Strand, Tsunami en nog een week te gaan - Reisverslag uit Kosgoda, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Strand, Tsunami en nog een week te gaan - Reisverslag uit Kosgoda, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Strand, Tsunami en nog een week te gaan

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

28 November 2017 | Sri Lanka, Kosgoda

Niets meer hoeven en nog een week te gaan.
Vandaag over zeven dagen start mijn terugreis naar Nederland en ik zit hier in een guesthouse dat voelt alsof ik een eigen huis hier heb.

Er zijn twee gebouwen, in het ene woont de familie die het guesthouse runt, in dit huis hebben ze ook twee luxe kamers ( met airco, badkamer en balkon) waar ik waarschijnlijk morgen naar verhuis.

Het tweede gebouw, waar ik nu verblijf heeft drie slaapkamers, ik verblijf in de kleinste kamer en heb buiten mijn kamer wel een privé badkamer. Ik kan gebruik maken van de woon/eetkamer, keuken, gezamenlijke veranda, privé veranda en natuurlijk het zwembad. Dit laatste in een mooi aangelegde tuin waar je 's morgens soms zwarte apen ziet, een leguaan die soms langs komt, diverse vogels, eekhoorntjes en salemanders

Dit huis heb ik drie dagen moeten delen met 4 Polen, gisteren en vandaag heb ik het alleen en vanavond komen nog twee Nederlanders.

Omdat daarna een familie uit Dubai overkomt is mij gevraagd te verhuizen naar de luxe kamer.

Net voor kerstmis worden achter dit terrein nog een aantal (7) cabanna's geopend en de planning is daar volgend jaar nog een zwembad bij te bouwen.
De naam van dit guesthouse wordt dan ook veranderd van "Happy Man" guesthouse naar "Happy Man Village".

Mijn tijd breng ik door met wat kleine activiteiten, over het bezoek aan de plaatselijke tempel en de kaneelplantage heb ik al geschreven. Gisteren heb ik een strandwandeling van een paar uur gemaakt (kwartiertje lopen van het guesthouse. Een mooi strand echter ook weer niet om te zwemmen. Wel met vissers, sommige met een hengel, maar ook traditionele vissers die netten binnen trekken.

Op een gedeelte van het strand komen 's avonds en 's nachts schildpadden eieren leggen, helaas heb ik dat nog niet gezien. Het is niet het seizoen. Misschien later deze week.
Gisteren hadden de vissers twee grote schildpadden als bijvangst in hun net, deze zijn ook direct terug uitgezet.

Ik ben ook naar het Tsunami museum geweest. De tsunami van 2004, die bij ons vooral in het nieuws was over Indonesië en Thailand heeft ook Sri Lanka hard getroffen met vele duizenden doden. Veel mensen zijn omgekomen omdat ze onbekend waren met dit natuurverschijnsel. Na de eerste golf trok de zee zich kilometers terug en veel mensen gingen kijken, zelfs garnalen rapen van de zeebodem. De tweede golf van meer dan vijf meter hoog heeft vele gedood en schade aangericht tot 5 kilometers landinwaarts. De zoon van dit guesthouse heeft als 13 jarige jongen ook bij de zee staan kijken maar is gelukkig op tijd gaan rennen om de tweede golf voor te zijn.

Het tsunami museum bestaat vooral uit foto's van na de ramp en uitleg hoe de tsunami tot stand kwam.

Wat ik vandaag ga doen ? Ik weet het nog niet. Ik heb net weer een groot ontbijt gehad, het een en ander in de koelkast gezet voor de lunch..........nu uitbuiken, verhaaltje maken, foto's uploaden.
En dan zie ik wel...............


  • 28 November 2017 - 09:04

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Wat een leven; soms een beetje jaloers op onderstaande ...
    Wat ik vandaag ga doen? Ik weet het nog niet. Ik heb net weer een groot ontbijt gehad, het een en ander in de koelkast gezet voor de lunch..........nu uitbuiken, verhaaltje maken, foto's uploaden.
    En dan zie ik wel...............
    Groet Hennie.

  • 28 November 2017 - 17:11

    Chris & Toos:

    Wat een luxe, raak er maar niet aan gewend. Voor je het weet is het weer leven in Nederland. Maar tot zolang geniet ervan.
    Komende dagen wordt het hier kouder en de Belg geeft zelfs kans op sneeuw. Wij maken zaterdag erwtensoep voor het "vroege" sinterklaasfeest op zondag.
    XXX Chris & Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kosgoda

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 395777

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: