Informatievoorziening blijft een probleem - Reisverslag uit Pajak, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Informatievoorziening blijft een probleem - Reisverslag uit Pajak, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Informatievoorziening blijft een probleem

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 November 2013 | Filipijnen, Pajak

Ohhh wat blijft het moeilijk om aan reisinformatie te komen.

Ook hier is het probleem dat de stroom voor het grootste gedeelte van de dag niet functioneert. De oorzaak is, volgens de mensen hier, dat de noordzijde van het eiland Cebu zwaar beschadigd is en dat ze de beschikbare elektriciteit willen verdelen. Daarom wordt hier nu ook de elektriciteit afgesloten.

Geen elektriciteit betekent geen internet en televisie, die overigens gisteren met elektriciteit ook niet werkte. Geen televisie en geen internet betekent geen informatie, zonder informatie wordt het plannen ook moeilijk of onmogelijk.

Ik heb een landkaart en ik heb mijn reisboeken bij me. Ik kan wel op de ouderwetse manier gaan rondreizen. In "normale" omstandigheden geen probleem maar de omstandigheden zijn niet "normaal".

Wat voor zin heeft het verder te reizen om er achter te komen dat er niets dan ellende is? Ik weet even niet wat wijsheid is.

Op dit moment heb ik onderdak, eten, een zwembad en boeken. De plaats waar ik zit is goed en boven budget maar in de omgeving is weinig interessants te ontdekken of te bezichtigen. Vanmorgen ben ik twee uurtjes gaan rondlopen. Mijn cash geldvoorraad heb ik aangevuld en heb de medicijnen die ik twee weken heb opgemaakt met mijn kwaaie hoestje weer aangevuld. In deze zin ben ik weer "reisklaar" en kan vertrekken wanneer ik wil. De vraag blijft waarnaar toe?

Bohol, een mooi eiland ten oosten van hier, normaal een grote toeristische trekpleister, was net herstellende van een aardbeving enkele weken geleden, toen Jolanda daar overheen raasde.
Het eiland Cebu, ten noorden van hier, Cebu stad, werd deze week al ontraden omdat daar veel schade is.
Damaguiete, een stad op Negros, ten zuiden van Cebu eiland, lijkt onbeschadigd te zijn maar het eiland waar het op ligt ,Negros, wordt ook ontraden. En dan heb je nog het eiland Siquijor, wat ik heb gehoord onbeschadigd maar diverse bronnen zeggen "leuk voor twee dagen".
Deze informatie kan ik niet checken en bevestigen dus.....weet ik niet wat wijsheid is.

Het enigste wat ik hoor zijn overvliegende helikopters en vliegtuigen. Normaal zijn die hier in Green Gate niet te horen. Waarschijnlijk is dit een extra aanvliegroute geworden vanwege de omstandigheden hier.

Ik begrijp dat in Nederland giro 555 open staat voor giften aan de Filipijnen. Mijn bankrekening staat ook open, ik zal alle donatie rechtstreeks besteden aan de plaatselijke bevolking en infrastructuur.

• 15 November 2013 - 08:54

Eva:

Ha Ton,
    Idd een beroerde situatie wat nu wijsheid is.
    Succes met keuzes maken.
    GreetZ Eva

• 15 November 2013 - 08:56

Eva:

Waarom ga je niet naar Vietnam?
    Bijna geen schade en mooie cultuur en natuur.
    Gr Eva

• 15 November 2013 - 08:58

Ton Van Gorp:

Eva, daar ben ik al geweest

• 15 November 2013 - 09:31

Lex Bedaux:

Ik dacht dat wijsheid met niet-weten te maken had?
    Groetjes, Lex en Paula

• 15 November 2013 - 10:30

Hennie:

Hoi Ton,
    Jij en niet weten waar naar toe, dat hebben we nog niet meegemaakt.
    Eerder al aangegeven op de Fillipijnen blijven, betekend bij het rode kruis gaan werken.
    Of helemaal naar het noorden of het zuiden. Misschien een ander land kiezen???? Succes met de zoektocht.
    Groet Hennie.

• 15 November 2013 - 10:31

Ans:

Hoi Ton,
    Ja van informatie kunnen wij je ook niet voorzien. Dat moet je daar zelf uitzoeken. Dat het moeilijk is snap ik. Maar jou kennende gaat dat toch wel lukken. Heel veel sucses met plannen. Ik hoop dat je er vlug uitkomt.
    Liefs en groetje
    Ans

• 15 November 2013 - 10:39

Chris En Toos:

Hoi Ton,
    Moeilijke keuzes voor een reiziger hoor. We hadden zo iets al gedacht maar zitten hier en jij ondervindt het aan de lijve zullen we maar zeggen. Eva heeft wel een goede tip, is het erg om daar naar toe te gaan ook al ben je er al geweest? Of krijg je dat niet rond met toeristen visum enz.?
    Als iedereen geld op je rekening zou storten zou je misschien wel iets direct kunnen doen daar, maar dan moet je er wel blijven natuurlijk. Met onze 25 euro alleen zal je weinig kunnen doen vrezen wij en meer zit er hier ook even niet in jammer genoeg. Als we alle beelden zien zouden we wel een maandsalaris willen schenken want wij hebben zoveel en deze mensen hebben helemaal niets, daar heb je eigenlijk niet eens een orkaan voor nodig om dat te zien. Maar in al onze welvaart kunnen we geen maandsalaris missen en waar de mensen nu in eerste instantie behoefte aan hebben kunnen toch de grote hulporganisaties het beste bieden, medicijnen, voedsel onderdak en opruimen van de doden. Zeg het maar.
    XXX Chris en Toos

• 15 November 2013 - 11:08

Ma:

hoi Ton het is me de vakantie wel jij hebt al veel gereist maar zoiets heb je nog niet mee gemaakt maar daar reken je niet op als je van huis gaat.Waar je nu zit is wel luxe ik zou zeggen geniet er v an zo lang je daar bent en wat je verder nog gaat doen horen wij nog wel. Hier is het pachtig herfstweer een lekker zonnetje dus daar genieten wij ook van hoewel ik niet naar buiten kan de lift is twee weken buiten werking wel vervelend maar niets aan te doen ik hoor wel wat je verder gaat doen probeer er nog iets moois van te maken .heel veel groetjes en liefs ma

• 15 November 2013 - 15:37

Ellie:

waarom niet zuidwaarts gegaan? Is daar niets aan bizondere bezienswaardigheden?
    Of zoals Hennie al zegt een hele grote sprong noordwaarts, óver het rampgebied heen.
    voor ons , achterblijvers,is het al heel mooi dat er genoeg internet is om steeds iets van je te horen.
    Naast alle mensen, die je reissite lezen, wordt ik nog elke dag bevraagd hoe het met jou is.Ik verwijs ze dan wel naar jouw site, maar het antwoord dat je nog springlevend bent is gauwer gegeven.
    Gebruik je praattalent maar en ik weet zeker dat ik vóór het weekend hoor, waar de reis naartoe gaat.
    Enneh niet vergeten te genieten van de mooie omgeving en de rust.
    Ik heb mijn wandelingetje al gemaakt, ben met de trein geweest en heb in de zon gelopen, gelopen en mijn hoofd leeg laten waaien.Nu zit ik in de achterkamer achter een beeldscherm, hoef me niet druk te maken over hoe lang ik nog internet heb. Af en toe kijk ik even de tuin in, noteer in mijn hoofd het werk dat daar nog ligt en schud mijn hoofd, nee nu even niet. Onder het genot van een kopje thee werkt het creatieve deel van mijn geest aan een ontwerp, een kleurschakering. ook dat is een karwei voor de blote hersenen en zo zul jij dit keer met je blote hersenen een reisplan maken, babbeltje hier, babbeltje daar , een javaanse jongen erbij en eureka!Ik wist wel dat het je zou lukken! gewoon oost west thuis best.....
    tot morgen, liefs, ellie