Gered door de Sri Lankaase marine - Reisverslag uit Punkudutivu West, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Gered door de Sri Lankaase marine - Reisverslag uit Punkudutivu West, Sri Lanka van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Gered door de Sri Lankaase marine

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

13 Oktober 2017 | Sri Lanka, Punkudutivu West

Niet alle bezienswaardigheden liggen dicht bij elkaar en om toch een indruk te krijgen heb ik vandaag een Tuktuk gehuurd.
In de buurt van Jaffna liggen een aantal eilanden waarvan enkele via een dam, over de weg, bereikbaar zijn en er zijn enkele eilandjes waarvoor je een veerpondje nodig hebt. Op een van die eilandjes ligt de Hindoeïstische Nainativu tempel, een van de belangrijkste tempels in het noorden van Sri Lanka, en een kleine Boeddhistische tempel, de Nagadeepa Rajamaha tempel.

Het is een hele tocht om er te komen, zo'n anderhalf uur met een Tuktuk en dan nog een kwartiertje met een overladen veerbootje. En Jezus, wat kunnen die Hindu's dringen en voordringen. Ze willen allemaal als eerste in de bood en ook weer als eerste van de boot.

De Hindoeïstische tempel is kleurrijk en wordt volop gebruikt voor allerlei rituelen. Alhoewel het niet mag heb ik toch een aantal foto's binnen gemaakt. Ik heb tenslotte niet voor niets mijn schoenen en shirt al uitgedaan. Een uurtje of twee heb ik de rituelen en de tempel bekeken en ben verder gegaan naar de boeddhistische buurman, veel kleineren op dit moment niet zo druk.

Omdat er vandaag meer op het programma staat had ik met de Tuktuk afgesproken dat ik rond één uur terug zou zijn met de veerboot, dus rond twaalf stond ik weer op de pier......maar geen veerboot, alleen marinebootjes.
Bij navraag kreeg ik te horen dat er ook geen veerboot zou komen voor 14.30 uur. Het verhaal is onduidelijk en al rustig vloekend laat ik mijn afkeur horen. ............niets helpt en ik zal moeten wachten tot 14.30.
Maar aan de overkant staat mijn Tuktuk te wachten, die erop rekent dat ik er om 13.00 uur daar ben.

De enigste mogelijkheid die ik zie om hem te bereiken is via mijn hotel, ik heb deze Tuktuk immers via hen geboekt. Ik ga dus het hotel bellen, leg de situatie uit en geef mijn telefoon aan diegene die ik in de haven gesproken had. Deze vertelde dat de veerboot kappot was (waar ik geen snars van geloof). Het hotel zal contact opnemen met de jongen van de Tuktuk. Voor mij dus maar een ding, tweeëneenhalf uur wachten.........

Nog voor ik mijn telefoon opgeborgen heb wordt ik door iemand van de marine geroepen, hij biedt mij een plaats aan op een van de bootjes van de marine die personeel van hen gaat overzetten.
Ik dank deze man met al mijn Boeddhistische, Hindoeïstische en Katholieke gebaren. En binnen enkele minuten zit ik op een marine boot, zwemvest verplicht (wat mij maar amper past).
Nog snel de Tuktuk, via mijn hotel laten bellen dat ik toch kom.

Aan boord natuurlijk belangstelling van de marine mannen, diverse selfies moeten worden gemaakt. Stiekem moet ik wel lachen:

"Op vrijdag de 13e gered door de Sri Lankaanse marine"

Mijn dagtocht kan ik voortzetten en met een uurtje ben ik terug in Jaffna waar ik nog een uurtje rondstruin in het grote Jaffna Dutch Fort (ja, weer een) en nog een bezoek aan de hele mooie Nallur Kovil tempel.

• 13 Oktober 2017 - 13:50

Bas:

Wahahaha wat een verhaal weer!

Maar wat is er nou met die veerboor gebeurd dan?
    Enne fotos van dat marinebootje??

Cheers

• 13 Oktober 2017 - 13:51

Bas:

Kzie dat er meer fotos bijkomen...ik wacht af:-)

• 13 Oktober 2017 - 14:29

Renée:

Uhhhh ,,,,, jouw zwemvest lijkt gigantisch gekrompen. Komt vast door hey zeewater ..

Renée

• 13 Oktober 2017 - 16:38

Chris & Toos:

We zeiden het al eerder: bofbibs

• 14 Oktober 2017 - 12:03

Ineke:

Leuk verhaal Ton!! Heerlijk genieten!!

• 14 Oktober 2017 - 20:00

Ma En Ans:

Hoi Ton,
    Je verhaaltje weer gelezen. Lief van de marine dat je mee mocht varen. Kon je teminste weer verder. Het is nu te laat voor jou om te FaceTime. Probeer morgen wat vroeger bij ma te zijn. Kijk wel dan of we je te zien krijgen.

Liefs en groetjes
    Ma en Ans