Willekeurige en onwillekeurige spieren - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Willekeurige en onwillekeurige spieren - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Willekeurige en onwillekeurige spieren

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

05 Augustus 2016 | Brazilië, Belém

Het menselijk lichaam heeft willekeurige en onwillekeurige spieren. Voor diegene die nooit anatomie les hebben gehad, op willekeurige spieren heb je invloed en onwillekeurige spieren werken buiten jouw wil om.

Nu heb ik jullie verteld dat ik tot twee keer toe een Braziliaanse shoarma boer heb laten komen omdat er geen restaurant open was. Maar wat nog niet bekend was is dat deze een grote invloed heeft op onwillekeurige spieren.

De dag van gisteren startte prima met een eigen gemaakt ontbijtje op het dakterras, broodje ham/kaas, kopje koffie, Nederlands internetkrantje. Rustig aan beginnen want in de avond en nacht heb ik nog een busrit tegoed van 13 uur.
Na het ontbijt heb ik mijn spullen ingepakt om vanmiddag tijd te hebben nog wat meer van het oude centrum van São Luis te verkennen tot aan vertrek (17.00 uur) naar het busstation.

Zo gezegd zo gedaan en ben ik op route gegaan richting de rivier van São Luis, echter na enkele straten nemen de onwillekeurige spieren van mijn darmstelsel het geheel over van de willekeurige, de shoarma boer laat zijn resultaat na. Met enige paniek haast ik mij terug naar het hotel.........paniek, haast, welk straatje ? Oeps, verkeerd, meer paniek en jawel hoor, te laat. Het onwillekeurig spierstelsel overheerste totaal maar dan ook totaal het willekeurige. Sta je daar, in paniek, met een broek vol waterdunne...............ik kan wel janken, schaamte maar ook het gevoel alsof er niets goed mag gaan, elke dag weer wat anders.

Ik bereik mijn hotel (niet achterom kijkend of iemand mijn ongeluk ziet). Gauw de wc en douche in. Mijn, onder de douche uitgewassen kleren maar snel in de zon gehangen op het dakterras, Imodium tabletten ingenomen en maar wachten met de angst hoe dit vannacht zal gaan in de bus.........ik moet er niet aan denken.

Tegen vijf is mijn darmstelsel onder invloed van de medicijnen in ieder geval rustig, ondanks het hete weer durf ik niet te eten en te drinken (laat ik nu tientallen restaurantjes tegen komen die open zijn).

Om 19.00 uur ga ik de bus in, geweldig, grote stoel, die bijna helemaal plat kan, gigantische beenruimte. Wel 10 keer beter als het bed wat ik de laatste dagen heb gehad. De Imodium heeft in ieder geval de afgelopen nacht zijn plicht gedaan.

Ik ben net gearriveerd in een kleine pousada in het centrum van Bèlem, eenvoudig, huiselijk maar ik moet het nog even aanzien. Eerst maar eens hopen dat mijn buikklachten wegblijven.


  • 05 Augustus 2016 - 16:23

    Ad:

    he vervelend, volgende keer hondepoepzakjes meenemen :-)
    sterkte daar, groet Ad

  • 05 Augustus 2016 - 17:01

    Ineke:

    Ohhh Ton... zo herkenbaar. Hoop voor je dat het de laatste keer is geweest. Voor jou vast geen shoarmaboer meer!!

  • 05 Augustus 2016 - 17:01

    Chris En Toos:

    Inderdaad, je zegt het zelf, het zit je niet mee, hoewel... de bus was grandioos en de eerste indruk van de pousada in Bèlem is ook goed. Misschien.....
    Beterschap.
    XXX Chris en Toos

  • 05 Augustus 2016 - 17:35

    Ton:

    Hoi Ton

    Shit happens.

    Groetjes Ton

  • 05 Augustus 2016 - 21:18

    Ans:

    Hoi Ton,
    Heb je al gesproken, je kamertje komt al beter over dan de kamer van de laatste 3 dagen. De rest komt ook wel goed. Een dagje rustig aan en hopelijk gaat het dan beter.
    Groetjes Ans

  • 06 Augustus 2016 - 04:08

    Jan En Gerrie:

    Maar Ton toch, het zit je echt niet mee,als je er maar geen schrale billen aan over hebt gehouden!!!!!!!!!!!
    En wat betreft de aanblik van een ander zal een worst wezen.Ik was gisteren met mijn kleinkinderen aan het winkelen in Den Bosch en zag ook een dame lopen met een poepje in haar witte broek,nou en dit kan iedereen gebeuren,maar deze dame wist het waarschijnlijk niet en jij wel,dat is het verschil, en waarschijnlijk ook de hoeveelheid. goed opgelost jochie. j en g

  • 06 Augustus 2016 - 16:39

    Ma:

    Hol Ton ik heb zojuist jou berichtje gelezen je maakt in iedergeval dingen mee waar wij hier geen weet van hebben ik zou in het vervolg maar wat pampers bij de bagage stoppen voor alle zekerheid. Maar je maakt in elk geval weer meer mee dan wij. Maar ik moet er niet aan denken om zo op reis te gaan. Dat kan ook wel aan mijn leeftijd liggen. Ik ben blij dat ik hier bij Ans een berichtje kan versturen. Het duurd allemaal wel lang hoor. Ik hoop snel weer iets van je te horen en hoop dat alles daar goed blijft gaan en als ik bij Ans kom kan lk weer wat van je lezen. Het gaat je goed en ik hoop tot de volgende keer.
    Groetjes en liefs ma

  • 06 Augustus 2016 - 19:16

    Jaakie:

    Aan de dunne?? Wie niet in een vreemd land.....ja en dat paniekerig gevoel ken ik ook...heb weleens een halve wc rol in in mijn onderbroek gelegd....hielp niets....liep er aan alle kanten langs...snel verzadigd die rol.......succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belém

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 396967

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: