De spanning zat 'm op het eind - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu De spanning zat 'm op het eind - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

De spanning zat 'm op het eind

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 Oktober 2011 | Laos, Vientiane

Wat valt er te zeggen van een reisje naar Schiphol, automatisch inchecken en dan wachten op het instappen. Niets eigenlijk. Van de vakantie is dat het meest saaie (althans laten we dat hopen).
Of moet ik vertellen over de, voor mij nieuwe, OV- chipkaart die ik aangeschaft heb omdat ik twee keer per jaar met de trein reis, over hoe hij op het station niet werkte omdat het saldo voor de NS nog niet geactiveerd was, over de instructies zo duidelijk zijn dat de in- en uit-check palen de ene keer wel en da andere keer niet op het perron staan. Nee, laten we het daar ook niet over hebben.
In het vliegtuig ook niet veel te melden, de steward voldoet aan het stereotiepe wat je kan verwachten, evenals de Duitser aan de overkant van het gangpad en de niets zeggende Chinees naast mij. Gelukkig is het direct al zaterdag want het klokje gaat direct 5 uur vooruit.

Zaterdag 15 oktober
Boven India wordt het alweer licht, door het raampje naar beneden kijkend kan ik nog wat wegdromen over de tijd dat ik daar beneden ronddoolde, van New Delhi naar Varanasi. Een stukje reis wat ik in mijn hele leven niet meer zal vergeten. De eerste keer Azië, de eerste keer afgezet worden, de eerste doden aan de kant van de weg, een dronken chauffeur en een even dronken gids, kapotte auto, kind tegen de auto en naar het ziekenhuis. Stress, tranen, twijfel. Dat speelde zich 10 km lager en 19 jaar geleden zich daar af. Toch met enige vorm van heimwee vlieg ik elke keer over India heen, want het blijft "number one".

Maar ik vlieg nog door, eventjes tot aan Bangkok. De laatste week veel in het nieuws vanwege de dreigende overstromingen, maar was dat vorig jaar ook al niet zo.........
Van 12.00 uur tot 20.00 uur wachten is lang tussen alle tax free shops terwijl ik niets nodig heb maar ja, het was het meest rechtstreekse wat ik kon vinden om in Vientiane te komen.

Op het vliegveld van Bangkok kijk ik aan tegen een zwaar bewolkte hemel, het is droog en 32 graden. De weersverwachting voor Vientiane is zonnig en onbewolkt. Ik hoop net achter de moesson regens aan te trekken. Zelf geen regen hebben, wel een volledig groen landschap zien met volle rivieren en forse watervallen.

Vanavond heb ik de tweede vliegreis gemaakt, maar een uurtje waar ik het merendeel van geslapen heb, maar toen kwam het..............komen mijn dertig Javaanse jongetjes ook over de grens........saai hoor, hier in Laos is er helemaal geen controle. Als je maar een visum koopt, daar werken vijf man aan en dan duurt het nog lang. In het hotel aangekomen bleek ik een gedeelte van mijn rugzak kwijt te zijn dus.....weer terug naar het veliegveld. De beveiliging is daar zo scherp dat ik het hele veliegveld over kon lopen zonder dat iemand er maar wat aan doet, wel soepeltjes voor een communistisch land hoor. Gelukkig lag het gedeelte van mijn rugzak bij gevonden voorwerpen en met het openen van de rugzak met mijn sleutel en een handtekening was hij weer in mijn bezit. Al met al toch goed.

De eerste indruk van Vientiane is erg rustig en armoedig, weinig verkeer, relatief veel politie agenten. Het komt mij nog niet zo bruisend over maar ik ken alleen de weg van het vliegveld naar het hotel nog maar (al ken ik die inmiddels goed).

Het is Aziatisch warm, de bewolking is matig (de maan is al gezien)
Ik zit nu net op mijn luxe hotelkamer, heb honger maar de restaurants in Vientiane sluiten om 21.30 dus niets meer te krijgen. Ik ben moe dus pak ik maar een borrel uit de minibar en ga maar slapen tot aan het ontbijt morgenvroeg

• 15 Oktober 2011 - 16:34

Peter:

Hey Ton, wel beter op je spulletjes letten he, of kwam het wellicht door vermoeidheid ? veel plezier en ik zal regelmatig kijken hier op je site maar ach dat wist je al ...Groetjes, Peter

• 15 Oktober 2011 - 17:11

Chris En Toos:

Nou, dat begon al goed met je nieuwe rugzak, gelukkig kwam je niet aan op een wereldluchthaven of toch wel?
    We dachten dat het niet mee zou vallen als je zo lang op reis bent, om iederen keer iets opwindends te schrijven maar het begin is in ieders geval al goed.
    XXX Chris en Toos

• 16 Oktober 2011 - 06:17

Jaakie:

Dag Antonio,
    Bedankt voor jouw wens dat we een fijne Griekse vakantie mochten hebben. Nou, je wens is verhoord!! Ik ben weer helemaal verliefd op mijn vrouw én op de Griekse eilanden geworden!! Ik hoop en wens jou een soortgelijk gevoel nu, maar ook aan het einde van je lange trip! Tot schrijfs!

• 16 Oktober 2011 - 06:23

Jaakie:

Heb je je dieet niet bij je? Geen ijskastje om je 'prut' te bewaren? De OR op de 5e, toch zo gek nog niet? En waarom niet een local de eerste de beste kokosnoot laten halen met een verse jus erbij? Ton: je bent wel erg burgelijk geworden......laat het je smaken straks....