rond-shoppen heeft dus wel zin. Uiteindelijk heb ik maar een mega stal met kippen gekocht zodat ik vermoedelijk mijn hele reis in Laos kan bekostigen. Enkele miljoenen draag ik nu op mijn buik mee.

Na de zakelijke transacties is het nu weer eens tijd voor vakantie. Ronddolend door de oude stad kom je heel wat mooie plekjes tegen en wat kan je beter doen dan een terrasje pakken aan de Nam Khan rivier, een andere rivier die hier in de Mekong uitkomt. Daarna weer eventjes doorslenteren, fotootjes maken, genieten van de Frans koloniale stijl van de stad, tot aan een volgend terras waar ze fruit shakes verkopen voor 5000 kip (50 eurocent). Met mijn landkaart, reisboek heb ik me hier maar genesteld tot zonsondergang. Zo nu en dan een foto makend, een Javaanse jongen erbij......This is holiday. Moe maar voldaan ben ik kort na zonsondergang weer terug bij het hotel, even uitrusten van de vermoeienissen, even bijkletsen met het personeel van het hotel en hop weer in de steigers voor de avondmaaltijd. Met al die miljoenen op mijn buik heb ik mijzelf uitzonderlijk tegoed gedaan aan drie Indiase gerechten in een echt Indiaas restaurant, gerund door Indiërs. Wow......morgen weer vasten want ik zit meer dan dubbel boven budget, wel € 5,30 uitgegeven. Maar wat zit ik toch lekker verzadigd vol van de chicken Tika Masala, Alo gobi palak en Naan brood.
Morgen wordt een vroege dag, Luang Prabang is niet voor niets een Budistische stad, dus sta ik om 4.30 uur al op want vanaf 5.00 uur trekken monniken door de stad om nederig hun bijdragen te vragen in de vorm van rijst, maar daarover morgen meer.
Het is hier inmiddels 23.00 uur en ik kruip onder de wol (okee, toch maar niet want daar is het een beetje te warm voor).

  • 21 Oktober 2011 - 17:19

    Chris En Toos:

    poehpoeh, we zijn weer bij met lezen, het was er de afgelopen dagen bij ingeschoten. Nu weten we gelukkig weer wat je allemaal beleefd. We kunnen eigenlijk alleen maar zeggen "ga zo door" want wat we lezen bevalt ons.
    XXX Chris en Toos

  • 21 Oktober 2011 - 18:24

    Hennie:

    Hoi Ton,

    Hoe voelt het om na zoveel moeite miljonair te zijn van zoveel kippen. Hier in Europa neemt de dreigende armoede alleen maar toe (crisis). Alle financiële ministers komen dit weekend bij elkaar om te kijken of er nog iets van te maken valt. Geniet er dus maar goed van van al die miljoenen. Ps. wat zien de huizen er mooi uit, leuk om zo een indruk te krijgen met de foto's van je.

    Groet Hennie.

  • 21 Oktober 2011 - 19:14

    Hadieton:

    Heerlijk om jouw beleving Laos terug te lezen , dank je !
    Ik heb je nog niet gehoord over de Laotiaanse volkssport 1. badmintonnen
    ieder gehucht heeft wel een eigen badminton-veldje waar 's avonds fantastische onderlinge partijtjes gespeeld worden ,meestal twee tegen twee . Heel enthousiast worden ze als ze een toerist een potje mee doet ....gun ze die lol !
    en je zult verrast worden door het niveau , veel plezier / henny

  • 22 Oktober 2011 - 11:54

    M A:

    ik heb eerst jou laatste berichtje gelezen en nu kwam ik dit tegen maar dat is niet zo erg ik ben weer op de hoogte. maar alles gaat nog naar wens ik heb niet veel meer te vertellen dat heb ik zojuist al gedaan maar je komt er wel uit het is hier prachtig weer maar snacht vriest het maar in mijn bedje is het goed vol te houden groetjes liefs ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 397904

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: