Rondje Ko Lipe - Reisverslag uit Koh Lipe, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Rondje Ko Lipe - Reisverslag uit Koh Lipe, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Rondje Ko Lipe

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 November 2018 | Thailand, Koh Lipe

Sunrise Beach is eigenlijk bedoeld om vroeg op te staan. De zon komt op zo rond kwart over zes. Ik ben vannacht een aantal keren wakker geweest. Het bed op de grond van mijn bamboo hut is comfortabel maar het is warm. De ventilator is op zich goed maar zo’n ding maakt altijd geluid. Daarbij is mijn hut erg gehorig. Je hoort werkelijk alles en aangezien mijn hut naast een onverharde weg ligt hoor ik alle voetgangers en scooters die voorbij komen.

Om vier uur was ik weer wakker maar dat is een beetje vroeg voor de zon. De keer daarop was half acht, in principe te laat maar het bleek bewolkt te zijn dus toch geen mooie zonsopkomst.

Ik ben direct naar het strand gegaan, ik had nog een flesje melk vanuit de “7Eleven” van Ko Lanta. Een budget ontbijtje dus bestaande uit melk en Javaanse jongen, lekker in een heerlijk koele ochtend wind. Dat is relaxed wakker worden.

Hier is geen ontbijt afgesproken en daardoor kan ik weer in een normaal ritme komen. Ik ga het eiland verkennen voor het ontbijt. Allereerst loop ik vanuit mijn guesthouse (Sunrise Beach) naar “Walking Street”, de toeristische hoofdstraat van het eiland, restaurant na restaurant, reisbureau na reisbureau, gevolgd door restaurant na restaurant en reisbureau na reisbureau. Het is nog maar negen uur in de ochtend, dus het is nog rustig, de boel is aan het opstarten. Vanavond ga ik nog eens kijken als het in vol bedrijf is.

Aan het einde ligt “Pattaya Beach”, daar waar de speedboten aankomen en vertrekken. Ook nu staan er heel wat toeristen klaar voor vertrek.

Het is een mooi wit strand en er liggen hier heel wat (duurdere) resorts.

Op het einde van het strand loop ik het “binnenland” van het eiland in, een weg omhoog, dan weer naar beneden. Er zijn niet veel wegen hier, veelal smal waar net een tuktuk op past. Er is wel auto verkeer hier maar dat is erg beperkt (vooral in het Oosten van het eiland).

Ik loop verkeerd en kom niet uit waar ik uit wil komen. De weg vragen is net als in de rest van Azië, de een wijst naar links, de ander naar rechts. Een voordeel heeft het, ik zie veel van het eiland.

Echt interessant is het niet, je loopt veel langs de muren van resorts, die er plenty zijn op het eiland. Soms vraag ik mij af waarom mensen midden op het eiland gaan zitten.

Uiteindelijk bereik ik het volgende strand “Sunset Beach”. De zon gaat er echter nog niet onder, dan zal ik moeten wachten tot vanavond iets na zessen.

Dit strand is een stuk kleiner en rustiger, volgens mij het meest rustige van de drie grotere stranden. Maar ook maar weinig restaurantjes.

Ik blijf even relaxed hangen op dit strand, drink een fles water leeg (want lopen met deze temperatuur kost heel wat zweet wat aangevuld moet worden).

Na mijn pauze wandel ik door om mijn rondje af te maken. Zo tegen twaalf ben ik weer op “Sunrise Beach” ........eindelijk tijd voor een laat ontbijt (of vroege lunch).

Een Noodle soepje gaat er altijd wel in, voedzaam en het vult het vochtgehalte aardig aan.

Mijn boom staat nog steeds op het strand en geeft volop schaduw in de nu toch wel hete middagzon. Een goede plek om de middag wat door te brengen met niet veel doen op het strand. Een beetje afkijken hoe boottaxi’s aan klanten proberen te komen.

Zo tegen vier uur betrekt het, de lucht wordt dreigend maar de regen zet vandaag niet door. Wel mooi tijd om een koude douche nemen (s’morgens is dat niet lekker). Fris gewassenen met een bakkie gratis koffie zit ik mijn verhaaltje te schrijven. Vanavond wil ik nog even door het toeristisch “Walking Street” lopen en natuurlijk een of ander restaurantje gaan uitproberen.........

• 15 November 2018 - 08:14

Peter:

Weer mooie plaatjes Ton ! en wah heddet toch slecht he ? (not) En ik me maar een slag in de rondte werken met dagdiensten, avonddiensten, BIG toetsen, tijdsregistratie, clientkaarten, werkoverleg, medicatieveiligheid, leerling-besprekingen MDO's, zelfroosteren, CCP-schap, INR-toets (trombosedienst)palliatieve zorg, nazorggesprek 1e contactpersoon overleden client…. ben vast nog wat vergeten....
    :-)

• 15 November 2018 - 09:23

Hennie:

Hoi Ton,
    Wat een leven, vanaf zonsopkomst van strand naar strand naar strand tot zonsondergang.
    Met af en toe tussendoor een soepje.
    Wederom de constatering dat het leven 'zwaar' is ...
    Groet Hennie

• 15 November 2018 - 12:31

Chris & Toos:

Toch wel een vakantie gevoel hé. lekker wandelen, laat ontbijten enz.. Het is wel mooi zo te zien. Toch maar goed dat de boom is blijven staan zeg. ;)

• 16 November 2018 - 03:18

Yolanda En Melvin:

Goh je heb het echt rot!