Wat een dag... - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Wat een dag... - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Wat een dag...

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 Oktober 2018 | Thailand, Chumphon

Het was me een dagje wel, geen hoogtepunt in mijn reis. De dag startte met een regenbui, geen nood want ik hoef pas na twaalf in actie te komen.

Het is echter in een uurtje weer droog en ik heb ondertussen mijn ontbijtje op de veranda zitten nuttigen

De spulletjes moeten weer de rugzak in, even een douche en dan op naar de volgende bestemming.

Een taxi, of iets wat daarvoor door gaat heb ik niet nodig want de eigenaar van ProudThai brengt mij hoogstpersoonlijk naar het station. Ruim op tijd want je kan beter een half uur te vroeg zijn dan vijf minuten te laat.

Kaartje kopen en de eerste tegenvaller........had ik gerekend op een 3e klas kaartje voor een goedkoop bedrag, zo rond THB 50 (€1,34) blijkt er alleen maar 2e klas kaartjes te zijn met airco maar dan voor de prijs van THB 363 (€9,70) en dat voor zo’n kuteindje.

“De trein heeft maar 10 minuten vertraging” is de positieve mededeling. Zo positief dat het niet waar kan zijn.

Nou heeft Ban Krut een heel lief stationnetje maar als de vertraging van 10 minuten uitloopt naar 1 uur en 10 minuten dan heb je het daar ook wel gehad.

De tweede klas trein is net als een vliegtuig economyclass class. Je kan jouw bagage bijna niet kwijt maar er is een verschil. Nog voor ik zit staat er al een dame klaar met een “vliegtuig maaltijd”. Een klein dienblad met 3 bakjes en een glaasje water.

Gele kip curry, witte rijst en een bakje stinkende, niet uitziende, iets. Het ruikt naar vis, ziet er uit als niet schoongemaakte inktvis waar je met een kroontjespen nog wel een boek mee kan schrijven (nee dank je, dus).

Een goed anderhalf uur later ben ik in Chumphon, nu een taxi of wat daar voor doorgaat regelen, de eerste aanbieder met een soort pick-up wagen komt met het bod van THB 200. Ik met het tegenbod van THB 50.

We komen niet dicht bij elkaar en hij beloofd mij nog wel te spreken als ik over een tijdje nog hier sta.

10 meter verder ga ik onderhandelen met een brommer met zijspan, hij geen Nederlands, ik geen Thais. Ik adres op papier en Google Maps op de telefoon. Hij niet kunnen lezen. Er komen nog 3 anderen aan te pas maar ik krijg niet duidelijk wat dit ritje mij nou gaat kosten.

Om een eind aan de onduidelijkheid te maken geef ik hen THB 60 (€1,60) en gebaar dat we weggaan. We gaan volgens Google Maps niet de goede richting uit en na vijf minuten stopt hij. Als hij maar niet denkt dat ik er al ben.

We staan voor een restaurant en hij gebaard mij naar binnen, mooi niet ik blijf zitten in de zijspan bij mijn bagage. Uiteindelijk komt er iemand die wel kan lezen (en schrijven hoop ik).

Blijkt wat ik opgeschreven heb heel anders uitgesproken te worden dan hoe ik het zeg, en hij kan niet lezen. Met de hulp komt er een glimlach op zijn gezicht en we gaan weer weg.

Voor een stoplicht gaat hij aan een of ander apparaat zitten draaien en plotsklaps zit ik in een disco zijspan met erg luide Thaise muziek. Ik lig zowat dubbel van het lachen en heb veel bekijks. 

We draaien af, de snelweg op. Ik vraag me af of we met dit disco verhikel hier wel mogen rijden. Voorzichtig een verkeersplein over en we zitten op de snelweg naar Bangkok.

Mijn resort ligt inderdaad een beetje veel verder van het centrum dan wat ik gedacht had.

Met luide muziek komen we aan bij het resort, ze zullen weten dat ik eraan kom.

Inchecken en de formaliteiten afhandelen en dan wordt ik naar mijn kamer gebracht, niet aan het mooie zwembad maar meer achteraan. Het doet mij overkomen als een Amerikaans Motel waar het belangrijk is dat je auto naast je kamer staat. Straat, parkeerplaats en je kamer. Bij de voordeur een ingebouwd bankje.

De kamer is super schoon en door de witte vloeren en muren, lichte meubels komt het zelfs wat sfeerloos steriel over. Een muur is met wat modern blauw. Grote ramen waar alleen overgordijnen voor hangen. Dat betekend dat je voor ieder te kijk zit of je zit met de gordijnen dicht.

Op naar het zwembad, wat er mooi uitziet, de kamers rondom het zwembad zijn groot en hebben een veranda, voor de rest zien ze er even steriel uit als mijn kamer. Ook hier geen stoel of iets voor de deur, grote ramen. Aan de nummering kan je zien dat het dure kamers zijn, ze beginnen met VIP01. Omdat ze duurder zijn heeft elke kamer zijn overdekte carport.

Het pleintje met het zwembad ziet er wel aardig uit maar het restaurant, waar ook het ontbijt wordt geserveerd komt over als een slechte kantine, ook hier geen sfeer. Dorstig als ik ben wil ik na afgekoeld te zijn in het zwembad, geen colaatje verkrijgbaar.

Omdat we hier eerder op de snelweg zitten en niet in het centrum vraag ik ter oriëntatie de menukaart van vanavond. Ik raak niet onder de indruk van de gerechten en kijk wel op van de prijzen.

Maar we zijn in Thailand, niet zo ver voor dit “resort” heb ik een 7 Eleven gezien, daar hebben ze CocaCola. Met behulp van Google Maps zie ik ook twee restaurantjes in de buurt. Op onderzoek uit.

Mijn “resort” ziet er aan de buitenkant niet uit. Een grote parkeerplaats en een oprit die lijkt op de snelweg waar hij op uitkomt. Verder veel in aanbouw.

De 7Eleven is zo gevonden en ik doe daar de noodzakelijke inkopen. Het restaurantje zit even verder, helaas gesloten, nog eentje, ook gesloten. Dan toch maar eten bij mijn “resort”.

Wat ik op de heenweg als een auto garage had aangezien, blijkt een Bistro te zijn. Onooglijk aan de buitenkant maar binnen moderne betonlook. Ik stap binnen en vraag de kaart, niet te lezen. Maar de ober/eigenaar door mij wat aanbevelingen. Ik zwicht voor de Tom Yam Kung with Rice, een heldere soep waar ik vooral de gember, garnalen, citroengras en citroenbladeren uit weet te ontdekken. Een behoorlijk pittig soepje. Ik krijg na een praatje met de ober ook nog een glas Sby sparking (local orange juice) aangeboden.

Een receptie waard op de Facebook pagina van dit nieuwe zaakje.

Het is inmiddels donker, terug op mijn kamer blijk ik rode kamerverlichting te hebben.........dan toch maar de gordijnen open, wie weet wat het oplevert.

Nou ga ik mijn verhaaltje proberen te posten, de WiFi is traag hier......dus.....toch maar via mijn eigen internetbundel.


  • 24 Oktober 2018 - 13:18

    Ad:

    www.arke.nl. Soms korting voor senioren

  • 24 Oktober 2018 - 13:29

    Yolanda En Melvin:

    Ha Ton, niet slecht zo te zien. Wat een verhaal weer. Wij zijn de big C in geweest tussen de buien door. En een bbq gedaan en ook 1 gekocht. Leuk voor thuis zullen we maar zeggen. Gister bij mn thai Friends zitte babbelen en een tattoo erbij. Het stikt hier van de Russen. Geen fijn volk met bier lallend over straat bah. Hier nog 1 week te gaan dan zit het er weer op.
    Fijne tijd daar,groetjes x

  • 24 Oktober 2018 - 13:55

    Ad Tweede Poging... :

    he ton, mijn bericht is niet geheel geplaatst. om toch maar even volledig te zijn:

    www.arke.nl. Soms korting voor senioren of voor mensen die zich als senior kunnen voordoen. Consequentie is dan wel dat je achterban minder smeuïge verhalen kan lezen, thuis comfortabel zittend in de geriefelijke bank. Dus ik heb ook wel wat me je te doe, kreeg eerst bijna de tranen in mijn ogen. Toch haal ik er iets positiefs uit...

    Allereerst een woord van dank voor je verhaal. Het helpt me hier de dingen te relativeren. Ik probeer me hier thuis te vermaken met mijn nieuwe (te dure) Apple Watch wat ook nog niet meteen helemaal lukt, voel me qua geld ook een beetje afgezet! Zeker met die extra armbandjes waarmee je compleet wordt afgezet. Maar goh, wat doet jouw verhaal me goed, waar maak ik me toch druk om! Ton ik ben werkelijk trots op je hoe je je daar staande houdt! ik hou op met mijn zeuren!

    Ik geef tegenwoordig vlot aan Goede Doelen als het Rode Kruis (hebben een actie voor mensen die water tekort komen (giro 7244) en aan vluchtelingen (serieus). Maar ben ook best bereid om omgekeerde vluchtelingen uit Nederland te gaan steunen die het moeilijk hebben in het buitenland mocht het financieel nodig zijn. Ook al hebben ze die keus bewust gemaakt voor een beter leven aldaar. Dus kom maar op met je rekeningnummer. Na de aanschaf van een Apple product kan er dat nog wel bij. Ik wil een wat comfortabeler verblijf best wel steunen!

    Sorry, ik moet nu gaan stoppen, krijg net een berichtje op mijn Apple Watch dat ik moet gaan bewegen..en ik moet, want ik heb er voor betaald.... vuile vieze afzetters..

    Ton het ga je goed en Bedankt!!!

    Ad

  • 24 Oktober 2018 - 14:30

    Renée:

    Kortingskaart 55+ had je bij het treinstation moeten laten zien

  • 24 Oktober 2018 - 14:45

    Chris & Toos:

    Op een klein stationnetje viel ons als eerste in en dat het hier vanmorgen ook een beetje heeft geregend. Verder wordt het hier kouder daar zal jij geen last van hebben. Inderdaad heeft jou kamer geen uitstraling maar met rood licht lijkt het me toch wel gezelliger worden. We zijn benieuwd wat het oplevert

  • 24 Oktober 2018 - 15:19

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Ben benieuwd wat het licht heeft opgeleverd ...

  • 24 Oktober 2018 - 16:04

    Peter:

    Ziet er heel aardig uit hoor Ton... Gordijnen nog steeds open ?? :-)

  • 26 Oktober 2018 - 05:29

    Louis:

    Nou Ton, het resort ziet er nog niet verkeerd uit, toch? Erg luxe vergeleken met de "vorige" accommodaties.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 397272

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: