Dag “on a budget” - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Dag “on a budget” - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Dag “on a budget”

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

11 Oktober 2019 | Thailand, Chiang Mai

Ik zit de dag af te sluiten met een laatste, zelfgemaakte, oploskoffie. De verwarming spiraal, de mok en de theelepel die ik tien jaar geleden in Cambodja heb gekocht, doet nog steeds dienst.

Het was vandaag weer een ouderwetse budget dag. Na nachtelijk onweer en regen was het vanmorgen nog wel bewolkt maar de temperatuur stijgt al snel. De nacht was redelijk koel geweest, de airco heb ik niet nodig gehad maar de twee dekentjes kwamen goed van pas. Het is bekend dat in deze tijd van het jaar het in de bergen ‘s nacht afkoelt.

Een ontbijt hebben ze hier niet maar in de algemene ruimte kan je gratis oploskoffie pakken en er ligt witbrood, een tosti ijzer, margarine en vier soorten jam.....dus toch een ontbijt. Het is gratis dus deze budget reiziger klaagt nergens over.
Na een uurtje koffie, witte boterhammen met jam, een buurt praatje met de eigenaar, komen de twee andere gasten boven water. Nog wat buurten en nog wat koffie en zo kabbelt de ochtend verder. Ik vul mijn lege flessen met drinkwater (ook gratis) want bij de temperaturen moet je goed blijven drinken. Ook later op de dag, als ik zelf koffie moet zetten is er ook water nodig.

In het gesprekje met de eigenaar heb ik aangegeven dat ik vandaag naar Pai Canyon wil gaan (het heel kleine broertje van de Grand Canyon aan de andere kant van de wereld). Hij adviseert mij daar rond zonsondergang naar toe te gaan. Als ik vraag hoever lopen het is geeft hij aan dat dat niet zo’n goed idee is (wat ik al snel met hem eens ben) en hij bied aan dat een van zijn personeelsleden mij brengt met de scooter en mij daar twee uur later weer op haalt. Strak plan vind ik. Hij biedt tevens aan dat hij mij daarna naar het stadje brengt waar ik kan gaan eten, nog even “walking street” door kan lopen en een buskaartje voor zondag (naar de volgende bestemming) kan scoren. Ook een strak plan.

De rest van de dag moet ik mij maar vermaken in en rond mijn kamer en in en rond het zwembad. De zon brand aardig op mijn ruggetje en heeft op tijd afkoeling nodig in het water en voor een klein middagdutje onder de airco. En dat allemaal voor de zelfde prijs.

Om vier uur wordt in naar de Pai Canyon (entree gratis) gebracht. Als ik daar met mijn gratis vervoer aankom is het nog rustig. Ik loop naar boven en daar is een uitgesleten kloof met smalle randen waar ik mij niet op waag. Er is geen enkele bescherming. Ik vind een bankje waar ik (strategisch) kan gaan zitten om de zonsondergang te aanschouwen. Weldra stoomt het vol met andere toeristen waarvan ik er een paar er bijna onderuit zie gaan om de kleine griffelsteentjes.
Ik zit goed!!!
Is de zonsondergang spectaculair, niet echt. Is de Canyon spectaculair, niet echt. Is de Canyon populair, kan je wel zeggen met zoveel mensen.

Als het zonnetje onder is staat mijn gratis vervoer al weer te wachten voor de terugrit naar “huis”.

Een uurtje later wordt ik naar de stad gebracht.
Helaas kan ik het daar niet gratis houden. Ik heb daar een bus ticket gekocht voor de bestemming van zondag (Mae Hong Son). Ik ben op tijd dus kan de beste plaats in de bus reserveren. Ik duik nog even de 7 Eleven in om wat voorraad voor de koelkast aan te vullen (voor morgen). Struin nog even “walking Street” door met allerlei kraampje met eten en toeristische junk.
Ik vul mijn hongerige maag nog even met een Pad Thai (want ik heb na de witte boterhammen met jam vanmorgen, niets meer gehad).
Al met al toch nog in totaal Bath 400 (€ 11,89) uitgegeven maar dat mag ik verdelen over morgen en overmorgen.

Nadat ik mijn vervoer heb gebeld, die mij weer gratis heeft opgehaald en mij weer “thuis” heeft afgezet maak ik mijn laatste bakje koffie. Schrijf dit verhaaltje en hoor hoog in de lucht wat donders van komend onweer.
Dat wordt vannacht weer goed slapen.

• 11 Oktober 2019 - 17:03

Ans:

Hoi Ton,

Je hebt je zaakjes daar weer goed geregeld. Voor die prijs heb je hier geen buskaart eten en drinken voor een paar dagen. Het zal je moeite kosten om daar een dag mee rond te komen. Ben benieuwd wat je morgen gaat doen. We horen elkaar nog wel.
    Liefs en groetjes Ans

• 11 Oktober 2019 - 17:09

Ad:

Ton

ik lees het al weer: je krijgt daar je geld ook al niet op. Gelukkig is de belastingvrije voet op spaargeld in 2019 aardig verhoogd, dus je loopt vooralsnog geen gevaar ;-)
    Veel plezier daar bij de canyon..
    Groet Ad

• 11 Oktober 2019 - 22:18

Hennie:

Hoi Ton,
    Je bent daar goedkoper uit dan thuis. Wederom mooie plaatjes.
    Groet Hennie

• 12 Oktober 2019 - 09:39

Chris & Toos:

Ja, zo kennen we je weer hoor. Gratis vervoer, canyon bezoek, gratis zonsondergang, ok die viel wat tegen maar het was gratis. Ga zo door hë.
    XXX Chris en Toos

• 12 Oktober 2019 - 16:39

Greet:

Wat kan jij het goed uitkienen en wat een mooie foto`s.
    En wat een mooie verhalen.
    Genieten voor jou .Groetjes.