Partir c'est mourir un petit peu - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Partir c'est mourir un petit peu - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Partir c'est mourir un petit peu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 November 2011 | Laos, Vientiane

Het was vandaag de laatste dag in Laos, tijd om de balans van de laatste maand eens op te maken en vooruit te blikken op de komende 30 dagen in Cambodja.

Voor de mensen die van statistieken houden hier enkele cijfertjes:

1192 foto's
102 reacties op mijn weblog
256 dollar (= € 185,79)
5.000.000 kip (= € 462,95)
€ 21,62 per dag gemiddeld (excl. Internationale vlucht)
30 graden gemiddelde dagtemperatuur
2 hangmatjes
9 guesthouses
7 watervallen
69 blog volgers

Laos is een mooi land, om het allemaal precies te lezen moet je al mijn berichten bekijken. Ik heb er erg van genoten, als ik deze reis nog eens over mocht doen zou ik een week langer in het noorden zijn gebleven. Het zuiden is meer om uit te rusten (waarvan ik ook kan zeggen dat dit lekker is).
In vergelijking is Laos qua natuur veel mooier dan b.v. Noord, Midden en Oost Thailand. Het land is schoon, veel minder vervuiling t.o.v. Indonesië, Nepal en India. Het land voelt ook erg veilig aan.
Het land is goed te bereizen, het vervoer is langzaam en de wegen, met name in het noorden zijn matig. Vervoer is relatief duur. De bussen zijn comfortabel (mits in een aircobus de airco het ook doet). Van bootreizen die langer dan 4 uur duren krijg je een zere kont.
VIP 10 uur. €17,50, Lokaal rond 4 uur €3,= tot €5,=
Bootvervoer is duur, vaak rond €25,=
Tuktuk: € 2,= à €3,= (eenderde afdingen)

Van de steden viel de hoofdstad Vientiane viel mij wat tegen maar dat maakte Luang Prabang weer dubbel goed.
De guesthouses zijn van basic tot luxe maar tussen de €5,= en €10,= kan je overal goed slagen. Mijn eerste en laatste plaats waren duurder.

Een overzicht van dit alles heb ik ook om internet geplaatst bij de tips van waarbenjij.nu. Ook daar vindt je de adressen en prijzen van de guesthouses die ik bezocht heb.

Het eten is goed en veilig, zelfs ijs kan je hier gebruiken. De menukaart is simpeler dan buurland Thailand.
Noodlesoup, currysoup, rice soup, fried rice, fried noodle zijn overal te krijgen. Sticky Rice is hier de basis, net als wat bij ons de piepers zijn. Bij sticky Rice wordt alles gegeten, soep, vis, rauwe groente. Het eten is over het algemeen niet "spicy". De bekendste dranken zijn Tea Lao en Bier Lao, Pepsi is meer te verkrijgen dan Coca-Cola.
Maaltijden: gemiddeld rond €2,50
Uitgebreide maaltijd €5,=
Noodlesoep: €1,50
Curry met kip €2,= tot €2,50
Pepsi: €0,50
Internet (wifi) veelal gratis in restaurants en guesthouses
Water (0,5 ltr) €0,20 tot €0,30
Vruchtenshake: €0,50
Stokbrood met beleg: tussen €1,50 en €2,=
Op veel plaatsen is westers voedsel te krijgen zoals pizza's en hamburgers maar die heb ik niet uitgeprobeerd. Het lekkerste heb ik gegeten in de eerder beschreven "plastic" restaurantjes.
Ondanks twee wat duurdere hotels/guesthouses ben ik gemiddeld hetzelfde kwijt als met mijn eerste en tweede reis in Indonesië en goedkoper uit als in Thailand. Dus dat valt weer even mee hè. Houden we nog geld over voor volgend jaar.

Morgenvroeg vertrek ik om acht uur naar Stung Treng in Cambodja, met een goed gevoel laat ik dan Laos achter mij en zoals ze hier op z'n Frans nog zeggen:

"Partir c'est mourir un petit peu."
oftewel "afscheid nemen is een klein beetje sterven." alleen in het Frans klinkt het beter.

CAMBODJA

Eergisteren heb ik een voorlopig reisschema voor Cambodja gemaakt. Een reisschema kan bij mij wel elke keer veranderen. Het plan is om de volgende route te gaan volgen:

Stung Treng - Ban Lung - Krati - Sen Monorom - Siem Riep - Batambang - Phnom Penh - Kampot - Kep -Sihanoukville - Ko Kong.

Bij het maken kom ik erachter dat een maand ook hier weer te kort is maar als ik mensen spreek die 10 dagen Cambodja doen of in 3 weken Thailand en Vietnam er ook nog bij, dan mag ik van geluk spreken met mijn maand.

• 12 November 2011 - 09:07

Ans:

Hoi Ton,
    Zo te horen gaat alles nog goed. Maar als je tijd tekort komt is alleen maar gunstig. Dan heb je nog een reden om een keer terug te gaan. Geniet nog maar van de lekkere weer. Hier is het weer ook goed maar wel een stuk kouder. Maar dat merk je wel als je terug komt. Heel veel plezier nog in Cambotja. We wachten op foto's.

Groetjes Ans

• 12 November 2011 - 10:52

Ma:

je bent er vroeg bij met je mailtje ik kom juist binnen en ik dacht ik zal een kijken en jawel hij was er weer.ik heb gistere geld gepint en nomaal doe ik daar wel enkele dagen
    mee maar het was weer op boodschappen en een etentje en foetsie is je geld ik moet straks naar Natasja voor de verjaardag van Jesper en Xander en die willen ook geld zien maar ja ze zeggen geld moet rollen maar bij mij vliegt het jij hebt weer een reisschema gemaart coor cambotja de vacantie gaat snel he maar je hebt veel gezien en het is allemaal goed gegaan nog even en het zit er weer op en zie ik je weer ook leukik kijk daar ook naar uit verder nog een leuke vacantie in cambotja en heel veel groetjes ma

• 12 November 2011 - 14:22

Jacqueline:

Hoy Ton
    Gisteren van Toos gehoord dat je weer op reis was, het heeft bijna drie uur geduurd maar ik heb alles gelezen.
    Je verhalen zijn boeiend en leuk om te 'lezen .
    Nog veel reisplezier en ik geniet nog van je schrijfsels over verre maar o zo mooie plaatsen(landen)
    groetjes jacqueline (inderdaad de zus van)

• 12 November 2011 - 14:46

Hennie:

Prachtige franse zin na zoveel mooie verhalen over Laos. Heel veel plezier in Cambodja. Verheug me nu al op de verhalen.
    Groet Hennie.

• 12 November 2011 - 16:12

Louis:

Indrukwekkend allemaal.
    Maaruh, met wie was die gezamenlijke douche eigenlijk? :-)

• 12 November 2011 - 16:41

Chris En Toos:

Jij en Frans??? Ton je blijft ons verbazen.
    Veel plezier in Cambodja en blijven schrijven. En ja dat van die gezamenlijke douche willen we ook wel weten.
    XXXX Chris (inderdaad de broer van) en Toos

• 13 November 2011 - 09:50

Anja Snijders:

Luek om zo iets over je reis te lezen terwijl je er nog bent geniet ervan groetjes

• 13 November 2011 - 09:50

Anja Snijders:

• 13 November 2011 - 11:18

Dr.frank:

Het schijnt dat Laos een prima alternatief
    te bieden heeft dr frank's kuur ;
    ben
    benieuwd naar de statistiek van de gewichtscurve ! Ga door & veel "dámusement en cambodia"