Onweer, regen, golven en een paradijsje - Reisverslag uit Ampana, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Onweer, regen, golven en een paradijsje - Reisverslag uit Ampana, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Onweer, regen, golven en een paradijsje

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

11 Oktober 2009 | Indonesië, Ampana

Ik ben net aangekomen in Ampana op midden Sulawesi. De bootreis naar de Togian eilanden is goed verlopen maar wel een avontuur. De boot vertrok om 22.00 uur en laat het nou net om 20.00uur gaan regenen. de voorspelling is dat het een ruw nachtje kan worden. Aan boord heb ik een bed in een 4 persoonskabine gehuurd en achteraf maar goed ook. Het alternatief was in een smal gangetje zitten of een matrasje (met nadruk op je) op een concentratiekanpplank waar 40 mensen zij aan zij liggen. Als ik daarvoor gekozen had dan was ik de hele nacht (pardon 17 uur) zeiknat geweest. nu heb ik ondanks regem,wind en golfslag lekker geslapen. Wat stouwen ze trouwens veel op zo'n boot, Alles wordt vervoerd inclusief de gaten die opgevuld worden met mensen.
Naar de wc 'snachts??? Trek er maar een half uur voor uit om de te kleine, vieze wc te bereiken en probeer dan maar eens met golfslag niet op je eigen schoenen te piesen.
Kortom, na een heerlijke nacht en een ochtend varen zijn de eilanden in zicht. Kleine havenplaatsjes, veel huizen op palen. Het 5e havenplaatsjes kon ik eraf en ben direct in een plaatselijke boot gestapt naar een eilandje met een zandstrand, een lagune en de rest jungle: Kiridiri paradise.
Wit zand, mooie beach bungalow, 's avonds een kampvuur, Alleen electriciteit van 19.00 tot 22.uur. verder stilte, rust en natuurlijk een hangmatje voor de deur. Zeewater van 29 graden en de koralen voor de deur.
Tussen twee haakjes: Op we naar Togian ben ik de evenaar gepasseerd want de Togian eilanden liggen er maar een paar km onder de evenaar)
Het was echter niet geheel paradijslijk want gisteren heeft het flink geregend en het eten was goed maar niet geweldig.
omdat ik nog een week achter loop heb ik na drie dagen het paradijs weer verlaten. Met dezelfde boot maar nu zonder plaast. Ik heb net dus 5 uur op het voordek gezeten, gehangen en ben behoorlijk verbrand in mijn gezicht.
Ik zit nu in Ampana, weer aan de vaste wal in een internetcafe tegenover een moskee die net het avondgebedaan het brallen is. waarom maakt geloven zoveel herrie?
Morgenvroeg ga ik met een gedeelde taxi verder naar het grootste meer van Sulawesi (Donau Poso) en het plaatsje Tentena. daar blijf ik 2 of 3 nachtjes afhankelijk van wat er te doen is. waarschijnlijk niets want het lijkt er vaak op dat ze hier niets doen ( en dat is heerlijk hoor).
Nog wat meegemaakt??? nee, maar ik had het er wel druk mee. De tijd gaat hier snel met nietsdoen.

Bedankt voor jullir reacties, werk ze met zinne en geniet van het Hollands temperatuurtje. Indonesie is te heet en benauwd voor jullie dus zal ik deze lijdensweg zelf maar afmaken.

groet

• 11 Oktober 2009 - 19:16

Jos En Helmien:

Nie zeuren, wij hebben hier ook onweer, weer. En zeiknat geworden in de Efteling. Waterlanderige groet ut Gimmert

• 12 Oktober 2009 - 02:09

Filiz:

Halloooo collega, ik heb nachtdienst en heb effe tijd dus ik dacht ah laat ik eens lezen waar onze Ton uithangt. Zo te lezen verveel jij je eigen geen minuut. Kijk je wel uit daarzo. Kom maar eens uitgerust en wel terug, want hier is werk genoeg.

groetjes Filiz

• 12 Oktober 2009 - 09:20

Corry Van Gorp:

hoi zoontje!van me.
    Ik heb gisteren bij Toos jou mailtje gelezen,maar nu het nog even dunnetjes over gedaan.Ik ben blij dat de overtocht goed is verlopen,ik had er wel een hard hoofd in,maar ik moet daar maar niet te lang bij stilstaan.Maar ik lees wel dat je het nog goed naar je zin hebt.Geniet er maar van want dit leventje duurd niet eeuwig.laat de baterij maar goed op dan kan je er weer een jaar op teren.liefs ma,en tot de volgende mail.

• 15 Oktober 2009 - 10:23

Sandra En Peter:

Hoi Ton.
    Leuk dat je de foto van het eten bij Green Garden in Manado op de site hebt gezet.

En..... ben je Miss Harbour al tegen gekomen in Ampana? hahaha

Bunaken waren te warm dus na 2 nachten zijn we met Wap en zijn gezin weer terug gegaan naar Minahasa hotel om af te koelen in het zwembad. Heerlijk!!!
    Verder hebben wij nog Tangkoko en Tomohon/Linow Lake gedaan.
    Was zeer de moeite waard.

Wij zijn nu net een paar uur geleden in nederland aangekomen en zijn jaloers op je want het is hier 12 graden. Dus geniet er maar van.

Goede reis en we houden contact. Groetjes van peter en Sandra

• 16 Oktober 2009 - 23:22

Ellie:

Ha je bent weer boven water of liever gezegd veilig over het water geweest.Ik krijg ook zin in een hangmatje en zilverwit strand;zeker nu ik twee banen blijk te hebben van elk drie dagen per week ( oma en zuster)
    da's boffen hè met die recessie zo'n dubbele baan.
    ik klaag niet hoor, slaap wel erg veel of zit 's nachts jou te mailen.
    Nu geniet van het mooie weer en meer donau poso, haast je niet en ga vooral door met nietsdoen ( dan raak je er goed ervaren in)
    ik blijf genieten van je reisverslagen en verheug me al op het avondje foto's kijken.
    groetjes Ellie