Het leven op een strandstoel in 9 keuzes - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Het leven op een strandstoel in 9 keuzes - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Het leven op een strandstoel in 9 keuzes

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 November 2017 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Keuze één
Vroeg in de ochtend en de eerste keuze dient zich aan. Ontbijten of een strandstoel. Leg ik mijn handdoek alvast op de gewenste stoel op de gewenste plaats of ga je eerst eten met als resultaat dat de gewenste strandstoel bezet wordt door Rusland of de Oekraïne.

Keuze twee
Er zijn drie opties waar een keuze uit gemaakt kan worden. De bruine rechte houten strandstoel, bestaande uit kleine latjes en één beweeg deel voor rug, de wit plastic strandstoel, iets meer voor het lichaam gevormd maat ook hier maar een beweegbaar deel voor de rug. Vanwege het plastic vaak beschadigd dus niet altijd functioneel.
Of valt de keuze op een kleinere, rechte plastic stoel, vaak in combinatie met een tafeltje waar je jouw spullen op kan leggen.

Keuze drie
Ga je voor één of twee strandstoelen, twee bruine waarvan je er een gebruikt om je spullen op te leggen. Voordeel is dat je op zo'n rechte bruine strandstoel veel plaats hebt. Het ligt niet altijd gemakkelijk maar al je spullen liggen binnen handbereik.
Je kan ook gaan voor twee witte plastic stoelen. Het ligt iets comfortabeler maar vanwege de voorgevormde zitting en leuning rollen je spullen wel gemakkelijker weg.
De optie voor twee kleinere, rechte, plastic stoelen is eigenlijk vaak niet praktisch omdat je er vaak al een tafel bij hebt.
En dan heb je nog de combinatie van de drie:
Een voorgevormde witte strandstoel die comfortabeler ligt met een bruine houten strandstoel waar je veel spullen op kwijt kan, of de witte, plastic strandstoel gecombineerd met een rechte plastic stoel waarvan het voordeel is dat deze wat hoger is maar waar je aanzienlijk minder spullen op kwijt kan.

Keuze 4
De locatie:
Pak je een strandstoel helemaal op het strand. Het voordeel hiervan is dat je lekker dicht bij de golven zit maar het grote nadeel is dat de ober en de bar een eindje weg zijn. Erbij vaak geen schaduw op het strand, je moet dus wel tegen wat zonnekracht kunnen. De zee is hier vaak niet geschikt om te zwemmen, dus zwemmen in het zwembad zorgen ervoor dat jouw spullen onbeheerd op het publieke strand liggen. Ook de wifi verbinding (als die er al is) werkt op het strand niet.
Een strandstoel op het terrein van het hotel heeft deze nadelen minder. Het uitzicht is dan ook minder of je moet houden van de konten van Russinnen of Oekraïners.

Keuze 5
De locatie op het terrein. Ook hier heb je te maken mat de zon of de schaduw. Kies je voor die palmboom die schaduw geeft dan moet je wel rekening houden met de veranderende stand van de zon. Anders loop je wel het risico dat die Rus of die Oekraïener, na korte tijd, in de schaduw ligt van jouw palmboom.

Keuze 6
Kijk altijd eerst naar boven. Op een van mijn vorige adressen vielen er op één dag drie kokosnoten uit een boom. In Thailand staat op de palmboom een waarschuwing voor vallende kokosnoten maar dat heb ik in Sri Lanka nog niet gezien.

Keuze 7
Aangezien je langere tijd per dag op de strandstoel doorbrengt is het goed om te beseffen hoe je dat doet. Op de buik of op de rug. Voor de rugligging is de witte plastic strandstoel het prettigst, op de buik voelt de bruine, houten beter aan.

Keuze 8
Wel of geen kussen.
Je zou denken dat een kussen altijd prettiger is in welke strandstoel je ook kiest maar niets is minder waar. Denk je in dat je even gaat afkoelen in het zwembad. Met je natte zwembroek terug op je strandstoel wordt het kussen helemaal doordrenkt en droogt niet zo snel op als jouw zwembroek. Zolang je in dezelfde houding blijft hoeft dat niet per definitie vervelend te zijn. Minder prettig wordt het wanneer je van rugligging naar buikligging verandert.

Keuze 9
De lunch....wil je lunchen in of bij het hotel waar je jouw strandstoel, volgens deze keuzemogelijkheden, heb geannexeerd of ga je elders eten ? Hou jij de standstoel dan bezet of begin je op een nieuwe locatie weer opnieuw ?
Het risico dat Rusland of de Oekraïne jouw stoel annexeert is erg groot. Laat je wat persoonlijke spullen liggen op jouw stoel en er breekt (zoals hier elke middag) een tropische onweersbui uit, zit je wel mooi met zeiknatte spullen.

Conclusie:
Al denkt iedereen dat een zon vakantie op het strand zo heerlijk relaxed is: het valt wel mee.
Na tweeëneenhalve dag strand, vertrek ik dan ook maar naar mijn volgende adres.
Ik denk dat ik een alleraardigst guesthouse heb gevonden, in het plaatsje Kosgoda, iets van het strand af. Volgens de reviews bij een aardige familie en met goed eten. Ik hoop daar wat meer inspiratie op te doen voor de laatste week van mijn verblijf in Sri Lanka.

• 23 November 2017 - 13:13

Chris & Toos:

We dachten hij heeft het over een 7 standen stoel maar niets is minder waar. Het leven van een vakantieganger is toch wel heeeeeel zwaar. Je bent maar een beetje verwend hoor.
    XXX Chris & Toos

• 23 November 2017 - 18:01

Ans:

Hoi Ton,
    Ik sluit me bij de vorige schrijfster aan, je hebt het heeeeel slecht. Jammer dat je niet in de zee kan gaan zwemmen. Het ziet er zo mooi uit. Geniet er nog van je ligstoel. Hier gaat het buiten op dit moment niet meer. Een beetje te fris, winderig en nat.
    Liefs en groetjes Ans