Oefening Royal Barge Procession - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Oefening Royal Barge Procession - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Oefening Royal Barge Procession

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Oktober 2019 | Thailand, Bangkok

Mijn tweede nachtje zit er al weer op. Vanavond ga ik verkassen naar het Noorden van Thailand maar eerst moet ik deze dag nog doorkomen.
Zoals al eerder vermeld ben ik in het hotel New Siam Riverside en maak ik wederom gebruik van het uitgebreide ontbijtbuffet. Omdat ik de dag door moet komen neem ik daar mijn tijd voor.
Na het ontbijt moet ik nog wat onderhandelen. Om 11.00 uur moet ik uitchecken maar ik moet pas om 18.00 uur met de taxi naar het treinstation. Met wat zoeken van de receptionist in zijn computer weet ik de uit-check tijd op te rekken naar 13.00 uur. Dat geeft wat meer tijd om nog wat om en in het zwembad te verblijven. Het is deze ochtend heerlijk zonnig met hier en daar een stapelwolkje.
Na wat poedelen het zwembad is het dan tijd om de spullen weer in te pakken, het zo organiseren dat ik vannacht (in de trein) bij de meest essentiële spullen kan.
Nog even langs de 7Eleven (supermarkt) voor een fles frisdrank en een pakje koekjes en dan is het uitchecken.
De grote rugzak kan ik stallen in het bagage depot en vanaf nu zal ik het moeten doen met de kleine dag rugzak.
Optie zwembad vanmiddag wordt verstoord door dichttrekkende lucht en de eerste forse onweersknal om twee uur. Dat wordt dus vier uur wachten onder mijn afdakje aan de rivierkant. Gelukkig blijft het droog en later komt de zon weer tevoorschijn.

Reizen is vooral wachten heb ik in eerdere jaren al eens geschreven. Ik verdoe mijn tijd met wat lezen over Chiang Mai, de “walking tour” die ik daar kan doen en allerlei attracties in en buiten de stad. Ik heb daar maar twee dagen geboekt maar het zou best wel eens langer kunnen duren. Aantrekkelijk vind ik een fotografie tour van een hele dag, buiten Chiang Mai, de bergen in naar waar verluid niet de “normale” toerist komt.
Ondertussen krijg ik mail dat de annulering van het hotel met zwembad maar nu zonder zwembad definitief gratis is (zie bericht van zondag).

In de loop van de middag word ik omringt door een man of 20 politie, allen met walkietalkies, in gele t-shirts. Ik kan er maar niet achter komen wat ze op mijn terras doen (naast wat ze het meeste doen, op hun mobiel kijken). Ze spreken geen van allen Engels.
Om vier uur komt de aap uit de mouw, ze worden actief bij de rivier.
Er is een oefening voor de “Royal Barge Procession” die later deze maand plaatsvind. Een religieuze, Koninklijke optocht met boten (barges) die niet zo vaak voorkomt maar wel een oude traditie is.
Onderaan heb ik een link geplaatst als je er wat meer van wil weten.
Toch nog een traktatie in de uurtjes wachten voor mijn vertrek, bootjes met roeiers in gelijke tred.

Ik was niet van plan deze post vandaag al te plaatsen maar vanwege deze speciale gebeurtenis toch maar (al is het maar voor de foto’s).
...en nu opschieten, ik moet over een uurtje weg.

• 07 Oktober 2019 - 12:38

Hennie:

Veel plezier in het noorden ...
    Groet Hennie.

• 07 Oktober 2019 - 13:08

Ton Matthijssen:

Ha Antonio
    we waren al getriggerd om volgend jaar naar Thailand te gaan maar mede door jouw toeristische ervaringen zal dit alleen nog maar versterken. Groet Ton

• 07 Oktober 2019 - 13:27

Ans:

Hoi Ton,

Goed dat de politie niet kwam voor de Javaanse jongens of voor jou. Nu heb je deze ook een keer aan het werk gezien al was het maar oefenen. Alleen op de foto's zie ik niet alleen geel maar ook groen en rood. Is dat ook Politie? Verder een goede reis naar het noorden. We wachten weer op een berichtje en foto's.

Groetjes en liefs Ans

• 07 Oktober 2019 - 15:56

Gradje:

je voelde je zeker wel veilig met al die politie.
    Dank voor de fotos.
    Goede doorreis.

• 07 Oktober 2019 - 17:02

Chris & Toos:

Inmiddels vanaf ons vakantiehuis jouw berichtje gelezen, met koffie, jaja het is gelukt. Die politie was dus niet op jouw medereizigers uit? Goede reis naar het noorden, al zul je dit ws pas lezen als je er bent.
    XXX
    Chris & Toos

• 08 Oktober 2019 - 10:25

Peter:

Hee Ton, geniet van alle avonturen en die politie kun je maar beter te vriend houden daar !

Groet, Peter
    x

• 08 Oktober 2019 - 12:15

Ellie:

Wat ben jij een bofkont zeg, dat je wachtende uurtjes opgeleukt worden met een demonstratie van de Royal barge procession. Een traditie van ongeveer 700 jaar en als ik het goed heb gelezen (?) is de laatste in 1982 geweest, een zeldzame gebeurtenis dus.Is dat nou niet boffen? Wat dat betreft heeft Thailand wel iets met uiterlijk vertoon, denk maar terug aan de kroning. Dat zou niet misstaan in een sprookje......Twee honderd roeiers, poehpoeh.
    Op de eerste foto zag ik groene hesjes en dacht even dat de kleur verkeerd was, later zag ik de gele en zelfs rooie. Heb niet kunnen achterhalen waar dat kleurverschil vandaan komt. Ik weet niet of je de boten goed hebt kunnen bekijken,, want ze hebben héél mooi houtsnijwerk, mooie drakenkop zag ik bij Wikepedia (tja ik zit niet in Thailand hè) Vraag me wel af hoe dat zou voelen in zo'n bijbehorend jurkje,zo'n sprookjesachtige outfit, éven in zo'n boot te stappen. Daar zou ik echt grootheidswaanzin van krijgen....
    Ik hoop dat je treinreis een beetje van het mooie landschap laat zien of reis je in het donker??? En heb je een beetje ruimte voor je spullen en om je hoofd neer te leggen?
    Ik ga eerst even aan de thee met een eigen gebakken perentaartje, ja ik weet het, een schril contrast met jou, dat komt omdat ik werk en jij vakantie viert. Nou op naar Chiang Mai, goede treinreis!
    liefs, Ellie