De aap komt uit de mouw - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu De aap komt uit de mouw - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

De aap komt uit de mouw

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

28 Oktober 2017 | Sri Lanka, Sigiriya


Vrijdag 27 oktober De keuze uit drie en een aap uit de mouw

Wat zal ik doen vandaag ? Een "safari" in een nabijgelegen Nationaal Park Kaudulla, een bezoek brengen aan de ruïnes van Ritgala of een bezoek aan het tempelcomplex van Polonnaruwa.
Een keuze uit drie dus dat wordt afstrepen.
Een bezoek aan het tempelcomplex van Polonnaruwa valt al snel af, naast het vervoer kost een entreekaarten daar $35 dollar. Dit om tempels en ruïnes te bekijken. Volgens mij krijg ik de komende maand nog zat tempelcomplexen en ruïnes te zien.

Ritgala valt daarom ook al snel af vooral als ik lees dat daar veel klauterwerk in zit. Ik moet bekennen dat ik van het beklimmen van de rots, gisteren, vandaag toch wat spierpijn in de benen heb zitten.

De safari is erg prijzig maar er is hier een heel grote kans kuddes olifanten te zien. Er staat beschreven dat het hier niet stikt van de toeristen.
Om over de prijs te onderhandelen is Rasta bij het ontbijt (zoals beloofd) in geen velden of wegen te bekennen.
Betrouwbaarheid ???? Nogmaals opletten voor Rasta jongens in toeristen gebieden.

Gelukkig is de grote baas vandaag aanwezig...........en van de aanvankelijke €60,= weet ik er €47,= van te maken, nog flink aan de prijs maar wat moet ik anders.
Rasta wordt wel mijn chauffeur in de jeep, om 14.00 uur vertrek. Hij valt pas om 13.30 uit bed.

Dat betekent een vrije ochtend met een Sri Lankaans ontbijt, wat zwemmen en wat luieren.
Een ding staat vast, Sri Lanka ligt in Azië, en in Azië is het begrip "tijd" en "op tijd" rekbaar. Om half drie gaan we dus weg. Dik anderhalf uur rijden en we staan in..........."De Beekse Bergen".

Het Nationaal Park doet me heel veel aan denken "de Beekse Bergen" omdat er hele colonne jeeps rondrijden. Ik denk dat meer toeristen hebben gelezen dat het hier toeristisch rustig is.
Het Nationaal park Kaudulla bestaat uit bossen, een grote open vlakte en een meer.
Er lopen inderdaad enkele kuddes wilde olifanten maar rondom deze kuddes zwermen net zoveel jeeps met toeristen als olifanten die ik kan tellen.
Het zijn en blijven indrukwekkende dieren, vooral in kudde verband. (maar helaas mensen zijn wat minder interessant in kudde verband).

De natuur wordt wel erg overheerst van het geronk van jeeps met dieselmotoren. Motoren die niet uitgezet mogen worden want regelmatig stoort ook een olifant zich aan het opdringerig publiek. Je moet er dan met je jeep snel ervandoor kunnen.
Verder valt het wilde leven wel mee, een opossum, verschillende vogels, een nest van hoornaars (beetje gevaarlijke bijen) en daarmee zit de safari van enkele uren er wel op.

Op de terugweg komt de aap uit de mouw.
Ik zei toch: oppassen voor Rasta jongens in toeristen gebieden.
Gisteren heeft Rasta nog een mooie nieuwe smartphone gekocht en vond hij een van de Spaanse toeristen, die hij ook had gestrikt, wel aardig maar zij ging gisterenavond naar Kandy. Hij zou ook wel naar Kandy willen gaan want zij zag hem ook wel zitten.
Vandaag komt hij met een zielig verhaal dat een vriendin, die hij al een jaar niet had gezien, voor 10 dagen in de stad Ella zit. Hij wil daar het liefste vandaag nog naar toe met de nachtbus om deze tijd met haar door te brengen.
Het grote probleem is echter dat hij geen geld heeft voor de nachtbus.

Ik denk maar snel: "niet op ingaan, geen vragen stellen, negeren dit verhaal. Wel geld voor een Smartphone maar....."

En jawel, het wordt zieliger. Want na het bezoek aan deze vriendin, waar hij in eerste instantie 10 dagen wilde blijven, wil hij na twee dagen doorreizen naar zijn eigen woonplaats want oma is ernstig ziek.
Hij moet naar opa toe om te kijken hoe hij hem kan steunen.
O, ja, al zijn geld van zijn karige salaris had hij al naar opa gestuurd, voor het ziekenhuis en de dokter.

Ik denk maar snel: "niet op ingaan, geen vragen stellen, negeren dit verhaal. Wel geld voor een smartphone maar....."

En jawel, nog zieliger. Zijn vader is ook nog eens werkeloos geworden dus ook daar moet hij voor zorgen en ook zijn baas zal het niet fijn vinden als hij vanavond weg wil. Morgen staan er ook weer klanten voor de safari op de rol.

Ik denk maar snel: "niet op ingaan, geen vragen stellen, negeren dit verhaal. Wel geld voor een smartphone maar....."

Eenmaal terug bij het hotel bestel ik een maaltijd, wat wordt uitgeserveerd door Rasta. Het is "speciaal" voor mij bereidt want hij voelt dat god vanavond zorgt dat hij geld krijgt voor zijn reis.......... Hij nodigt mij ook nog uit ergens wat te gaan drinken.

Ik denk maar snel: "niet op ingaan, geen vragen stellen, negeren dit verhaal. Wel geld voor een smartphone maar......."
Gelukkig "drink" ik ook niet en ik bedank hem voor de goede zorgen en wens hem een goede reis vannacht.

  • 28 Oktober 2017 - 14:05

    Peter:

    Misschien kan deze rasta-boy zijn smartphone verkopen?

  • 28 Oktober 2017 - 15:45

    Ma En Ans:

    Hoi Ton,

    Ma is weer bij gelezen. Ik nog niet. Ze vind het hele mooie foto's. Ze wenst je verder nog een fijne vakantie.

    Groetjes en liefs Ma en Ans

  • 31 Oktober 2017 - 13:35

    Hennie:

    Hoi Ton,

    Prachtige foto's, en die olifanten zijn toch wel indrukwekkend (en inderdaad het aantal Jeeps ook).
    Hoop voor je dat er niet te veel apen uit de mouw komen, gelukkig heb jij veel mensenkennis.

    Groet Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Sigiriya

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 396146

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: