Banana pancake op het dakterras - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Banana pancake op het dakterras - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Banana pancake op het dakterras

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 Oktober 2017 | Sri Lanka, Trincomalee

Rondreizen in Sri Lanka is, voor zover ik nu kan beoordelen, erg gemakkelijk en goedkoop, afhankelijk welk vervoer je kiest.
Overal rijden tuktuks, een gemakkelijk vervoersmiddel voor in de stad of de omgeving daarvan. In vergelijking met India is hier geen of weinig onderhandelingsruimte in prijzen, in de stad is het vaak tussen de €1,10 en €1,60 ,voor een trip buiten de stad van ongeveer 4 uur betaal je €15,=
De bussen (overheid en particulier) zijn spotgoedkoop, gisteren en eergisteren heb ik bijvoorbeeld 2x 150 kilometer afgelegd voor €3,-

Dan zijn er nog de luxere vormen van transport, airco toeristenbussen (3x zo duur), privé auto (€25,- per dag), Tuktuk huur (€15 tot €25 per dag) en dan heb je nog de variaties met chauffeur (waarvan ik de prijs niet weet). Ook de prijzen van de trein ken ik nog niet.

Eergisteren ben ik vertrokken uit Jaffna, op het busstation ben ik door de Tuktuk bij de bus afgezet. In een reisje van drie uur was ik in het stadje Vavuniya. Niet de aantrekkelijkste stad, het is meer een verkeershub om mijn reis, naar de oost kust te onderbreken. De enigste bezienswaardigheden zijn de clocktower in het centrum (wat niets voorsteld) en een tempel. De vier straten hieromheen zijn wat winkeltjes en banken (mijn cash is weer aangevuld dus).
Ik had een hotel geboekt in het centrum, vijf minuten van het busstation. Ik wist echter niet dat je in vijf minuten zo nat kon worden, als er een stortbui over je neerstort als je net het busstation uitkomt.
De keuze van "Nelly Star" hotel heb ik genomen op basis van het zwembad. Ik mijn redenatie, als er dan toch niets te doen is, ga ik maar bij het zwembad zitten.
Het hotel was echter super gedateerd. De inrichting was vooral met versleten meubels, overal (en heel veel) versleten gordijnen, gelukkig waren de kamers wel schoon. Het zwembad zelf was goed maar er was totaal geen ruimte om buiten te zitten.
Een uurtje stad, een uurtje zwemmen en een matige maaltijd in het restaurant wat door de vele rode gordijnen meer leek op een versleten hoerentent waren wel de hoogtepunten van een halve dag Vavuniya.
Een Sri Lankaans ontbijt en de volgende etappe met de bus staat weer voor de boeg.

Trincomaree is een stadje aan de oostkust wat door de Sri Lankaanse burgeroorlog achter gebleven is qua toeristische trekpleister. Mijn keuze (via tripadviser en booking.com) is gevallen op een nieuw, klein hotel, net buiten de stad. Overweging van mij was de prijs, dat het net start, op 10 meter van het strand ligt. Omdat het nieuw is wordt wel hun best gedaan om gasten het naar de zin te maken.
De kamer is perfect. De eigenaar vriendelijk en de aankomst prettig (met twee grote glazen vers fruitsap).
Vanaf het dakterras is de zee te zien, alleen jammer dat tussen dit hotelletje en de zee een ander gebouw opgetrokken wordt.
Het strand is schoon maar er is geen spatje schaduw, vervelend voor mijn tere blanke huidje. Het is een vrijwel leeg stuk strand tussen twee plaatsen waar heel veel vissersboten liggen. In een eerste wandeling gisteren over het strand kom ik een aantal groepjes vissers tegen, kaartspelend en drinkend.
Er wordt niet gewerkt want het blijkt Diwali te zijn, iedereen is vrij. Ook in de hoofdstraat zijn bijna alle winkels gesloten.
Het weer is echter weer prima, een strak blauwe lucht en het is heet, zelfs de Sri Lankanen zeggen dat het heet is.

De rest van de middag en avond breng ik war lezend en buurtend met twee andere gasten door in de schaduw van het dakterras waar in ieder geval nog een zeewind staat. Ik laat de eigenaar koken, vanwege Dewali is alles gesloten.

En vandaag, mijn oorspronkelijke plan de stad en de tempel te bezoeken wordt doorkruisd door een ander idee van de hoteleigenaar. Vanmiddag wil hij mij en de twee andere gasten meenemen (gratis) naar de haven en de vismarkt.
Hij adviseert morgen om vijf uur in de ochtend, via het strand naar de stad te gaan. Alle vissers komen dan terug van een nacht vissen op zee. Dan kan ik dat combineren met de tempel aan de andere kant van het strand.

Ik heb nu net mijn Banana pancake en potje thee op, verhaaltje geschreven en wacht nu op de dingen die gaan komen............

Ps, de internet verbinding is niet geweldig, dus ik hoop dat het lukt foto,s te plaatsen anders kijk later maar nog een keer.

  • 19 Oktober 2017 - 08:17

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Leuk om je vanuit Spanje (Pyreneeën) te volgen.
    Mooie foto’s toegevoegd.
    Groet Hennie.

  • 19 Oktober 2017 - 08:59

    Chris & Toos:

    Die prijzen, we kunnen er maar niet bij dat het daar zo goedkoop is. Maar ja je moet er dan wel een heel eind voor vliegen. Hier blijft het maar prachtig weer, te warm voor de herfst maar we klagen niet en genieten van het mooie weer en de mooie natuur rond Beek en Donk.
    XXX Chris & Toos

  • 19 Oktober 2017 - 16:00

    Ma En Ans:

    Zo we zijn weer bijgelezen. Je hebt het wel heel erg slecht hè. Om 5 uur je bed uit? Dat wil jij niet eens voor je baas. Heb je daarom vakantie? Hopelijk is het de moeite. Geniet er maar van. Ook namens ma.
    Liefs en groetjes
    Ma en Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Trincomalee

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 396073

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: