Amazone of Pokemon Go - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Amazone of Pokemon Go - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Amazone of Pokemon Go

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Augustus 2016 | Brazilië, Belém

Een zondagochtend ontbijtje, stokbroodjes met roer ei, 2 glaasjes ongezoet fruitsap, 3 kopjes koffie, stokbroodje gemaakt als wentelteefje, wat andere kleine zoetigheden.
Wat een verschil met gisteren.

Het darmstelsel komt na het ontbijt weer op gang, het is echter nog niet goed. De onzekerheid kluistert mij nog aan het hotel en directe omgeving. Veilig met een eigen toilet en twee toiletten bij het zwembad. Leuk detail is dat alle wc brillen hier in Brazilië zacht zijn met wat lucht erin.......ach je moet maar wat schrijven om belevenissen te delen, niet ?

Vandaag was ik van plan om Belém wat te gaan ontdekken maar eigenlijk heb ik tijd zat, de boot vertrekt pas woensdag tegen de avond. De stad verder ontdekken kan maandag of dinsdag ook nog wel en bij het hotel blijven is geen straf.

Een dagelijks wandelingetje naar de bank en de supermarkt moet nog wel kunnen. Ik ben een cash buffertje aan het opbouwen, de visa card en de Rabo Wereldpas werken niet en met mijn Rabo creditkaart kan ik max. €140 euro opnemen. In de plaatsen waar ik naar toe ga wordt het opnemen, volgens mij, nog moeilijker.

Woensdagavond ga ik dus de Amazone op, het eerste traject van Belém naar Santarém. Er waren diverse mogelijkheden voor een boot.
- passagiersboot
- een gecombineerde pasagiers/vrachtboot.
De tweede keuze die je moet maken:
- dek (waar je een eigen hangmat moet neerhangen)
- airco dek (waar je een hangmat moet neerhangen
- kamer voor 2 personen (met stapelbed, airco, koelkast en douche /toilet)
- kamer alleen (met airco, koelkast, douche /toilet).
Gisteren heb ik een snelle afweging gemaakt. Op de algemene dekken liggen je spullen onbeheerd, toiletten zijn niet altijd schoon, je moet een hangmat kopen.
Een kamer alleen is erg prijzig. Een kamer voor twee betekent delen met 1 vreemde, de kamer is afsluitbaar door jou en de medepassagier. Toilet en douche worden alleen door jou en de mede kamergenoot gebruikt.
Gezien mijn recente darmproblemen, veiligheid en budget heb ik de keuze gemaakt voor de gedeelde kamer op een gecombineerde passagier/vrachtboot.
Uiteindelijk scheelt het maar €10 per nacht als je de aanschaf van een hangmat meetelt.

Eten en drinken is aan boord te koop, kwaliteit is la,la. Geadviseerd wordt zelf wat in te slaan (vooral omdat ik aan boord een kamertje heb met koelkast).

De boot: "Amazon Star".
http://www.artransporte.com.br/frota

Schema:
vertrek: Belém woensdag rond 17.00 uur
aankomst: Santarém Zaterdag 06.00 uur

Verwachting:
Over de Amazone wordt gezegd dat je alle verwachtingen overboord moet gooien, alleen dan valt het niet tegen. Het is, vooral op dit traject, een brede rivier waarbij je vaak de oever maar op grote afstand ziet. Wilde dieren: vergeet het maar. Geroemd worden wel de zonsondergangen. Kortom, zonder verwachtingspatroon vertrek ik maar.

Ik kon mij echter niet bedwingen, al twee dagen hier en nog niet de Amazone gezien. Ik wandel naar de doks en ik weet niet waar ik meer van onder de indruk ben, de eerste aanblik van de Amazone of de honderden Brazilianen die met een mobieltje in de hand Pokemon Go aan het spelen zijn.
Op de Praca de República (plein van de republiek) is een zondagsmarkt. Een plein wat 's avonds als gevaarlijk te boek staat, staan nu kraampjes en rappers maken muziek. Ik word door een jongetje aangesproken die vraagt of ik op mijn kleine camera ook Pokemon Go heb.

Weer terug in mijn hotel staat een heerlijk verkoelend zwembad op mij te wachten

  • 07 Augustus 2016 - 20:33

    Hennie :

    Hoi Ton,
    Spannend de volgende route op de boot.
    Ben benieuwd hoe alles verloopt. Goede reis,
    Groet Hennie.

  • 07 Augustus 2016 - 20:39

    Desiree:

    Nou Ton ik kom net thuis van een heel rustige vakantie in Frankrijk en lees je verslag tot nu toe.
    Het is alweer een heel enerverende reis merk ik, en nog de Amazone niet bevaren. Gelukkig heb je de tijd en zul je heus nog een eindje mogen gaan varen. Ik volg je op deze site.

  • 08 Augustus 2016 - 08:01

    Jan En Gerrie:

    Ton zoek je wel een leuke hutgenoot uit ! Of heb je daar niks over te zeggen ? In ieder geval een heel mooie reis,geniet van alles wat vreemd is.Ik ga vandaag met Jolanda naar Coude Water, vragen van de mensen op halen ,voor de verhuis . Dikke knuffel Jolanda en Gerrie ,van ons Jantje een kleintje.xxx

  • 08 Augustus 2016 - 21:38

    Petra:

    Hey Ton,

    Soms is vakantie niet zo leuk, ik leef met je mee.
    Goed om te zien dat het wat beter lijkt te gaan en de foto's lijken ook op vakantiefoto's.
    Groetjes uit fris Beek en Donk

  • 08 Augustus 2016 - 22:30

    Chris En Toos:

    We moeten zeggen nog niet echt onder de indruk te zijn van de Amazone rivier, beetje grauw, wel breed. Boot ziet er echter wel goed uit. Kijken met je uit naar de boottocht.
    XXX Chris en Toos

  • 08 Augustus 2016 - 23:20

    Arthur:

    Hey Ton,

    Met de Amazone begint de reis pas echt! Hopelijk hebben ze ook een jacuzzi aan boord.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belém

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 396424

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: