Over schoenen gesproken - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Over schoenen gesproken - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Over schoenen gesproken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 Oktober 2011 | Laos, Luang Prabang

Het dragen van goed schoeisel is een must voor een arme sloeber als ik. Geboren in de arme tak van de familie kan je ook wel zeggen dat ik behoor tot de "wandelende tak" van de familie. Vooral als ik op vakantie ben.
Al heel veel jaren geleden heb ik een investering gedaan in Blackstone kistjes die ik met plezier draag als ik hier in Azië rondzwerf. Schoenen die toen 350 gulden (kennen jullie die nog) kosten maar wel de investering waard zijn geweest want ik heb ze inmiddels al 15 jaar, zien er nog goed uit omdat ze gepoetst worden door Aziatische schoenpoetsertjes.
Ze lopen heerlijk maar hebben in Azië een broost nadeel.
Overal waar je binnenkomt, een huis, een hotel of een tempel, wordt je geacht de schoenen uit te doen en blootsvoets binnen te komen. Plastic sandalen of plastic teenslippers zijn dan heel praktisch. Met mijn heerlijke kistjes is het elke keer een heel werk om ze aan en uit te doen. Ook als je op een vliegveld bent moet je voor het inchecken je schoenen uitdoen, dus zijn sandalen of teenslippers veel praktischer.

Ik heb natuurlijk een stel goede kunststof sandalen bij maar bij grote afstanden doen mijn voeten wel pijn, dus elke morgen is de afweging: kistjes of sandalen.

Vandaag heb ik een ander voordeel van sandalen ondervonden. Ik heb een trip gemaakt naar de waterval een half uur rijden van de stad (Tat Kuang Si waterfall) gelegen in een bos (lekker koel op een warme middag). Lekker zwemmen in ijskoud water (en jullie weten 's morgens al wat ijskoud is hè). Alleen zijn er veel stenen waar je overheen moet en ook in het water zijn sandalen dus heel erg praktisch, je kan ze gewoon aanhouden in het water.
De trip die vandaag gemaakt werd is vergezeld door twee meisjes (waarvan alweer een Duitse), gezellig keuvelend, reiservaringen en tips uitwisselend en tijdens het zwemmen op elkaars spullen lettend. Na afloop hebben we nog een afscheids-fruitjuice gedronken aan de oevers van de Mekong. Via een tempel, net naast mijn hotel, ben ik weer teruggekeerd bij mijn standplaats, om netjes, voor het binnengaan, mijn sandalen uit te doen.

Net als gisterenavond ga ik op de nachtmarkt eten. Er zijn talloze kraampjes met allerlei eten. In buffetvorm. Je krijgt een bord, je mag opscheppen wat je wilt, je laat het eten in een wok even wat oppiepen, doe er de koude zaken als groente en fruit erbij, kroepoek erop. Het enigste criteria is dat het op jouw bord past. .........en dat alles voor 1 euro. Je schuift aan op een houte bank met tafel, raakt in gesprek met je tafelgenoten. Lekker eten, goed gezelschap en al twee keer duurde het gezellig natafelen langer dan het eten. Veel en mooie reis erna en hoor je hier en je wisselt tips uit. Of het eten te vertrouwen is?.......Ik weet het niet, de keuringsdienst bestaat hier niet, het is warm en wanneer het eten gemaakt is staat er niet op, maar ja, ik heb ook een aantal keren India overleefd dus zal Laos wel meevallen (en daarbij, CocaCola bij het eten desinfecteert weer alles).

Morgen ga ik verkassen, eerst een busreis van 4 uur naar Nong Khiaw, daar pak ik de boot voor 90 minuten, door een van de mooiste landschappen van Laos, tot aan de plaats Muang Ngoi Neua. Daar blijf ik twee nachten om waarschijnlijk vanaf daar per boot (7 uur) terug te keren naar Luang Prabang. De tijd in Muang Ngoi Neua ga ik gebruiken om in een indrukwekkend landschap, in een hangmatje, mijn reis voor te bereiden naar het zuiden. De tijd begint te dringen, mijn vakantie lijkt voor jullie wel lang maar hij is zo voorbij.
Een geluk voor jullie: ik heb gehoord dat in Muang Ngoi Neua geen internetverbinding is.
Een geluk voor mij: ik heb gehoord dat in Muang Ngoi Neua elk guesthouse hangmatjes heeft met uitzicht op de rivier.
Tot over een paar dagen

• 23 Oktober 2011 - 15:28

Hennie:

Hallo Ton,
    Heb jij ook Tarzan gespeeld boven de rivier en de watervallen? Je hebt al een bruin gezicht gekregen, eerste bewijs dat je er werkelijk bent. Wederom mooie plaatjes met de watervallen.

• 24 Oktober 2011 - 10:06

Ma:

ik heb ook nog wel een paar schoenen voor jou maar ik denk dat de maat niet goed is ik had jou mailtje gisteren bij Toos al gelezen maar toch bedankt. het is hier mooi weer maar het word wel steeds kouder maar daar kunnen we niets aan veranderen. er is van deze kant niet veel nieuws. heel veel groetjes ma

• 25 Oktober 2011 - 09:37

Peter:

Weer ontzettend leuk om jou belevenissen te lezen, zeker in combinatie met de prachtige foto's! Een vakantie pur sang dat is duidelijk.
    Hier gaat alles zijn gangetje,inmiddels hier een nieuwe mediabox van upc en modem met Wai-Faai...

Groetjes !!

• 26 Oktober 2011 - 12:02

Marco, Ja Die Ja.:

Hey Ton,
    Ja ik heb je site gevonden zoals je ziet. Goh je bent niks veranderd in al die jaren. Ik zal proberen om je reis een beetje op te volgen.
    Veel plezier met je rondreis. Tot een volgende bericht zal ik maar zeggen.
    Groetjes