Sri Lanka heeft het niet - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Sri Lanka heeft het niet - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Sri Lanka heeft het niet

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 November 2017 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Op dit moment zit ik zo'n 94 kilometer ten zuiden van Colombo, in het plaatsje Hikkaduwa.
Bijna aan het eind van mijn rondreis en ik heb nog even te gaan. Nog 14 dagen en ik weet niet waar ik deze tijd wil doorbrengen. Alle dingen en plaatsjes op mijn lijstje zijn afgewerkt.

In dit hotelletje blijf ik drie nachten dus heb ik tweeëneenhalve dag om een plan te maken voor de laatste twee weken.

Ik ga nog geen eindevaluatie maken maar Sri Lanka heeft een aantal zaken niet waar ik wel op gehoopt had.
Een daarvan is een guesthouse op het strand waar je wat langere tijd kan vertoeven.

Sri Lanka staat te boek als een land met vele mooie stranden. Op zich klopt dit wel maar op de meeste plaatsen is de kust rotsachtig en kan je niet de zee in. Veel rotsen maken het gevaarlijk en waar je al zandstrand tot in het water hebt is de stroming vaak zo sterk dat het daardoor gevaarlijk is.

Zo ook de plaats waar ik nu ben.
Hikkaduwa is de badplaats !!!!!
Gisteren is hier bijna iemand verdronken omdat hij met de stroming werd meegesleurd. Maximaal tot aan je zwembroek het water in is hier de waarschuwing.

Verder loopt hier de A2 (jazeker de A2) direct langs de kust. De A2 is een heel drukke tweebaans weg waar heel hard gereden wordt. Met name bussen maken deze weg levensgevaarlijk, ze knallen hier met 90 kilometer per uur voorbij (dorp of geen dorp), halen in waar geen overzicht is, snijden elkaar af en moeten vaak vol op de rem want drie bussen naast elkaar past niet. Om de drie minuten komt hier een bus voorbij (in beide richtingen). Van Colombo tot aan Tangalle. Dat is de gehele Zuid West en Zuidkust van Sri Lanka. Dit betekent dat er weinig, ongestoord strand is door het voorbijrazende verkeer en dat de meeste (betaalbare) hotels en guesthouses aan de verkeerde kant van de weg liggen.

Door deze weg zijn de stadjes en dorpjes niet aantrekkelijk. Het is zelfs gevaarlijk langs de weg te lopen. Ook heeft Sri Lanka niet echt een cultuur van locale eettentjes dus ben je vaak aangewezen op het restaurant van je hotel of guesthouse, of de restaurants van andere hotels of guesthouses.

.........en dan heb ik het nog niet over de Russen en Oekraïners, over het algemeen niet de gezelligste medegasten (zonder te veel te generaliseren). Waar ik nu verblijf lijkt de voertaal wel erg Oost Europees.

Ik weet het dus nog niet voor de komende twee weken.........daar ga ik eens over nadenken......met mijn Nederlandse bakje koffie op het balkon uitkijkend over het strand en een tropische regenbui. (Mijn balkonnetje is op de eerste verdieping, tweede van rechts)

• 21 November 2017 - 13:31

Peter:

Ja Ton , tis wel afzien daar he, tijd voor gehaktballen in jus ?

Groet,

Peter X

• 21 November 2017 - 13:58

Elsa & Martin Loomans:

Ik had wel gedacht dat jij er ‘t zelfde over zou denken als wij.....

• 21 November 2017 - 14:23

Ans:

Hoi Ton,
    Zoals we gisteren al tegen je zeiden je bent verwend. Je had anders om moeten reizen. Je hebt wel een mooi uitzicht vanaf het balkon. Geniet er nog maar even van. Over 2 weken kan je weer snert gaan koken.

Liefs en groetjes Ans

• 21 November 2017 - 18:35

Chris & Toos:

Wij hadden al het idee dat dit het niet echt was voor jou. Zijn de Malediven nog in beeld? Het ziet er wel mooi uit op de foto. We zijn benieuwd wat het wordt.
    XXX Chris & Toos

• 21 November 2017 - 21:57

Ton Van Vera:

Hoi Ton,

Wij zijn net als jij verwende reizigers; tempels , bouddhabeelden, markten, haventjes, enz Ze moeten wel heel bijzonder zijn om ons weer opnieuw te verrassen.
    Ceylon (Shri Lanka ) doet dat dus helaas niet zo.
    De volgende 2 weken kom je echt wel door. Misschien kun je hier iemand leren Nederlandse stamppot te maken.
    We lezen het nog wel
    Groetjes
    Ton

• 22 November 2017 - 13:31

Jacqueline:

Och Ton, het lijkt Nah Trang wel als ik dit zo lees. Als we naar het strand wilden moesten we een weg over met gevaar voor eigen leven. Druk met bussen, auto's, brommers en taxi's. Ben blij dat ik nog leef. Geen prettige stad en hier ook idd vol met Russen. Niet zo mijn ding dus. Inmiddels zitten we in een ressort in Phan Thiet Mui Né. Echt heel relaxed, we blijven er 3 dagen, daarna door naar Saigon en ja dan zit het er voor ons bijna op. Maarrrrr.........ik heb echt wel genoten van Vietnam, mijn 1e verre reis en weet zeker, er volgen er meer..