Wat een luxe - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Wat een luxe - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Wat een luxe

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

11 November 2017 | Sri Lanka, Tangalla

Ik zit nu mijn verhaaltje te schrijven met mijn voetjes in het zand. Het loopt tegen vijf uur en het zonnetje gaat in kracht wat afnemen. Het is een bijna strak blauwe lucht. Weer zoals het moet zijn in de tropen.
De laatste dagen mag ik toch al niet klagen over het weer. In Aurugam Bay heb ik maar een keer wat spikkels regen gevoeld, terwijl het de week voor mijn komst constant geregend had.

Maar ik ben vandaag van de Oost kust naar de Zuid kust verhuisd, tot nu toe de langste etappe die ik gemaakt heb.
Om 4.45 uur vanmorgen werd ik door de automatische wekker wakker, de Imam van de plaatselijke moskee. Snel een koude douche, spullen inpakken en om zes uur begon de reis. Eerst met een Tuktuk naar de bus.

De directe bus naar Tangalle, mijn eindbestemming, zal echter niet komen bleek toen ik erop stond te wachten. Een geluk in Sri Lanka....er is altijd een alternatief.
Dan maar een bus met een overstap na ruim twee uur.

Ik was een van de eerste in de bus dus een plaats helemaal vooraan. Maar tegen zeven uur wordt de bus wel erg vol. Forenzen en schoolgaande kinderen. Met name voor de grote plaatsen puilt de bus uit, ben ik even blij dat ik zit. En vol is hier ook echt vol, als haringen in een tonnetje.
Na tweeëneenhalf uur de overstap, ook bij deze bus herhaalt zich hetzelfde, alleen de rit is langer....om 13.30 uur ben ik in Tangalle.
Mijn eindbestemming ligt echter buiten het stadje. Reden dus om eerst wat kleine boodschappen te doen, een nieuwe data bundel, want ik ben internetloos, een grote fles CocaCola en wat pakjes koekjes voor de lekkere trek.

Met een Tuktuk wordt ik naar mijn geboekte resort gebracht. Uitgekozen op basis van strand, zwembad en airco. Het woord "resort' wil hier niet zoveel zeggen. 'Strand' en 'airco' kan ook verschillende gradaties hebben. Ik heb in ieder geval een standaard kamer met zonder uitzicht. Voor de prijs van €25,= per nacht, inclusief ontbijt.

Ik arriveer echter bij een ingang met een zuilengalerij, een lobby waar mijn huiskamer 25 x in past. Mijn rugzakken worden naar binnen gedragen en ik krijg gelijk een welkoms fruitdrank aangeboden. Hier zit ik dan, vuil en bezweet.
Dan komen ze met een nat ijskoud gekoeld handdoekje, ik poets door mijn gezicht en handen en het witte handdoekje is niet wil meer.

En dan komt de mededeling:
"Het management heeft besloten u niet de standaardkamer met zonder uitzicht te geven maar een Cabanna (huisje) met uitzicht op de Lagoon, voor dezelfde prijs".

Daar zegt deze budget reiziger geen nee tegen ! Een van de voordelen van reizen buiten het seizoen. Het blijkt ook hier echt buiten het seizoen te zijn. Van de 56 kamers zijn er twee bezet. (De Cabanna kost op dit moment echter €48,= per nacht via Bookink.com)

Maar wat een luxe, kijk maar eens op de foto's
Een grote badkamer, met een heerlijke warme douche, een ruime kamer met kluis, televisie, koelkast (minibar), een veranda met stoelen, uitkijkend over de Lagoon.
Aan de overkant van het water ligt het restaurant, je gaat daar heen met trek planken over het water. Er zijn strandstoelen, bankjes, schaduw. Omdat ik vanmorgen niet ontbeten heb begin ik na een warme douche eerst maar eens aan een lunch.
Over het algemeen lunch ik nooit maar wordt gedwongen door de medicijnen die ik met eten in moet nemen.
Na de lunch de verdere ontdekking: een mega zwembad, helemaal voor mij alleen.

Vanmiddag sta ik al voor een keuze conflict. Ik wil het strand op, ik wil zwemmen in het gigantische zwembad, ik wil een middagdut doen onder de airco van 17°.

Er zijn echter ook wat nadelen: er zijn maar twee van de 56 kamers bezet, een beetje alleen is dat wel. Het eten en drinken is behoorlijk aan de prijs. Het ligt ver van het stadje. Internet is er alleen in de grote lobby. De zee is te ruw en er zitten veel rotsen onder het water, niet te zwemmen dus. Een paar honderd meter verder is echter tussen de rotsen een "Natural Swimming Pool", daar ga ik morgen maar eens op onderzoek uit.

Ik neem een duik in het gigantische zwembad, doe een klein dutje en zit nu op het strand bij de ondergaande zon een verhaaltje te schrijven.
Vanavond lekker duur eten en morgen vakantie houden, te beginnen met een ontbijt op het strand.

Kijk naast mijn foto's ook maar eens op de site van dit resort:

• 11 November 2017 - 15:43

Ma:

Hoi Ton,
    Ben weer helemaal bij gelezen. Ziet er heel erg lux uit. Wil wel even bij je op de koffie komen. Ook weer leuk je gezien en gesproken te hebben. Beterschap met je been en pas goed op je zelf.
    Heel veel liefs en groetjes
    Ma

• 11 November 2017 - 18:59

Chris & Toos:

Wow wat een luxe zeg. Je boft dat je die cabanna krijgt aangeboden. Ga er maar eens lekker van genieten. XXX Chris & Toos

• 11 November 2017 - 19:57

Ans:

Hoi Ton,
    Dat is inderdaad niet verkeerd. Daar zou ik het ook wel een paar dagen vol kunnen houden. Krijg gelijk weer zin om op vakantie te gaan. Dus geniet er maar lekker van.
    Liefs en groetjes Ans.