Soms moet je iets niet doen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Soms moet je iets niet doen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Soms moet je iets niet doen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

02 November 2017 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Het weer laat zich moeilijk voorspellen. Over Sri Lanka wordt gezegd dat het altijd wel ergens mooi weer is. Deze en de laatste moessons laten echter een ander beeld zien. Het regent eigenlijk al te lang en overal in Sri Lanka.
En toch mag ik niet klagen. De temperatuur hier in de bergen is fris, het weer verandert erg snel maar over het algemeen zijn de ochtenden, met een waterig zonnetje toch droog.
De meeste toeristen komen hier naar toe vanwege twee grote bezienswaardigheden.

"The Horton Plains", een hoogvlakte die uitmondt in "World's End" een afgrond van meer dan 800 meter. Je kan hier een mooie trekking van een aantal uren maken met op het eind een mooi uitzicht. Het risico dat door het snelle omslaan van het weer je in mist terechtkomt is nu wel heel erg groot. Dit in combinatie met mogelijke regen (en een entreekaarten van €35) ga ik geen risico nemen om niets te zien.

De tweede beroemde plek is "Adams peak". Volgens de mythologische overlevering heeft Adam hier de eerste voet op aarde gezet nadat hij verbannen is uit het paradijs.
Het is een vier uur durende stijle klim. Ook hier weer het risico van regen en mist, wat de klim ook erg glad maakt.

Soms moet je niet alles willen en samen met de mensen van het guesthouse maak ik een ander plan want ik wil meer zien dan het uitzicht uit de slaapkamer raam.

De eerste dag ben ik, met de benenwagen Nuara Eliya, het Engeland van Sri Lanka maar eens goed gaan bekijken. Engels vanwege het klimaat, enkele gebouwen, parken, de golfbaan en de paardenracebaan. Een wandeling van enkele uurtjes in de ochtend met het zwaarste: de weg terug naar mijn guesthouse, berg op.
Mooi de gelegenheid om beneden nog wat kleine boodschappen te doen en mijn was op te halen bij de "laundry service". In de middag begon het weer te regenen, niet hard maar genoeg om binnen te blijven.
De huizen zijn niet goed geïsoleerd en met een 16° voelt het aardig kil aan. Mijn Nederlandse jack is weer paraat en ik draag weer sokken en schoenen. Zo tegen 16.00 uur vraag ik de open haard aan te steken.
Met een pot thee, twee fauteuils (een voor mij en een voor mijn beentjes) voor de open haard. Een eerder gedownloade film op mijn laptop en de gastvrouw in de keuken die een verrassingsmenu aan het koken is.
Ondanks de regen en kou, toch vakantie.

Vandaag sta ik al om zeven uur naast mijn bed, het weer ziet er mooi uit. Dus tijd voor een snel ontbijt en op weg met een auto en chauffeur. Ik wil de omgeving zien.
Op het programma staat: de hoogste berg, het hoogste dorp (andere berg), watervallen, theeplantages, thee fabriek en een mooie omgeving. Dit zijn echter twee tours maar gezien het stralende weer in de ochtend besluit ik beide tours te combineren. Want wie weet wat het weer morgen doet.

De hoogste berg van Sri Lanka, Pidurutalagala, 2524 meter is eigenlijk een Militaire basis. Halfweg wordt mijn paspoort gevraagd welke in mijn hotel ligt. Ik heb echter wel een kopie bij. Met een beetje slijmen, mijn vriendelijke gezicht wordt dat toch geaccepteerd. Tegen mijn chauffeur zeggen ze dat het wel een oud paspoort moet zijn want zoeken hebben ze nog nooit gezien ( mijn paspoort is echter nieuw).
De instructies zijn helder. Op de weg naar boven: niet stoppen, geen foto's en niet roken..........Ze kennen Ton nog niet.........
De auto laten we stilvallen waarbij ik een plaatje uit het raam kan schieten, stiekem roken deed ik als puber al, dus leer mij wat.
Boven op de berg is een beetje deceptie, flarden met mist trekken over en de plaats voor uitzicht is beperkt.
En toch is het leuk een stiekeme foto te maken van iets wat niet mag.

Het hoogste dorp van Sri Lanka, Shanthipura, ligt op een andere berg. Raar maar waar, je moet eerst de ene berg af voor dat je de andere op kan.
Het geeft een mooi uitzicht over Nuara Eliya. Bij aankomst moet je hier echter ook weer een kaartje kopen. Tegen mijn chauffeur zeg ik dat ik weiger een kaartje te kopen als ik, ook hier niet mag roken en foto's maken. Hij vertelt dat de kaartjesverkoper en deze geeft toestemming voor beide. Het uitzicht over Nuara Eliya is hier erg mooi.
Met de terugweg naar beneden is tour 1 eigenlijk afgelopen en omdat het nog droog is met zo nu en dan een spaarzaam zonnetje besluit ik te tour van morgen er direct aan te plakken.

Via een omgeving van theeplantages, bergen en vergezichten ga ik op weg naar een waterval (Rabode falls).
Een waterval is maar een waterval maar de weg er naar toe maakt deze tour interessant. Veel toeristen zien de theeplantages vanuit de treinreis die ik eergisteren gemaakt heb van Kandy naar Nuara Eliya of de treinreis verder door naar Ella.
Het voordeel van een auto is wel dat je kan stoppen, je tijd kan nemen om foto's te maken en het doen zoals je het zelf wilt doen.
Onderweg stoppen we nog bij de Macwoods theeplantage en bij de Bleu Fields thee fabriek. Bij een van de twee krijg ik een (10 minuten) rondleiding door de fabriek door een juffrouw die op een monotone toon verteld waar de machines voor dienen, iets wat mij geen fluit interesseert. Het zo een monotoon verhaal dat ik al lopend bijna in slaap van, er zit geen enkel enthousiasme in het verhaal.

Het is nog een eind rijden terug, mijn chauffeur is echter aangenaam gezelschap.
Eenmaal terug in Nuwara Eliya gaat het weer wat regenen. Erg goed getimed dus.

Tijd om een selectie van mijn foto's te maken, mijn verhaaltje op te schrijven en jullie daar lastig mee te vallen. Ik heb mijn potje thee en vanavond krijg ik weer mijn verrassingsmenu want ik heb alle vertrouwen in de kookkunst van mijn gastvrouw.

Ondanks of misschien dankzij het overslaan van de twee grote bezienswaardigheden ben ik blij dat ik gedaan heb wat ik gedaan heb.

Muziek heb ik niet nodig want de Boeddhisten, Moslims en Katholieken in het dorp onder mij maken genoeg lawaai. Niet erg overdag maar afgelopen nacht deden ze dat ook om 1.30 uur. De locale bevolking zegt dat het voor "good Blessing" is. Ik hoop dat ze zich niet beledigd voelen als ik zeg dat ze gewoon gek zijn.

  • 02 November 2017 - 17:33

    Chris & Toos:

    Die open haard is wel lekker hé. Vooral als je er een leuke film bij hebt. Veel te zien en zo te horen vermaak je je best en af en toe als een puber ;). Mooie foto's. Hier is alles rustig, ook het weer.
    XXX Chris en Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Nuwara Eliya

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 396412

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: