Ochtendstond in Ban Krut - Reisverslag uit Ban Krut, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Ochtendstond in Ban Krut - Reisverslag uit Ban Krut, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Ochtendstond in Ban Krut

Blijf op de hoogte en volg Ton

22 Oktober 2018 | Thailand, Ban Krut

Zondag 21 oktober

Geen wekker, niet hoeven op te staan want ik hoef geen bus, trein of iets anders te halen. Ik hoef zelfs geen restaurant voor het ontbijt te zoeken want ik heb alles in huis....en dan wordt je toch al om zes uur wakker.

De temperatuur is aangenaam op mijn veranda. De regen van gisteren heeft wat verkoeling gebracht denk ik.

Het is nog te vroeg om te douchen en te ontbijten dus ga ik maar even lopen langs het strand, de bewolking breekt en de eerste zonnestralen komen door het wolkendek. Het beloofd een goede dag.

Als ik terugkom is het eerst weer even puzzelen, het is een elektronische douche maar je moet uitvogelen hoe je het apparaat aan de gang krijgt. Uiteindelijk heb ik een douche van een juiste temperatuur en een redelijke straal water.

Koffie zetten, ontbijtje klaarmaken. Ik moet uitkijken hoe ik dat doe want een hele horde kleine miertjes openen de aanval op mijn ontbijt. Voor ik het in de gaten heb zitten ze op mijn eten. Ook lang geen ontbijt gehad denk ik.

Met koffie, melk, boterhammen, boter, Thaise vleeswaren, cheddar kaas, gebakken eierpannenkoek met kokos en een beetje tomaten ketjup is het toch geen slechte opstart.

Het beloofd een rustige dag, pak mijn camera en ga aan de wandel.

Aan de noordzijde van de baai waar Ban Krut aan ligt tref ik een klein vissersdorp en vissershaven, veel kleine vissersboten die erg foto waardig zijn.

Niet alleen de toeristische attracties zijn mooi maar ook de gewone dagelijkse zaken voor de gewone Thai. Ik blijf hier wat rondhangen en ga even later via het strand weer terug. De gehele ochtend is hier het strand verlaten op een paar locale hand vissers na, die hun net in het water brengen en even later het net weer op het strand trekken. Vangst heb ik niet kunnen ontdekken.

Tegen de middag brand de zon weer flink, geen temperatuur voor grote activiteiten. Een soda water bij een van de tentjes die open zijn brengt wat verkoeling voordat ik zelf even een half uurtje ga koelen onder de airco.

Pas in de middag komt er leven op het strand. Auto’s met Thaise dagjesmensen parkeren naast het strand, rollen hun matje uit, velen gaan eten en sommigen zetten het op een drinken, onder de schaduw van de bomen.

Sommigen gebruiken de lunch, met de hele familie, in de bak van hun pick-up truck.

Als de auto maar dichtbij staat. Mijn nieuwe buren, 3 mannen van rond de 30 hebben zelfs de auto naast het strand gezet terwijl het nog geen 20 meter lopen is van hun hutje naast mij.

En er wordt gedronken, veel gedronken. Ik zit een tijdje bij “mijn nieuwe buren” op het strand totdat ik het te heet vond en hun alcohol percentage sterk steeg.

Slenteren lang het strand met aan aantal mobiele eetkraampjes met Thaise snacks. Zodra de schemer valt verdwijnt iedereen weer, zelfs de restaurantjes gaan dicht. Ik moet hier niet te laat gaan eten.

Vanavond wordt het weer eens Pad Thai, die overigens overal weer anders bereid wordt. Deze uit Lis’s restaurant smaakt overigens heel prima. Lis’s staat op TripAdvisor als beste restaurant genoemd maar het blijft een eenvoudige Thaise tent met houten banken en Bamboo zitjes.

Ik besluit vroeg mijn bed op te zoeken, er is niet meer zoveel te doen, mijn buren hebben inmiddels zoveel alcohol op dat een praatje daarmee ook al onmogelijk wordt. Gezien de warmte overdag wil ik morgenvroeg de tempel op de berg bezoeken. Ik schat in dat het een uur lopen wordt en ik wil boven zijn als de zon opkomt.

Maandag 22 oktober

Om vijf uur sta ik naast mijn bed. Ik pak mijn spullen en vertrek richting de tempel op de berg. Ban Krut is nog in diepe rust. Overal waar ik, nog in het donker, langs loop wordt ik blaffend en grommend benadert door roedels honden. Je zou er bijna bang van worden.

De weg van hier naar de tempel lijkt hemelsbreed niet zo ver maar je moet omlopen omdat er nog een vissersdorp met haven ertussen ligt. Het laatste stuk is bergop. Al is de temperatuur nog aangenaam, ik schat rond de 24°, is het bergop toch al wel zweten. Maar mijn inschattertje was goed. Na een uur lopen bereik in Buddha , die uitkijkt over de baai van Ban Krut.

Ik wil echter nog iets hoger, bij de tempel lijkt mij het uitzicht mooier.

Ik kan nog langs de eerste twee hekken, die nog dicht zijn maar het hek bij de tempel zit met een hangslot dicht. Ik vloek even in het Nederlands tegen Buddha maar helaas daar gaat het hek niet van open. Ik behelp me dus maar met de spaarzame uitzichten tussen de bomen door.

Je hebt hier geen zonsondergangen maar wel zonsopkomsten omdat deze kust naar het oosten ligt.

Rondom Buddha zijn er allerlei kraampjes en aanduidingen voor koffie. Maar niet tussen zes en zeven in de ochtend.

Ik blijf een uurtje boven en ga dan op mijn gemak weer naar beneden. In een uurtje tijd gaat de zon al aardig heet worden. Het is nog maar half negen als ik terugkom bij mijn hutje.

Geprezen door de eigenaar dat ik zo actief ben.

Mijn batterij is echter al een heel eind leeg, één liter water, één half uurtje hangen onder de airco, één warme douche, één eigengemaakt ontbijt en één zelfgemaakt bakkie koffie maakt me weer één beetje mens.

Ik loop ook nog achter op schema, ik moet mijn verhaaltje afmaken, verhaaltje posten, beslissen of ik morgen vertrek of nog een nachtje verleng.

Maar waar wil ik naar toe ? Ik weet het nog niet.

• 22 Oktober 2018 - 03:42

Renée Van Het Groenewoud:

Vanmiddag even terug naar de tempel, want ik denk dat het hek dan open is!

• 22 Oktober 2018 - 06:56

Chris & Toos:

Foto 20 herkennen we wel. Gemaakt in de Efteling toch?

• 22 Oktober 2018 - 08:33

Yolanda En Melvin:

Prachtige foto's weer. Wij hadden ook wat komen we in Jomtien staat ons hotel te koop. Echt bizar joh. Dus weer terug naar Pattaya en daar een huisje gehuurd. Nu nog 10 dagen genieten voor ons. Veel fun Ton x