Treinreis bij "candlelight" - Reisverslag uit Moramanga, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Treinreis bij "candlelight" - Reisverslag uit Moramanga, Madagascar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Treinreis bij "candlelight"

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 Oktober 2014 | Madagascar, Moramanga

Ik lig in een zacht tweepersoonsbed, televisie op mijn kamer, bad, douche, wc. Parketvloer, ventilator, klein balkon. Ik heb net mijn bordje Italiaanse spaghetti genuttigd met een tomatensalade. Colaatje erbij en een grote fles water. Fris gedouched en verder de boel, de boel gelaten. Is dat niet boven budget? Ja, dat is boven budget maar met wat korting geregeld blijft het aan de top van mijn norm en ik vind dat ik het verdiend heb. Het is nu middernacht.

De dag begon weer eens vroeg, om zes uur. Wat liep het vanmorgen gesmeerd. Met een "pouche-pouche" naar het station. Rijdt hij nog verkeerd ook. Gelukkig weet ik de weg en corrigeer op tijd voordat hij mij naar het verkeerde eind van de stad brengt.
Toeristen gaan niet met de trein maar met een taxi-brousse, was zijn gedachte. Behalve deze toerist.

En warempel, de poorten voor wat het station moet voorstellen staan open. Het is meer een goederenopslag dan station. Tussen twee schuifdeuren van de loods staat een tafeltje, dat moet het loket zijn en warempel er worden kaartjes verkocht. Even verderop staan mensen. Dat zal wel de wachtkamer zijn.
Om enigszins een voorstelling ervan te krijgen moet je maar eens naar de foto's kijken.

Om zeven uur heb ik een kaartje, de trein vertrekt echter pas om half negen. Zo dicht mogelijk bij de ingang probeer ik mij te settelen maar wordt beleefd, doch dringend verzocht achter aan aan te sluiten. De plaatsen in de trein zijn niet gereserveerd, voorkruipen wordt niet getollereerd.

Om kwart over acht start de chaos, dringen, duwen en proberen een plaats te bemachtigen. In de laatste wagon ruimte zat. Ik posteer mij op een bankje en hoop, als ik mij zo breed mogelijk maak, wat ruimte te bemachtigen en te behouden.
De trein ziet er redelijk uit. De banken zijn wat ingezakt en aan de kleine kant maar ik heb erger meegemaakt. Elke wagon heeft een eigen conducteur. Iedereen lacht met hem behalve enkelen reizigers die flessen met benzine bij hebben. Zij worden uit de trein gezet.

Kaartcontrole vindt de gehele dag plaats. Zwartrijden is er niet bij ondanks dat enkele het proberen. Niet bij deze conducteur.

Een bond gezelschap van mensen. Over het algemeen vriendelijk en belangstellend en met name de eerste vier uur van de reis voel ik mezelf goed op mijn gemak. Hier en daar een buurpraatje, hier en daar wat high-fives met kinderen. Ter plekke gaat het leven gewoon door, borstvoeding wordt gegeven met aan elke borst een baby.

En zo boemelen we aan, echt boemelen want het gaat niet snel. Bij heel veel dorpjes wordt gestopt, bij heel veel hutjes (wat blijkbaar een stationnetje is) wordt ook gestopt. Soms vraag ik me af waarom mensen hier in een gebied van niks en nergens in- en uitstappen. Ik kan vrij wandelen door een gedeelte van de trein, kan regelmatig in de open deuropening gaan zitten en mijn sigaretje roken. Ik voel mijzelf veilig om mijn spullen alleen te laten.

Op enkele stationnetje wordt gebakken vis verkocht, ik heb honger maar durf het niet aan, bang dat ik aan de poeperij ga. Wel probeer ik een soort broodje, "pajok". Eigenlijk meer een kruising tussen brood en een oliebol. Pajok is volgens mij een soort groente.

Tot een uur in de middag volgen we de kustlijn. Lage begroeiing tussen het Canal de Pangalanes en de Indische oceaan in. Bij een van de stations waar vis gekocht wordt pakken mijn medereizigers de tassen uit. Dan kan je denken dat ik veel bij me heb op reis. Nou dan moet je die Malagasi's meemaken.

Pannen met rijst komen te voorschijn. Lunchtijd, beetje vis en veel rijst. Flessen met een of ander op gore limonade lijkende drank komt ook te voorschijn. Al zou ik willen dan nog zou ik me er niet aan wagen, zo smerig ziet het eruit. Ik houd mezelf aan mijn reisdieet, geen ontbijt, alleen een klein dingetje proberen en niet te veel drinken.die Malagasi's denken daar anders over, wat eten die veel rijst met weinig erbij. De grote pannen gaan allemaal leeg.

Na de lunch verandert de treinreis. In Brickaville stapt een hele meute de trein in. Het bankje wat ik eerst voor mij alleen had wordt nu met drieën gedeeld. En het wordt warm, heel erg warm. Ik zweet met het apezuur. De ramen staan open maar koele lucht is er niet. Alleen bij de open deuren is het aangenaam maar daar staat het vol met mensen. Het landschap wordt heuvelachtig met snel stromende rivieren, tunneltjes en nog meer kleine dorpjes. Mooi om te zien.

Ondertussen denk ik albast aan de dag van morgen.

Deze trein gaat morgen rond tien uur naar het noorden, naar de stad Aambatondrazaka, waar, als ik die trein zou nemen,ik dan ergens laat in de avond aankom. Volgens wat ik gehoord heb is deze streek bekent om zijn rijstvelden echter zowel in mijn reisboek, als op internet kan ik weinig tot niets vinden, zelfs geen hotels. Wel lees ik ergens dat de aantrekkelijkheid van deze streek sterk is afgenomen door erosie en kaalslag.

Een andere optie is met een taxi-brousse door te reizen naar Antananarivo, da's zo'n 4 uur in een busje. Vertrektijd rond 6.00 uur. Ik wil eigenlijk niet in Antananarivo blijven maar dat zou betekenen dat ik direct door zou moeten gaan naar Antsirabe maar dat is ook nog een rit van vier uur.
Te moe en te hongerig om hier verder over na te denken stel ik de beslissing maar uit tot vanavond laat.

De treinreis is gewoon leuk. Zitten, kijken, beetje aanbuurten. Hier geniet ik van.
Maar dan gaat het toch wel erg lang duren. Hij rijdt wel heel erg langzaam.
De avond valt, het wordt donker. Geen lampen in de trein dus de conducteur gaat het en der voor het raam een kaars zetten. Een treinreis "by candlelight".

De verwachte aankomsttijd wordt niet gehaald. Zeven uur wordt tien uur vanavond. Ik ben moe, er moet nog een slaapplek gevonden worden in het donker, ik barst van de honger en heb evenveel dorst, ik voel me vies, plakkerig en zweterig.

Een hotelletje of zo zal ik wel weten te vinden maar eten? De meeste tentjes gaan om acht of negen 's avonds dicht. Uit de lonely Planet kies ik een hotel, gelukkig hebben ze plaats. Ze willen ook nog wel een bordje spaghetti voor mij maken.

En hier lig ik dan, weer schoon, fris, vol.........en voor morgen: geen treinreis naar het noorden en niet om zes uur weer in een taxibrousse. Ik neem een vakantie dag!!

Het is nu bijna een uur? Ik ga een mooie dag afsluiten want ik heb genoten van deze treinreis, lang maar met mooie indrukken.

  • 22 Oktober 2014 - 00:52

    Ellie:

    Het gaat je bevallen in Madagaskar !!!!
    Het is al heel wat dat er telkens en telkens een berichtje van je op internet staat. dat doet me echt plezier.
    Zelf ben ik niet zo van dat dagelijkse schrijven en tja hier valt ook aanmerkelijk minder te beleven.En dat terwijl er hier toch volop wifi is en bij jou maar sporadisch.
    En hoewel jij nooit zeker bent van stroom, ben ik de komende tijd niet zeker van water; is ook een leuke ervaring. De ene keer krijg ik een opblaas plastic in de bus, voor als er geen water is en zelfs een adres waar ik water kan halen en gisteren was er niets aangekondigd en tja geen water. En dan net op een moment dat je de wasmachine aanzet, die dan in de fiepstand schiet en ik nèt onder de douche wilde stappen. en ik verrek het om aan de wastafel te wassen, bleh....
    Toen jij die treinreis beschreef, gingen mijn gedachten even terug naar de tsunami en dat daar een trein onder de modder terecht was gekomen. Gelukkig was dat ergens anders en heb jij kunnen genieten van een treinreis zo langs de kust.
    en toch aardig van die mensen dat ze voor jou nog een bordje spagetti hebben gemaakt.
    Goed idee om morgen een ADV(Antonius Dubt Verder) dag te nemen, kun je eens lekker uitslapen.
    Ben nieuwsgierig naar de fotoos van je treinreis en vraag me af of je de reis naar het noorden nog gaat maken. En het oosten? Hoe staat het daar mee? Lijkt wel the wizzard of Oz met de heks van het noorden en oosten..... Lekker slapen en gezond en uitgerust weer op!
    liefs Ellie

  • 22 Oktober 2014 - 09:42

    Ans:

    Hoi Ton,
    Wat een geluk, jij kon nog een kaartje kopen voor de trein. Wij zijn gisteren naar Amsterdam geweest. De auto voor Amsterdam geparkeerd want dat was gratis en met de metro verder. Willen met de chip inchecken doet geen ene paal het. Wat dan? Zwart rijden en maar hopen dat er geen controle komt. In Amsterdam moet je door de poortjes dus in mijn chip er voor. Ongeldig maar de poort ging open. Dus alles vlug door de poortjes geglipt. Met de terug weg maar wel ingecheckt. Palen waren nog steeds buiten gebruik maar we konden wel uit checken. Voor de rest is het weer hier slecht geworden echt herfst. Jij begint dus je vakantie gevoel te krijgen. De foto's zijn weer mooi. Rust lekker uit en wij wachten weer op je volgende bericht.
    Veel liefs en groetjes Ans

  • 22 Oktober 2014 - 11:22

    Chris En Toos:

    Wat een avontuur zo'n treinreis. En onze Antoine komt toch ook altijd weer goed terecht, met een vol buikje en een lekker bedje. Zo fijn dat je genoten hebt.
    Wij hebben onze eerste najaarsstorm gehad, gelukkig lijkt het hier in het zuiden allemaal wel mee te vallen.
    Verder heb ik nog niets gehoord want moest werken vanmorgen.
    We zijn benieuwd naar je volgende avontuur dus ga zo door ;)
    XXX Chris en Toos

  • 22 Oktober 2014 - 11:28

    Ma:

    hoi Ton: het was wel een heel verhaal leuk om te lezen een hele belevenis wat leven wij in luxe. wij mopperen als we ergens naar toe moeten en de taxi is wat laat.Ik moest van morgen bloed laten prikken en urine inleveren maar dat is naast de deur dus een makkie ik heb mijn a.p.k. keuring weer gehad .als alles goed is kan ik weer een poosje vooruit.en daar ga ik maar van uit ik voel me prima dus gaan we gewoon verder.Hier is het mooi najaars weer straks ga ik mijn wandelingetje weer maken en verder zie ik wel wat ik ga doen.Alles mag en niets moet.mijn hulp is de boel aan het oppoetsen dus daar hoef ik me zelfs niet druk over te maken.Ik wacht weer op jou volgend berichtje.
    heel veel groetjes en liefs ma

  • 22 Oktober 2014 - 14:01

    Hennie:

    Hallo Ton,
    Nu snap ik je vrijedag die je hebt opgenomen (volgens Ellie ADV).
    Het werkoverleg hier is uitgevallen omdat er alleen twee zielige 'Assen' zijn die geen vakantie hebben. De rest is allemaal weg. Wat een mooi verhaal zo'n treinreis, en heb je een gedichtje gemaakt bij het 'candlelight', je weet wel daar hebben ze ooit een programma op de radio van gemaakt. Geniet van de mooie foto's die wij aan jou hebben gestuurd.
    Groet Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 397765

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: