Een packagedeal voor 12 dagen - Reisverslag uit Kosgoda, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een packagedeal voor 12 dagen - Reisverslag uit Kosgoda, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een packagedeal voor 12 dagen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 November 2017 | Sri Lanka, Kosgoda

Tweeëneenhalve dag kijken naar een zwembad, ligstoelen, een strand en een zee waarin je niet kan zwemmen ben ik vanmorgen weer een stukje verhuisd.
Het hotel wat ik in Hikkeduwa had was voor de prijs wel aardig. Nette kamer met balkon op de strandzijde maar ook weinig sfeer. Het eten was er ook niet echt geweldig. Ik ben in Sri Lanka beter gewend.

Vanmorgen dus een korte busreis naar het plaatsje Koskogo. 23 kilometer richting mijn eindbestemming.
Via tripadviser en booking.com had ik een guesthouse gevonden met alleen maar goede reviews, zowel over het verblijf als ook de dingen die ze kunnen regelen en het goede eten. Het ligt weliswaar niet aan zee maar dat is ook niet alles.
Alhoewel het spreekwoord "alle wegen leiden naar....."luidt zijn vanmorgen al vier bussen langs mij gereden en stopte niet op mijn teken. Blijkbaar stoppen in Hikkaduwa niet alle bussen op elke plaats. Met een Tuktuk dus maar naar de officiële busstop gereden. Ook daar kon ik niet elke bus pakken maar door navraag bij mensen die ook bij de bushalte stonden werd ik de goede bus in gedirigeerd. Het laatste stukje, naar het guesthouse is weer afgelegd per Tuktuk.

Het guesthouse ligt een eindje van de hoofdweg, in een rustige woonwijk. Het bestaat uit twee mooie huizen, één waar de eigenaar met zijn gezin woont en twee gastenkamers heeft, het andere huis, met drie gastenkamers in een mooi aangelegde en onderhouden tuin. Natuurlijk voorzien van een zwembad. Het is stijlvol ingericht met een houten vloer.
Mijn kamer is niet groot, maar het bed wel maar ik kan gebruik maken van een woonkamer met zithoek en een eethoek, een algemene veranda (voor de drie kamers) en een privé veranda aan mijn slaapkamer. Een keuken voorzien van keukengerei, gratis thee, een koelkast en een wasmachine (gratis gebruik). De badkamer zit in het huis maar is alleen voor mij bestemd. Het ontbijt (wat hier heel goed schijnt te zijn zit in de kamerprijs inbegrepen. 's Avonds het diner (wat volgens de reviews ook heel goed is) is prijzig (LKR 1300/€7,15). De wifi doet het goed. Ik kan in de omgeving (gratis) gebruik maken van de Tuktuk van de zoon.
Bij aankomst wordt mij direct een bord fruit en een pot thee aangeboden. Met wat uitleg wordt gezegd dat ze werken volgens het motto:
"Je arriveert als gast maar je vertrekt als familie".

Nadat ik mijn fruit en thee op had, het zwembad heb ingezegend ben ik maar eens gaan overleggen over de activiteiten die ik nog kan doen.

Ik zit namelijk een beetje op "dood spoor". De afstand tussen hier en het vliegveld is maar iets meer dan 100 kilometer en ik heb nog 12 dagen te gaan. Al pratende komen we op een aantal opties van kleine en wat grotere zaken (hierover later meer).
Dan komt de eigenaar met een aanbod:
Als ik de resterende 12 dagen hier blijf wil hij wel een aardige prijs maken.
€32,- per dag, inclusief ontbijt en dinner, gratis flessen water, gratis vervoer (op twee grotere activiteiten na en vervoer naar het vliegveld, wat ik kan afkopen voor €80,=).
De enigste kosten die ik nog zal hebben is de entree gelden en zaken die door derden geregeld moeten worden. Het voordeel is dat ik niet meer hoef te zoeken naar andere verblijfplaatsen (die in deze regio de duurste zijn in Sri Lanka).

Ik sluit de deal, ik kan mijn rugzak voor de komende 12 dagen uitpakken. Een schemaatje is gemaakt, soms met kleine en soms met grotere activiteiten. Geen geregel meer en niet meer uren zoeken naar het volgende hotelletje.

Ik heb het wasje aangezet en heb nog een klein uitstapje gemaakt (met het gratis vervoer) naar de locale markt, een dorp verderop. Het is één keer in de week en een locale drukte van jewelsten. Aan de reactie van de marktkooplui en klanten merk ik dat niet zo vaak toeristen deze markt bezoeken.

En dan volgt het avondeten. Ik trek mijn eerdere woorden terug, LKR 1300 is niet duur voor wat ik krijg, in totaal 10 verschillende gerechten, in een hoeveelheid voor vier personen.........
Een volle buik dus......ik doe niet veel meer.

• 24 November 2017 - 15:35

Ans:

Hoi Ton,
    Dat ziet er niet slecht uit. Geniet er nog van de laatste dagen. Ben benieuwd wat je nog allemaal gaat doen. Veel plezier nog.
    Liefs en groetjes Ans

• 24 November 2017 - 19:42

Chris & Toos:

WAT... maar één soort ligbed, je gaat er wel op achteruit zeg ;). Nou het ziet er heel goed uit en volgens ons ben je weer eens met je bibs in de nasi gevallen. Wij kijken uit naar je uitstapjes en de verslagen daarover natuurlijk.
    XXX Chris en Toos

• 25 November 2017 - 15:52

Louis:

Wat een luxe aan het eind van de vakantie! 10 verschillende gerechten voor ruim € 7,00, knap hoor.

• 25 November 2017 - 19:24

Peter:

Aardig optrekje Ton , kon wel eens wennen in die 12 dagen !