De spanning zat 'm op het eind - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu De spanning zat 'm op het eind - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

De spanning zat 'm op het eind

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 Oktober 2011 | Laos, Vientiane



Wat valt er te zeggen van een reisje naar Schiphol, automatisch inchecken en dan wachten op het instappen. Niets eigenlijk. Van de vakantie is dat het meest saaie (althans laten we dat hopen).
Of moet ik vertellen over de, voor mij nieuwe, OV- chipkaart die ik aangeschaft heb omdat ik twee keer per jaar met de trein reis, over hoe hij op het station niet werkte omdat het saldo voor de NS nog niet geactiveerd was, over de instructies zo duidelijk zijn dat de in- en uit-check palen de ene keer wel en da andere keer niet op het perron staan. Nee, laten we het daar ook niet over hebben.
In het vliegtuig ook niet veel te melden, de steward voldoet aan het stereotiepe wat je kan verwachten, evenals de Duitser aan de overkant van het gangpad en de niets zeggende Chinees naast mij. Gelukkig is het direct al zaterdag want het klokje gaat direct 5 uur vooruit.

Zaterdag 15 oktober
Boven India wordt het alweer licht, door het raampje naar beneden kijkend kan ik nog wat wegdromen over de tijd dat ik daar beneden ronddoolde, van New Delhi naar Varanasi. Een stukje reis wat ik in mijn hele leven niet meer zal vergeten. De eerste keer Azië, de eerste keer afgezet worden, de eerste doden aan de kant van de weg, een dronken chauffeur en een even dronken gids, kapotte auto, kind tegen de auto en naar het ziekenhuis. Stress, tranen, twijfel. Dat speelde zich 10 km lager en 19 jaar geleden zich daar af. Toch met enige vorm van heimwee vlieg ik elke keer over India heen, want het blijft "number one".

Maar ik vlieg nog door, eventjes tot aan Bangkok. De laatste week veel in het nieuws vanwege de dreigende overstromingen, maar was dat vorig jaar ook al niet zo.........
Van 12.00 uur tot 20.00 uur wachten is lang tussen alle tax free shops terwijl ik niets nodig heb maar ja, het was het meest rechtstreekse wat ik kon vinden om in Vientiane te komen.

Op het vliegveld van Bangkok kijk ik aan tegen een zwaar bewolkte hemel, het is droog en 32 graden. De weersverwachting voor Vientiane is zonnig en onbewolkt. Ik hoop net achter de moesson regens aan te trekken. Zelf geen regen hebben, wel een volledig groen landschap zien met volle rivieren en forse watervallen.

Vanavond heb ik de tweede vliegreis gemaakt, maar een uurtje waar ik het merendeel van geslapen heb, maar toen kwam het..............komen mijn dertig Javaanse jongetjes ook over de grens........saai hoor, hier in Laos is er helemaal geen controle. Als je maar een visum koopt, daar werken vijf man aan en dan duurt het nog lang. In het hotel aangekomen bleek ik een gedeelte van mijn rugzak kwijt te zijn dus.....weer terug naar het veliegveld. De beveiliging is daar zo scherp dat ik het hele veliegveld over kon lopen zonder dat iemand er maar wat aan doet, wel soepeltjes voor een communistisch land hoor. Gelukkig lag het gedeelte van mijn rugzak bij gevonden voorwerpen en met het openen van de rugzak met mijn sleutel en een handtekening was hij weer in mijn bezit. Al met al toch goed.

De eerste indruk van Vientiane is erg rustig en armoedig, weinig verkeer, relatief veel politie agenten. Het komt mij nog niet zo bruisend over maar ik ken alleen de weg van het vliegveld naar het hotel nog maar (al ken ik die inmiddels goed).

Het is Aziatisch warm, de bewolking is matig (de maan is al gezien)
Ik zit nu net op mijn luxe hotelkamer, heb honger maar de restaurants in Vientiane sluiten om 21.30 dus niets meer te krijgen. Ik ben moe dus pak ik maar een borrel uit de minibar en ga maar slapen tot aan het ontbijt morgenvroeg

  • 15 Oktober 2011 - 16:34

    Peter:

    Hey Ton, wel beter op je spulletjes letten he, of kwam het wellicht door vermoeidheid ? veel plezier en ik zal regelmatig kijken hier op je site maar ach dat wist je al ...Groetjes, Peter

  • 15 Oktober 2011 - 17:11

    Chris En Toos:

    Nou, dat begon al goed met je nieuwe rugzak, gelukkig kwam je niet aan op een wereldluchthaven of toch wel?
    We dachten dat het niet mee zou vallen als je zo lang op reis bent, om iederen keer iets opwindends te schrijven maar het begin is in ieders geval al goed.
    XXX Chris en Toos

  • 16 Oktober 2011 - 06:17

    Jaakie:

    Dag Antonio,
    Bedankt voor jouw wens dat we een fijne Griekse vakantie mochten hebben. Nou, je wens is verhoord!! Ik ben weer helemaal verliefd op mijn vrouw én op de Griekse eilanden geworden!! Ik hoop en wens jou een soortgelijk gevoel nu, maar ook aan het einde van je lange trip! Tot schrijfs!

  • 16 Oktober 2011 - 06:23

    Jaakie:

    Heb je je dieet niet bij je? Geen ijskastje om je 'prut' te bewaren? De OR op de 5e, toch zo gek nog niet? En waarom niet een local de eerste de beste kokosnoot laten halen met een verse jus erbij? Ton: je bent wel erg burgelijk geworden......laat het je smaken straks....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 397169

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: