Vergelijkend warenonderzoek - Reisverslag uit Ko Phayam, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Vergelijkend warenonderzoek - Reisverslag uit Ko Phayam, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Vergelijkend warenonderzoek

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

22 November 2019 | Thailand, Ko Phayam

Het is nog vroeg in de ochtend als ik zit met een bakje koffie op het plateau voor kamer zit. Ik ben gisteren verhuisd van een kamer met zeezicht naar een kamer in het meer beboste gebied. De nachtelijke geluiden zijn hier heftig. De tropische geluiden van allerlei soorten krekels en kikkers en weet ik veel wat voor andere schepsels zijn talrijk in de nacht. Ik hoor al deze geluiden vanuit mijn bed met een, voor Thaise begrippen, comfortabel matras. Omgeven door een muskieten net. De ramen en deuren staan wagenwijd open. Een airco heb ik niet en de ventilator staat uit. De nachten zijn aangenaam koel voor tropische begrippen. Ik schat zo’n 24°.

Als ik gisteren naar het avondrood, na de zonsondergang, zit te kijken.met het geluid van krekels en hornbills op de achtergrond, het lege strand voor mij en achter mij een restaurant waar de heerlijke geuren van het Thaise eten vandaan komen.
Wat moet je dan nog zeggen en schrijven.

Het is geen Robinson Crusoe gevoel want die had geen restaurant en WiFi verbinding, die kan over een uurtje of twee niet kiezen van een menukaart. Maar het is wel erg sereen. Ik moet zeggen dat dit toch wel een van de mooiste plekjes is waar ik ben geweest.
Ik noem het hier weleens mijn paradijsje alhoewel een criticaster daar wel op kan afdingen.

De muggen steken bij de mooie zonsondergang, sommigen mensen hebben last van zandvlooien. Ik heb net gedoucht, helaas alleen koud water. De ventilator op mijn kamer maakt nare bijgeluiden. Het regent ook wel eens, eergisteren middag en de dag daarvoor. Gisteren was het weer blauw en tot en met zondag is de voorspelling goed maar daarna.....De luchtvochtigheid blijft hoog, laat je jouw kleding ‘s nacht buitenhangen dan is die ‘s morgens klam. Het eten is duurder dan op het vaste land. Het zand aan je voeten sleep je overal mee naar toe, je ontkomt er bijna niet aan dat het tussen je lakens terecht komt.

Maar is hier iets te klagen ? Echt niet. Het is en blijft een klein paradijsje alhoewel ik bang ben dat de grote toeristen massa binnenkort ook hier gaat toeslaan. Er wordt al gesproken over een weg (nu zijn er nog alleen fietspaden) op het eiland aan te leggen. De bebouwing gaat ook toenemen.

Ik heb alweer twee nachten gehad in Ao Khao Kwai (Buffalo Bay) en kan de vergelijking maken met Ao Jay (Long Beach).
Zoals de naam al aangeeft is het strand, waar ik enkele dagen geleden verbleef, langer en rechter. Daardoor is de golfslag hoger en het water iets warmer. Buffalo Bay is meer ingesloten, het water is rustiger en de baai is meer ingeloten (Als twee horens van een buffel). Beide stranden kijken in de verte uit op de eilanden van Myanmar (Burma).
De accommodatie op Long Beach is talrijker en er is meer keuze uit restaurantjes, het achterland is meer bebouwd. Buffalo Beach is in deze zin rustiger en wat meer afgelegen en er is meer tropische vegetatie.
In Buffalo Beach vliegen in de ochtend en voor zonsondergang veel Hornbill vogels rond. Ao Jay is qua accomodaties wat luxer, meer kamers met airco en warm water. Qua prijzen is het vergelijkbaar alhoewel je voor een airco kamer veel meer betaald. Dit heeft te maken met de hoge elektriciteitsprijzen op dit eiland. Op beide stranden is het eten (voor zover ik het kan beoordelen) zeer goed. Ik heb echter op beide stranden maar bij één plaats gegeten. Waarom ergens anders gaan eten als het eten, en de variatie, goed is ?

Maar toch blijft Buffalo Beach mijn favoriet. Waarschijnlijk omdat het wat meer ingesloten is maar ook omdat hier bij “Starlight Resort” je op een of andere manier meer contact hebt met de andere gasten. In vergelijking met vorig jaar is het flink drukker. Ik ben hier dan ook een maand later. Het hoogseizoen moet echter nog beginnen. Alhoewel Long Beach over het algemeen bekend staat als drukker zijn er nu in Buffalo Beach meer gasten (of is dat alleen bij “Starlight Resort).

Eergisteren ben ik hier aangekomen en aangezien ik enkele dagen eerder was dan de oorspronkelijke planning hebben we wat geschoven met de kamers. Ik heb één nacht in een kleine bungalow, met zeezicht, geslapen. Dicht bij het strand.
Gisteren ben ik verhuisd naar een grotere bungalow verder op het terrein. Een wat grotere kamer is fijn omdat ik hier nog 9 dagen ben en mijn spullen beter kwijt kan buiten mijn rugzak. Zoals ik al beschreef ligt huidige kamer in wat meer bebost gedeelte waardoor ik de hele dag schaduw heb. Het uitzicht is iets minder maar die 30 meter naar het zonnedek en strand is nog wel op te brengen.

Mijn spulletjes zijn dus mijn rugzak uit......eventjes niet leven vanuit de rugzak.
Tot 30 november hoeft er niets, geen planning of geplande activiteiten. Relaxen met mijn bakje koffie voor mijn kamer, wat lezen op het zonnedek, zo nu en dan een duik in de zee. Natuurlijk afgewisseld met lekker Thais eten en een ontbijt met stevig “Home Made” brood (wat een genot is na anderhalve maand getoast witbrood).

  • 22 November 2019 - 11:39

    Chris & Toos:

    Kunnen wij ook komen? Wat ziet het er mooi en relaxed uit. Genieten dus maar weer en...af en toe een jaloers makend berichtje sturen naar ons ;).
    XXX Chris & Toos

  • 22 November 2019 - 12:36

    Ineke:

    Ziet er goed uit Ton!! We moeten daar ook maar eens naar toe........

  • 22 November 2019 - 13:50

    Greet:

    Hoi Ton.

    Wat leuk helemaal thuis ,mijn kamer mijn straatje.
    Goed bezig Genet nog maar even.
    Mooie foto`s.

    Groetjes

  • 22 November 2019 - 14:51

    Ans:

    Hoi Ton,

    Ja hoor het is weer allemaal van hem. Je hoeft nu natuurlijk weer geen wekker te zetten. Want net als vorig jaar heb je je natuurlijke wekker weer van de Hornbills. Geniet er van.
    Liefs Ans

  • 23 November 2019 - 14:06

    Yolanda Vd Velden:

    Oh wat een mooi paradijs ik snap dat jij daar zit en ik hier hahaha. Nog lekker genieten. Mis alleen een foto van de Hornbill vogels. Ik denk ik beelden ik verwacht dan een vogel met neushoorn snavel en blote billen ofzo?! Hahaha. Trouwens die broodbakker is ook cute!!!!

  • 24 November 2019 - 07:00

    Peter:

    mooie fotos weer Ton, nog eventjes genieten van alles !

  • 26 November 2019 - 17:37

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,
    Ik hoef geen vergelijkend warenonderzoek om te kunnen zien dat je op een mooi plekske bent beland.
    Groet Hennie.

  • 27 November 2019 - 12:06

    Ellie:

    hoi Ton,

    Eindelijk kan ik dan weer een berichtje hier schrijven......de laptop is terug van de computerdokter.
    Dit is meteen ook de eerste try out op de laptop.
    Het is een schitterend plekje waar je nu zit en als alles uit de rugzak mag, dan mag je mij ook wel even uit het kleine vakje rechts achter halen.... Dan loop ik even mee naar het strand,prachtig!
    Aan jou dus de taak om je energie niveau weer helemaal op de honderd % te brengen of misschien beter net als de pensioenfondsen naar de 104 of zelfs 110%.
    Hier kleuren de bomen echt prachtig goudgeel en rood; het is weer een schitterend gezicht. Vooral als het zonnetje erbij komt, wat vandaag nog niet zo wil lukken.
    Gisteravond ben ik naar een informatie avond geweest over activiteiten voor ouderen, leuke dingen samen doen en oh help wat ben ik geschrokken. ben ik echt al zo oud aan het worden? langer vrij zijn trekt zeker wel en toch om niet meer bij de werkende massa te horen is een heel ander leven, een heel ander verhaal.
    Misschien is jouw formule van werken en vakantie voorbereiden, 3 maanden lekker op een bounty eiland en dan weer wat werken , nog wel de juiste formule. het helpt je de winter door......
    Ton geniet , ook voor mij, een beetje, dan lees ik nog even de voorgaande (gemiste) berichtjes door.
    liefs, Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 395888

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: