De reis gaat door - Reisverslag uit Demodara, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu De reis gaat door - Reisverslag uit Demodara, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

De reis gaat door

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 November 2017 | Sri Lanka, Demodara

Ik ben nu drie dagen in Ella, in het berggebieden van Sri Lanka. Ik verblijf in een guesthouse wat helemaal top is. Het ligt buiten het stadje (dorp) Ella en heeft een mooi uitzicht op een dal met een waterval. Veel meer heb ik eigenlijk niet meer gezien. Buiten het dorp betekent een aantal kilometers stijl de berg op, en met stijl bedoel ik stijl. Het guesthouse heeft vier kamers met een goed bed, een badkamer met warm water. Ruim plaats om voor de kamer te zitten.
Twee dames (eigenaresse en een personeelslid) zorgen voor een goed en uitgebreid ontbijt. Verder wordt door hen veel schoongemaakt en gepoetst.
Regelmatig wordt ik voorzien van een pot verse koffie met koekjes. Naast de kamers en het uitzicht zijn de geluiden hier indrukwekkend. Buiten een aantal keren per dag de trein naar Ella te horen voorbijkomen (zien kan alleen maar een klein stukje tegen de tegenoverliggende berg aan) hoor je alleen maar geluiden van de waterval, pauwen, krekels en andere insecten. Zo nu en dan komt er een groep apen langs (gisteren haalde ze de koekjes weg bij mijn bovenburen).
Net naast het guesthouse is een ruimte met keuken en klein restaurant waar 's avonds een curry buffet wordt geserveerd. Ik heb daar de laatste dagen gegeten. Vier dagen een curry buffet ? Ja, maar daar zit ook variatie in.
Voor het buffet moet je jezelf inschrijven en dat kunnen de mensen van twee naastgelegen guesthouses ook doen.
Het alternatief is met een Tuktuk naar het dorp gaan. Het dorp Ella is zelf druk met toeristen, guesthouses, hotelletjes en veel restaurants. Wat ik van mensen hoor die ook een kamer hier hebben is het dorp verder niet speciaal, alleen veel toeristen.

Het weer is erg onvoorspelbaar. Vandaag is het de gehele dag droog geweest, soms met blauw in de lucht. Zo nu en dan trekt het helemaal dicht. Regenwolken en mistflarden in het dal. De vorige dagen heeft het regelmatig geregend. Dan weer 's morgens, dan weer 's middags of 's avonds. Je kan er geen peil op trekken. Dan komt er blauw aan de lucht en een half uur later zie je niets meer en gaat het regenen.
De waterval, waar ik zowat de hele dag naar kijk is in drie dagen twee keer zo groot geworden. De temperatuur is lekker overdag denk ik zo'n twintig graden en 's nachts net lekker genoeg om onder een dekentje te slapen.
Zowat alle gasten die een wandeling met goede moed beginnen komen nat terug. Er zijn drie gangbare wandelroutes, één naar Ella Rock, één naar Little Adams Peak, twee uitzichtpunten waarvan ik vaak terug hoor dat er weinig te zien was door de regen en de mist. De derde route loopt langs het spoor naar het dorp beneden war je dus veel toeristen tegen komt. Gelukkig geven de verhalen over deze drie routes mij niet het gevoel dat ik door mijn "beenhandicap" veel gemist heb.

Alle kamers zijn goed bezet. Naast dat ik het hier wel gezien heb zijn er vanaf morgen geen kamers meer vrij.
Ik moet weer door en ga de bergen uit, terug naar de oost kust.
Terug de tropische warmte in.
De bestemming is Arungan Bay. Een surfers hotspot in Sri Lanka. Ik zet mijn reis gewoon voort met openbaar vervoer.

Mijn been heeft wat rust gehad en ik heb vandaag voor het eerst gevoel dat er wat verbetering komt. Hij is nog rood en gezwollen maar de warmte van het onderbeen is minder, mijn koorts was na een dag al weg. Pijn lijkt ook iets meer onder controle maar dat kan ook komen door de pijnstillers ( die ik overigens vandaag voor het laats heb).

  • 07 November 2017 - 12:22

    Ineke:

    Hi Ton, gelukkig verbetering met je been! Wij vonden de beklimming van Ella Rock wel de moeite waard maar ook heel zwaar. Sommige stukken stijl omhoog en het stikt er van de slangen!! Wij hebben alleen maar mooi weer gehad dus hebt jij wel pech hiermee. Hoe lang blijf je nog op Sri Lanka?
    Mooie voortzetting van de reis, geniet ervan!
    Groetjes van Jos en mij.

  • 07 November 2017 - 15:53

    Ans:

    Hoi Ton, gelukkig dat het weer wat beter gaat met je. Je zegt wel dat je de waterval ziet groeien maar volgens mij heb je hem de ene keer meer ingezoomd dan de andere keer. Het uitzicht is en blijft mooi of de waterval nu groeit of niet. Voor morgen een goede reis en doe rustig aan. Je hebt tenslotte vakantie.
    Liefs en groetjes Ans

  • 07 November 2017 - 18:27

    Chris & Toos:

    Gelukkig dat je je al weer zoveel beter voelt dat je weer aan reizen kunt denken. We duimen dat het goed blijft gaan. Mooi die waterval, nou is het een echte ;). Goede reis naar surfcity en pas goed op jezelf.
    XXX Chris & Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Demodara

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 395844

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: