Een Surinamer in Volendammer klederdracht - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een Surinamer in Volendammer klederdracht - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een Surinamer in Volendammer klederdracht

Door: webmaster

11 November 2011 | Laos, Vientiane

Op reis maak je vaak keuzes, gelukkig veel goede keuzes en soms kies je iets verkeerd. Gelukkig ben ik er vandaag achter gekomen dat de keuze voor Don Khon een goede was ten opzichte van Don Det.
Daar waar Don Khon paden heeft door het bos waar je zo nu en dan een afgelegen buurtschap tegenkomst, bestaat Don Det voor een groot gedeelte uit rijstvelden. De dorpen op Don Det zijn voor een groot gedeelte gericht op toeristen gericht terwijl op Don Khon je ook plaatsen tegenkomt voor alleen de locale bevolking, zelfs het centrale toeriste- gedeelte heeft nog een flinke locale uitstraling. Don Khon heeft de twee watervallen en in het zuiden het uitzicht op Cambodja.

Ik kwam erachter toen ik vanmorgen bedacht om maar eens een kopje thee te gaan drinken op het buureiland Don Det.

Dus geloof het of niet, ik heb weer een fiets gehuurd en ben op pad gegaan. De Franse brug over en door de rijstvelden waar toch redelijk wat Laotianen op het land aan het werk waren, mooi die kopjes met rijsthoeden boven de groene rijstvelden uit.

Het wordt een stuk lachwekkender als je een toerist ziet lopen met een rijsthoed op.
Je komt hier overigens allerlei types tegen, gewone toeristen, studenten die net klaar zijn met hun studie, Amerikaanse echtparen met een "ik ben op wereldreis" geblokte korte broek, gestreept shirt en Nike gymschoenen, toeristen met allerlei soorten "kijk ik ben op reis" hoeden a la Indiana Jones, echtparen waarvan de gezichtsuitdrukking al staat van "help, waar is de huwelijkstherapeut" of "vanavond doe ik rattengif in zijn eten". Groepen Thaise toeristen met een "snel, maak plaats want we vertrekken zo weer" uitdrukking op het gezicht, Duitsers met een "de handdoeken zijn hier synthetisch" houding en Hippies met een "mijn shampoo is op" haardos.
Vanmorgen signaleerde ik er drie van deze laatste soort, die hun onderkomen hadden gevonden in een vervallen Laotiaans platform met gammel dak. Zij waren de tuin onkruid vrij aan het maken, toch netjes zou je denken. Gelukkig lagen ze 15 minuten later weer gewoon stoned onder hun afdak.

Maar het ergste is toch wel als toeristen zich gaan kleden als een Laotiaan met een rijsthoed (en dan een dikke camera om de nek). Het staat echt als een Surinamer in een Volendammer klederdracht .

Ook op Don Det zijn de wegen erg rustig.
Het grootste gevaar is een botsing met een op de weg slapende hond, een paar overstekende ganzen, een onoplettende koe of een waterbuffel op weg naar de sloot. Loslopende varkens zijn echter het meest onberekenbaar. Op de noordpunt van het eiland zijn de meeste toeristen verblijven, van gammele hutjes tot luxe hotel aandoende guesthouses.
Het is nog erg rustig op Don Det, het zal voor hier nog wel te vroeg zijn.

Ik drink een kopje thee aan de "sunset" kant van het eiland en raak in gesprek met wat meiden, die ik nog wat tips meegeef voor Laos, zij konden mij weinig tips geven over Cambodja want daar waren ze in tien dagen doorheen gecrost.

Na deze "break" fiets ik op mijn gemakje even door, totdat ik het gevoel heb dat ik het hele eiland, sunrise kant, sunset kant en de zuidkant heb gehad, het middelste gedeelte heb ik vanmorgen vroeg al gedaan, want daar fiets je onbeschermd en dat is heet op het midden van de dag.
Richting huis begint de dorst een rol te spelen dus die maar lessen met een glas lemonjuice on ice en daarna, zoals dat hier hoort, een middagdutje in de hangmat, een late lunch, bestaande uit verse loempia's met groente en ei, niet gefrituurd (gezond hè).

Morgen is het de laatste hele dag in Laos, tijd om de balans op te maken, zowel psychologisch, mentaal als materieel en financieel. Kijken of Jaak gelijk heeft over de overschrijding van mijn budget.

• 11 November 2011 - 11:52

Lieset:

Ik zal het straks nog missen als je terug bent ik kijk er elke dag naar uit om te lezen. Geniet nog lekker van alles.

Groetjes Lieset

• 11 November 2011 - 12:17

Geniet van je hangmatje, lunch en loempia's. Ps. Jaak heeft (haast) altijd gelijk.

• 11 November 2011 - 13:51

Ans Simmelink:

Hallo Ton,
    Mijn complimenten voor je schilderachtige observaties en literaire beschrijvingen van je avonturen. Er schuilt echt een schrijver in je! Als taalfreak weet ik dat erg te waarderen.
    Ik kijk iedere dag uit naar je verhalen en foto´s. Een goede tijd in Cambodja, en succes met het opmaken van de balans!
    Ans

• 11 November 2011 - 15:56

Ma :

hoi Ton je verslag weer gelezen,ben net thuis van het kaarten en word dadelijk opgehaald voor een etentje in het vrouwenhof dus een druk leven.maaar zolang het kan maar genieten.Morgen ga ik naar Natasje voor de verjaardag van Xander.verder is hier niet veel nieuws nog steeds rustig mooi herftweer, ik hoop morgen weer een berichtje van je te krijgen.ik denk als je thuis komt je auto wel kan verkopen want dan ben je verslaaft aan fietsen is de vacantie toch nog ergens goed voor het is goed voor de lijn en voordelig en gezond heel veel groetjes ma

• 11 November 2011 - 22:03

Jaakie:

Dag Ton, ik zal je zeggen dat ik je er ernstig van verdenk dat je voor de ondernemingsraad een betere penningmeester bent dan voor je vakantiebudget, want, voorwaar ik voorspel je: dat wordt bedelen bij familie vrienden en kenissen om een paar extra gedevalueerde €s om tóch je tijd te kunnen volmaken in Zuid Oost Azië....ik ben met Milia vanavond bij Ronald Goedemondt geweest in Eindhoven. Echt iets voor jou!! Lachen, onzin en weer lachen, en dat anderhalf uur lang....net zoiets als een Surinamer in Volendammer klederdracht, zoals jij het omschreef. Slaat ook nergens op! Geniet van je laatste dag in Laos, en dan op naar Cambodja en sta stil bij de killing fields en ben je bewust wat de ene mens de andere kan aandoen...en waarom?? gegroet!

• 12 November 2011 - 18:12

Ronnie:

van zulke verhalen krijg je zin om ook op de fiets door de rijstvelden te rijden....juist nu de herfst met wat lagere temperaturen meer en meer van start gaat. kijk uit naar het vervolg!

• 12 November 2011 - 21:35

Petra:

Ik was een aantal verhalen achter. Als je ze zo achter elkaar leest is het net een boek. Wat een mooie foto's.
    In beek en Donk alles zeeer rustig, zeg maar gerust een dooie boel.
    En nu op naar Cambodja.....