Partir c'est mourir un petit peu - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Partir c'est mourir un petit peu - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Partir c'est mourir un petit peu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 November 2011 | Laos, Vientiane

Het was vandaag de laatste dag in Laos, tijd om de balans van de laatste maand eens op te maken en vooruit te blikken op de komende 30 dagen in Cambodja.

Voor de mensen die van statistieken houden hier enkele cijfertjes:

1192 foto's
102 reacties op mijn weblog
256 dollar (= € 185,79)
5.000.000 kip (= € 462,95)
€ 21,62 per dag gemiddeld (excl. Internationale vlucht)
30 graden gemiddelde dagtemperatuur
3 dagen met beetje regen
1 niet werkende Rabocard
7 busreizen
43 busuren
6 bootreizen
12 booturen
30 malariatabletten
3 steden
8 dorpen
1 visum
2 koude douches
1 "piesstraaltjes" douche
1 gezamenlijke douche
2 fietstochten
10 tuktuk's
2 hangmatjes
9 guesthouses
7 watervallen
69 blog volgers

Laos is een mooi land, om het allemaal precies te lezen moet je al mijn berichten bekijken. Ik heb er erg van genoten, als ik deze reis nog eens over mocht doen zou ik een week langer in het noorden zijn gebleven. Het zuiden is meer om uit te rusten (waarvan ik ook kan zeggen dat dit lekker is).
In vergelijking is Laos qua natuur veel mooier dan b.v. Noord, Midden en Oost Thailand. Het land is schoon, veel minder vervuiling t.o.v. Indonesië, Nepal en India. Het land voelt ook erg veilig aan.
Het land is goed te bereizen, het vervoer is langzaam en de wegen, met name in het noorden zijn matig. Vervoer is relatief duur. De bussen zijn comfortabel (mits in een aircobus de airco het ook doet). Van bootreizen die langer dan 4 uur duren krijg je een zere kont.
VIP 10 uur. €17,50, Lokaal rond 4 uur €3,= tot €5,=
Bootvervoer is duur, vaak rond €25,=
Tuktuk: € 2,= à €3,= (eenderde afdingen)

Van de steden viel de hoofdstad Vientiane viel mij wat tegen maar dat maakte Luang Prabang weer dubbel goed.
De guesthouses zijn van basic tot luxe maar tussen de €5,= en €10,= kan je overal goed slagen. Mijn eerste en laatste plaats waren duurder.

Een overzicht van dit alles heb ik ook om internet geplaatst bij de tips van waarbenjij.nu. Ook daar vindt je de adressen en prijzen van de guesthouses die ik bezocht heb.

Het eten is goed en veilig, zelfs ijs kan je hier gebruiken. De menukaart is simpeler dan buurland Thailand.
Noodlesoup, currysoup, rice soup, fried rice, fried noodle zijn overal te krijgen. Sticky Rice is hier de basis, net als wat bij ons de piepers zijn. Bij sticky Rice wordt alles gegeten, soep, vis, rauwe groente. Het eten is over het algemeen niet "spicy". De bekendste dranken zijn Tea Lao en Bier Lao, Pepsi is meer te verkrijgen dan Coca-Cola.
Maaltijden: gemiddeld rond €2,50
Uitgebreide maaltijd €5,=
Noodlesoep: €1,50
Curry met kip €2,= tot €2,50
Pepsi: €0,50
Internet (wifi) veelal gratis in restaurants en guesthouses
Water (0,5 ltr) €0,20 tot €0,30
Vruchtenshake: €0,50
Stokbrood met beleg: tussen €1,50 en €2,=
Op veel plaatsen is westers voedsel te krijgen zoals pizza's en hamburgers maar die heb ik niet uitgeprobeerd. Het lekkerste heb ik gegeten in de eerder beschreven "plastic" restaurantjes.
Ondanks twee wat duurdere hotels/guesthouses ben ik gemiddeld hetzelfde kwijt als met mijn eerste en tweede reis in Indonesië en goedkoper uit als in Thailand. Dus dat valt weer even mee hè. Houden we nog geld over voor volgend jaar.

Morgenvroeg vertrek ik om acht uur naar Stung Treng in Cambodja, met een goed gevoel laat ik dan Laos achter mij en zoals ze hier op z'n Frans nog zeggen:

"Partir c'est mourir un petit peu."
oftewel "afscheid nemen is een klein beetje sterven." alleen in het Frans klinkt het beter.

CAMBODJA

Eergisteren heb ik een voorlopig reisschema voor Cambodja gemaakt. Een reisschema kan bij mij wel elke keer veranderen. Het plan is om de volgende route te gaan volgen:

Stung Treng - Ban Lung - Krati - Sen Monorom - Siem Riep - Batambang - Phnom Penh - Kampot - Kep -Sihanoukville - Ko Kong.

Bij het maken kom ik erachter dat een maand ook hier weer te kort is maar als ik mensen spreek die 10 dagen Cambodja doen of in 3 weken Thailand en Vietnam er ook nog bij, dan mag ik van geluk spreken met mijn maand.

  • 12 November 2011 - 09:07

    Ans:

    Hoi Ton,
    Zo te horen gaat alles nog goed. Maar als je tijd tekort komt is alleen maar gunstig. Dan heb je nog een reden om een keer terug te gaan. Geniet nog maar van de lekkere weer. Hier is het weer ook goed maar wel een stuk kouder. Maar dat merk je wel als je terug komt. Heel veel plezier nog in Cambotja. We wachten op foto's.

    Groetjes Ans

  • 12 November 2011 - 10:52

    Ma:

    je bent er vroeg bij met je mailtje ik kom juist binnen en ik dacht ik zal een kijken en jawel hij was er weer.ik heb gistere geld gepint en nomaal doe ik daar wel enkele dagen
    mee maar het was weer op boodschappen en een etentje en foetsie is je geld ik moet straks naar Natasja voor de verjaardag van Jesper en Xander en die willen ook geld zien maar ja ze zeggen geld moet rollen maar bij mij vliegt het jij hebt weer een reisschema gemaart coor cambotja de vacantie gaat snel he maar je hebt veel gezien en het is allemaal goed gegaan nog even en het zit er weer op en zie ik je weer ook leukik kijk daar ook naar uit verder nog een leuke vacantie in cambotja en heel veel groetjes ma

  • 12 November 2011 - 14:22

    Jacqueline:

    Hoy Ton
    Gisteren van Toos gehoord dat je weer op reis was, het heeft bijna drie uur geduurd maar ik heb alles gelezen.
    Je verhalen zijn boeiend en leuk om te 'lezen .
    Nog veel reisplezier en ik geniet nog van je schrijfsels over verre maar o zo mooie plaatsen(landen)
    groetjes jacqueline (inderdaad de zus van)

  • 12 November 2011 - 14:46

    Hennie:

    Prachtige franse zin na zoveel mooie verhalen over Laos. Heel veel plezier in Cambodja. Verheug me nu al op de verhalen.
    Groet Hennie.

  • 12 November 2011 - 16:12

    Louis:

    Indrukwekkend allemaal.
    Maaruh, met wie was die gezamenlijke douche eigenlijk? :-)

  • 12 November 2011 - 16:41

    Chris En Toos:

    Jij en Frans??? Ton je blijft ons verbazen.
    Veel plezier in Cambodja en blijven schrijven. En ja dat van die gezamenlijke douche willen we ook wel weten.
    XXXX Chris (inderdaad de broer van) en Toos

  • 13 November 2011 - 09:50

    Anja Snijders:

    Luek om zo iets over je reis te lezen terwijl je er nog bent geniet ervan groetjes

  • 13 November 2011 - 09:50

    Anja Snijders:

    Luek om zo iets over je reis te lezen terwijl je er nog bent geniet ervan groetjes

  • 13 November 2011 - 11:18

    Dr.frank:

    Het schijnt dat Laos een prima alternatief
    te bieden heeft dr frank's kuur ;
    ben
    benieuwd naar de statistiek van de gewichtscurve ! Ga door & veel "dámusement en cambodia"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 397297

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: