Banana pancake op het dakterras - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Banana pancake op het dakterras - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Banana pancake op het dakterras

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 Oktober 2017 | Sri Lanka, Trincomalee

Rondreizen in Sri Lanka is, voor zover ik nu kan beoordelen, erg gemakkelijk en goedkoop, afhankelijk welk vervoer je kiest.
Overal rijden tuktuks, een gemakkelijk vervoersmiddel voor in de stad of de omgeving daarvan. In vergelijking met India is hier geen of weinig onderhandelingsruimte in prijzen, in de stad is het vaak tussen de €1,10 en €1,60 ,voor een trip buiten de stad van ongeveer 4 uur betaal je €15,=
De bussen (overheid en particulier) zijn spotgoedkoop, gisteren en eergisteren heb ik bijvoorbeeld 2x 150 kilometer afgelegd voor €3,-

Dan zijn er nog de luxere vormen van transport, airco toeristenbussen (3x zo duur), privé auto (€25,- per dag), Tuktuk huur (€15 tot €25 per dag) en dan heb je nog de variaties met chauffeur (waarvan ik de prijs niet weet). Ook de prijzen van de trein ken ik nog niet.

Eergisteren ben ik vertrokken uit Jaffna, op het busstation ben ik door de Tuktuk bij de bus afgezet. In een reisje van drie uur was ik in het stadje Vavuniya. Niet de aantrekkelijkste stad, het is meer een verkeershub om mijn reis, naar de oost kust te onderbreken. De enigste bezienswaardigheden zijn de clocktower in het centrum (wat niets voorsteld) en een tempel. De vier straten hieromheen zijn wat winkeltjes en banken (mijn cash is weer aangevuld dus).
Ik had een hotel geboekt in het centrum, vijf minuten van het busstation. Ik wist echter niet dat je in vijf minuten zo nat kon worden, als er een stortbui over je neerstort als je net het busstation uitkomt.
De keuze van "Nelly Star" hotel heb ik genomen op basis van het zwembad. Ik mijn redenatie, als er dan toch niets te doen is, ga ik maar bij het zwembad zitten.
Het hotel was echter super gedateerd. De inrichting was vooral met versleten meubels, overal (en heel veel) versleten gordijnen, gelukkig waren de kamers wel schoon. Het zwembad zelf was goed maar er was totaal geen ruimte om buiten te zitten.
Een uurtje stad, een uurtje zwemmen en een matige maaltijd in het restaurant wat door de vele rode gordijnen meer leek op een versleten hoerentent waren wel de hoogtepunten van een halve dag Vavuniya.
Een Sri Lankaans ontbijt en de volgende etappe met de bus staat weer voor de boeg.

Trincomaree is een stadje aan de oostkust wat door de Sri Lankaanse burgeroorlog achter gebleven is qua toeristische trekpleister. Mijn keuze (via tripadviser en booking.com) is gevallen op een nieuw, klein hotel, net buiten de stad. Overweging van mij was de prijs, dat het net start, op 10 meter van het strand ligt. Omdat het nieuw is wordt wel hun best gedaan om gasten het naar de zin te maken.
De kamer is perfect. De eigenaar vriendelijk en de aankomst prettig (met twee grote glazen vers fruitsap).
Vanaf het dakterras is de zee te zien, alleen jammer dat tussen dit hotelletje en de zee een ander gebouw opgetrokken wordt.
Het strand is schoon maar er is geen spatje schaduw, vervelend voor mijn tere blanke huidje. Het is een vrijwel leeg stuk strand tussen twee plaatsen waar heel veel vissersboten liggen. In een eerste wandeling gisteren over het strand kom ik een aantal groepjes vissers tegen, kaartspelend en drinkend.
Er wordt niet gewerkt want het blijkt Diwali te zijn, iedereen is vrij. Ook in de hoofdstraat zijn bijna alle winkels gesloten.
Het weer is echter weer prima, een strak blauwe lucht en het is heet, zelfs de Sri Lankanen zeggen dat het heet is.

De rest van de middag en avond breng ik war lezend en buurtend met twee andere gasten door in de schaduw van het dakterras waar in ieder geval nog een zeewind staat. Ik laat de eigenaar koken, vanwege Dewali is alles gesloten.

En vandaag, mijn oorspronkelijke plan de stad en de tempel te bezoeken wordt doorkruisd door een ander idee van de hoteleigenaar. Vanmiddag wil hij mij en de twee andere gasten meenemen (gratis) naar de haven en de vismarkt.
Hij adviseert morgen om vijf uur in de ochtend, via het strand naar de stad te gaan. Alle vissers komen dan terug van een nacht vissen op zee. Dan kan ik dat combineren met de tempel aan de andere kant van het strand.

Ik heb nu net mijn Banana pancake en potje thee op, verhaaltje geschreven en wacht nu op de dingen die gaan komen............

Ps, de internet verbinding is niet geweldig, dus ik hoop dat het lukt foto,s te plaatsen anders kijk later maar nog een keer.

• 19 Oktober 2017 - 08:17

Hennie:

Hoi Ton,
    Leuk om je vanuit Spanje (Pyreneeën) te volgen.
    Mooie foto’s toegevoegd.
    Groet Hennie.

• 19 Oktober 2017 - 08:59

Chris & Toos:

Die prijzen, we kunnen er maar niet bij dat het daar zo goedkoop is. Maar ja je moet er dan wel een heel eind voor vliegen. Hier blijft het maar prachtig weer, te warm voor de herfst maar we klagen niet en genieten van het mooie weer en de mooie natuur rond Beek en Donk.
    XXX Chris & Toos

• 19 Oktober 2017 - 16:00

Ma En Ans:

Zo we zijn weer bijgelezen. Je hebt het wel heel erg slecht hè. Om 5 uur je bed uit? Dat wil jij niet eens voor je baas. Heb je daarom vakantie? Hopelijk is het de moeite. Geniet er maar van. Ook namens ma.
    Liefs en groetjes
    Ma en Ans