Het herstellingsoord - Reisverslag uit Pajak, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Het herstellingsoord - Reisverslag uit Pajak, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Het herstellingsoord

Blijf op de hoogte en volg Ton

14 November 2013 | Filipijnen, Pajak

Gisterenavond ben ik hier aangekomen, moe. De eerste beelden die ik op televisie zie grijpen mij meer aan dan dat ik verwacht had.

Ik voel mij hier nog machtelozer dan de dagen in Coron. Ik blijf maar herhalen dat ondanks de vernietiging in Coron, de doden die daar gevallen zijn, de mensen die daar dakloos zijn geworden Coron er nog redelijk ervandaan gekomen is. Er is daar nog water ( alhoewel niet uit de waterleiding) er is daar nog op veel plaatsen stroom (alhoewel dat van generators komt) en daar is nog eten. De gemeenschapszin is daar groot. De mensen die dakloos zijn geworden worden allemaal opgevangen door familie en vrienden.

Na een warme douche, een nacht slapen in een airco gekoelde kamer loop ik hier door een knots van een villa. Luxe overal.
Grote slaapkamer ( de kleinste die er is), gigantische woonkamer, terras beneden om te ontbijten, terras boven aan de voorkant, terras boven aan de achterkant, zwembad in de achtertuin. Alles uitgevoerd in een luxe stijl.

Toen ik dit vanmorgen in alle vroegte aanschouwde was mijn reactie:" dit is geen guesthouse maar een herstellingsoord ".

Cebu is er goed vanaf gekomen. Het heeft hier, volgens de eigenaresse, hard geregend en de stroom is twee keer voor korte tijd uitgevallen maar voor de rest geen schade. De stroomvoorziening wordt nog wel per wijk zo nu en dan afgesloten en laat dat nu net vandaag in deze wijk het geval zijn.

En dan zit ik hier, naast het zwembad. Ik voel mezelf moe, machteloos en wat verdrietig maar ook gelukkig en blij dat ik heelhuids hier zit (alhoewel ik geen minuut daaraan getwijfeld heb). Met het zien van de beelden hebben jullie jezelf meer zorg gemaakt dan ik. Als je erbij bent weet je wat er in je naaste omgeving gebeurd, dat is anders dan enkele duizenden kilometers daarvan daan.

Ik heb nu tijd om al jullie reacties te lezen. Ik heb ze eerder al gezien maar niet in mij op kunnen nemen.
Vooral omdat ik bezig was alle indrukken van wat gebeurde, wat was gebeurd en wat nog stond te gebeuren in mij op te nemen. Op zoek te zijn naar informatie en de mensen van Coron een hart onder de riem te steken.

Allemaal hartelijk dank voor deze reacties, ze doen mij erg goed.

Wat ik nu gaan doen? Ik weet het niet. Zeker niet in Nederland autoruiten komen krabben (lol).
Wachten tot mijn energie weer terug is, denk ik. Op mijn gemak uitzoeken wat mogelijk en wenselijk is, proberen wat contact te leggen met mensen die ik eerder op mijn reis heb ontmoet (maar dat moet morgen).

Oftewel herstellen in dit herstellingsoord.

• 14 November 2013 - 10:01

Bas:

Zooow ziet er idd erug vervelend uit man!! Effe lekker bekomen toch?
    De beelden hier waren zeker heftig, maar ja de westerse sensatiejournalistiek staat
    nu ook niet bekend om zijn objectiviteit.
    Wat je ook gaat doen enjoy. Hier koud guur en erg nat.
    Its that time again....ik overweeg toch weer een winterslaap;-)
    Ton, lees je snel weer!
    Plezier!!!:-)
    Cheerio

• 14 November 2013 - 10:18

Ma:

Hoi Ton wat een luxe daar en dan te bedenken dat in dat zelfde land mensen in krotte wonen hier zijn ook wel verschillen maar niet zo extreem als daar je moet maar op de goede plek geboren worden.Ik hoop dat jou vedere vakantie goed verloopt en dat je ondanks deze ervaring er toch nog van kan genieten want op zoiets reken niet je hier is niet veel te beleven kil druilig weer maar bij de verwarming is het goed toeven .ik wacht weer op jouw volgend berichtje en zie wel wat jou verdere plannen zijn
    Heeel veeel groetjes en liefs ma

• 14 November 2013 - 11:28

Eva:

Hee Ton,
    Mogelijk teveel om te bevatten idd.
    Erg heftig geweest allemaal.
    Rustig in laten dalen en ook proberen om mindfullniss, te genieten van het moment.
    Ge het nie vor niks vakantie Ton!
    Nie vor niks hil het jaar overuren gemaakt bij die verreweggistan organisatie.
    Alle goeds die voor handen is, wens ik je.
    GreetZ Eva

• 14 November 2013 - 12:51

Chris En Toos:

Zo te merken is het je echt niet in je kouwe kleren gaan zitten en heb je deze luxe echt even nodig. Goed dat je je dat dan even gunt.
    We kijken uit naar je verdere plannen. Ga voor nu nog maar lekker relaxen bij het zwembad.
    XXX Chris en Toos

• 14 November 2013 - 13:11

Ans:

Hoi Ton,

Ik had het gisteren toch goed gezi

• 14 November 2013 - 13:16

Petra:

Hey Ton,

Mooi om een goed bericht van je te krijgen. Wat een toestand daar en wat ben jij goed weggekomen. Fijn dat je nu in luxe wat kunt bijkomen. Wij leven allemaal met je mee. Succes met het overdenken hoe je reis verder zal verlopen. Waarschijnlijk zal er niet op veel plaatsen echte vakantie sfreer zijn, wellicht op een enkel plekje.
    We houden je berichtjes in de gaten, toi toi toi.

• 14 November 2013 - 13:45

Fried:

Hoi Ton

Het is al weer enige jaren geleden dat we elkaar op de werkvloer troffen. Samen kijken hoe lang je met vakantie kon gaan naar het verre oosten. Met alle belangstelling las ik jouw reisverslagen.
    De reis waar je nu mee bezig bent is wel heel heftig. Ik ben elke ochtend benieuwd wat je te melden hebt.
    Benieuwd hoe het met je gaat.Ik wens je na de enerverende dagen in Coron toch nog veel reisplezier de komende tijd. Het ga je goed.
    Gr Fried

• 14 November 2013 - 14:29

Natasja:

Hey Ton

Ohhh wat mooi , kan je je niet voorstellen he als je de beelden op tv ziet . Lekker chillaxen en even de boel de boel laten ...als je energie hebt ga je weer verder ..
    Succes en probeer te genieten!

Groetjesss Natasja

• 14 November 2013 - 15:02

José:

Hoi Ton,

Jee wat een ellende. Meteen flitste je door mijn gedachten toen ik het hoorde van het natuurgeweld!
    Gelukkig jou niets overkomen, maar neemt niet weg, dat je zomaar in een situatie komt waar je liever niet in terecht wilt komen.
    Fijn dat je nu even op adem kunt komen in het "herstellingsoord". Dat ziet er echt heel mooi uit. Wat een contrast!
    Ton hou je goed en probeer weer je "draai" vinden.
    Hier overigens geweldig weer, pas een keer hoeven te krabben. Verder regen, koud en Nederland in de ban van Sint!
    Geniet en relativeer!
    Gr. José

• 14 November 2013 - 15:38

Danielle:

Hoi Ton

Wij hebben hier in Vietnam de beelden op CNN gevolgd, erg aangrijpend. Jouw verslag ook. Fijn om te horen dat je er goed uit bent gekomen. Kan begrijpen dat je nu bij moet komen.
    Wij prijzen ons gelukkig dat hier vrijwel niets te merken is geweest van de storm. Ook voor de komende tijd succes.
    Gr. Danielle

• 14 November 2013 - 17:16

Henny:

Wat een impact ! Sterkte joh, neem je tijd ervoor!

• 14 November 2013 - 18:51

Ans:

Hoi Ton,

Mijn vorige berichtje is niet helemaal geplaats. Maar het ziet er lux uit. Geniet er maar lekker van en zet alles even rustig op een rijtje. Het is niet niks wat je hebt mee gemaakt. Al zat je dan niet op het slechtste plek het is toch een ervaring waar je niet op gerekend had. Gun je zelf wat rust en wij horen weer wel wat je gaat doen. Heel veel sterkte.

Liefs en groetjes
    Ans

• 14 November 2013 - 19:08

Mieke Van Vugt :

Hallo Ton,wat een ervaringen.Als ik je verslag lees voel ik verbazing van jouw kant verdriet en vind je het maar moeilijk te logeren in zo"n lux hotel .Gun het jezelf maar even bijkomen van alles en het weer op de rit te krijgen .Heel veel sterkte n we volgen je elke dag .
    Veel sterkte groetjes Mieke en Joop

• 14 November 2013 - 19:34

Jori:

Je had eelon al aan het lezen gekregen maar dit was wel erg spannend! Gelukkig zit je op een goede mooie plek nu lekker even herstellen dan. Wij blijven het volgen!
    Groetjes

• 14 November 2013 - 20:36

Ellie:

Heerlijk zo'n herstellingsoord; wil er wel even met je ronddwalen. ook al maak ik niet zulke heftige dingen mee als jij de afgelopen dagen, toch loop ik in gedachten even met je mee die mooie trap op,of even bij het zwembad.....Hoe wonderschoon de natuur kan zijn en hoe verwoestend schoonheid kan zijn.
    De afgelopen gebeurtenissen hebben een rem gezet op mijn geflauwekul in de berichtjes naar jou; er is gewoon zoveel door mijn hoofd gegaan....ik kom ff langs om mijn hoofd leeg te maken!
    Heb gisteren alvast een kopje heerlijke erwtensoep genomen, dat moést gewoon even.
    rust maar lekker uit.
    liefs, ellie

• 14 November 2013 - 21:49

Lidy:

hoi Ton,
    Al heel je reis lees ik je berichtjes, de laasten zeker met extra interesse.
    Tjonge wat een onvoorstelbaar drama voor betrokkenen. Gelukkig heb jij het er goed afgebracht.
    Maar op jou " herstellingsoord" moet ik toch even reageren: Ik ben voor een locatie in de Philipines! Lijkt me wel een plan C! Ik zit als 1e in het vliegtuig!
    Vanuit Ghana een hartelijke groet en probeer de draad weer op te pakken.