Platzak, volgegeten en tevreden - Reisverslag uit João Pessoa, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Platzak, volgegeten en tevreden - Reisverslag uit João Pessoa, Brazilië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Platzak, volgegeten en tevreden

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

18 Oktober 2016 | Brazilië, João Pessoa

Gisteren maar eens een vrije dag gehouden, althans vrije dag....Ik heb een aantal offertes binnen gekregen die ik nog moest beoordelen. Offertes van de renovatie van mijn huis wat na mijn vakantie moet beginnen.
Ik wil een aantal aanpassingen laten doen die de woningbouw vereniging niet op hun kosten neemt. De muurtjes tussen keuken en kamer moeten eruit. Ik wil meer keukenkastjes, een groot aanrechtblad met een ingezonken gasplaat etc.

Nou heb ik al eens verteld dat ik Brazilië duur vind maar een Nederlandse aannemer kan er ook wat van.

Mijn zakelijke beslommeringen werden abrupt verstoord door luid Braziliaans tromgeroffel. Op het plein voor en naast mijn hotel treden 3 Braziliaanse drumbands op. Hééé, toch nog cultuur op mijn reis. Een aantal korte filmpjes heb ik op mijn Facebook pagina gezet.

En vanmorgen was het weer op tijd op, tijd om na het ontbijt te vertrekken naar Joāo Pers . De eindbestemming ligt maar twee uur rijden vanaf de plaats waar ik ben maar het heeft meer voeten in aarde om er te komen dan je verwacht.

Eerst moet ik met twee overvolle stadsbussen (het is spits) naar Recife, daar moet ik een metro pakken naar een busstation wat ver buiten de stad ligt om vervolgens met een bus naar het busstation van João Pessoa te gaan en daar een taxi te pakken naar mijn hotel. Als je zegt dat het openbaar vervoer in Brazilië goed en goedkoop is: nou vergeet het maar.
Ik besluit de ellende van de stadsbussen en een onbekende metro maar de vermijden en neem maar een taxi naar het busstation van Recife. Ik durf het geen busstation van Recife meer te noemen, zover buiten de stad ligt het. De bus is weer van de bekende luxe en doet er ruim tweeëneenhalf uur over naar João Pessoa, althans naar het busstation. Hup weer een taxi.
Al met al heeft mij verplaatsen van de ene stad naar de andere stad die op twee uur rijden afstand liggen ongeveer 6 uur gekost en mij R$140 (€40) lichter gemaakt.

João Pessoa is een kustplaats waar vooral Braziliaanse vakantiegangers naar toe gaan. Deze stad gaat er prat op dat ze de meeste bomen in haar stadsgrens heeft, op Parijs na. Waar die bomen dan moeten staan weet ik niet want vandaag heb ik er niet zoveel gezien.

Mijn hotel ziet er erg nieuw uit, het blijkt nog maar een jaar oud te zijn. De ontvangst is erg hartelijk. De eigenaar is zelf lang backpacker geweest en spreekt redelijk Engels. Het is niet erg groot, modern ingericht. Heeft een zwembad met ijskoud water, één hangmat (waar ik nu in lig te schrijven). Mijn kamer is een grote ruimte met twee tweepersoons en twee eenpersoonsbedden, koelkast, televisie, bureaumeubel en een balzaal waar een douche met wastafels zijn. Er is een huiskamer met een televisie van het formaat wat ik thuis gewend ben. Het ligt twee blokken van het strand, wel ver van het centrum.

In de beschrijving van deze stad heb ik gelezen dat de bebouwing hier maar maximaal 4 verdiepingen is maar in de gebouwen waar ik op uitkijk tel ik er al minimaal 10. Dan praat ik nog niet van de binnenstad, die in de verte te zien is, volgens mij zie ik daar wolkenkrabbers (zie foto).

Om twee uur vanmiddag kon ik mijn kamer in en de bedden inrichten (lol). Ik ben direct maar even de omgeving gaan verkennen.
Het strand, levendig maar alleen op een klein stuk druk. Richting de stad leeg maar weinig schaduw. De andere kant op veel schaduw maar bebouwing tot in het water.
Bij een klein strandtentje drink ik wat en raak aan de praat (praat met handen en voeten want van dat Portugees begrijp ik nog steeds niet) over mijn camera, mijn afkomst en mijn naam. Ik word gewaarschuwd uit te kijken voor overvallers met mijn camera (oeps, ja dit is Brazilië). Alleen de waarschuwingen al geven een onveilig gevoel.

Tegen vijf wil ik wat gaan eten, de restaurants zijn al dicht. Het blijkt hier een nationale feestdag te zijn. De supermarkten zijn ook gesloten dus het enigste wat overblijft is een thuisbreng pizza. Blijkt ook weer behoorlijk aan de prijs en alleen één maat mogelijk: Large.
Gelukkig heb ik een koelkast en ik heb geregeld dat ik morgen de oven van het hotel mag gebruiken.

Platzak, volgegeten, tevreden over het hotel.......even dit verhaaltje posten, wat foto's erbij doen en dan gaan slapen in een van de vijf bedden.

  • 18 Oktober 2016 - 06:41

    Jaak:

    Ha mattie (zouden mijn zonen zeggen) de mooiste foto's die je maakt zijn de foto's van 'het leven op straat' wolkenkrabbers en skylines zijn overal hetzelfde al valt mij op dat Brazilië wel erg veel wolkenkrabbers telt....lijkt wel een vorm van status: hoe meer ik er binnen mijn stadsgrenzen heb hoe meer ik meetel....

  • 18 Oktober 2016 - 09:39

    Chris En Toos:

    Je hebt, denken wij, voor het vijfde bed gekozen. Je schrijft n.l. dat je 2 tweepersoons- en 2 eenpersoons bedden hebt en dat je ging kiezen uit een van de 5 bedden. Je ziet het, we lezen je berichtjes goed hoor.
    Mooie foto's, mag je hier wel zwemmen of zijn er ook haaien?
    XXX Chris en Toos

  • 18 Oktober 2016 - 15:41

    Ans:

    Hoi Ton,

    Die drumbands was wel erg gezellig. Die ene groep klonk best goed. Volgens mij tel jij het zelfde als de Brazilianen maar jij over bedden en de Brazilianen over de hoogte van de gebouwen. Je hebt in ieder geval keuze genoeg om te slapen. De foto's zijn weer erg mooi. Ik keek vanmorgen heel vroeg al in mijn mailbox en zag 3 dezelfde berichten van jou staan. Er stonden alleen nog geen foto's bij. Was waarschijnlijk weer te vlug. Maak je niet druk over de verbouwing, geniet gewoon nog een paar weekjes van je vakatie.

    Liefs en groetjes Ans

  • 18 Oktober 2016 - 19:37

    Will En Loes:

    dag Ton

    Wij zitten nu volop in de renovatie stof te happen gelukkig zijn de keuken de wc en douche al gesloopt
    en is de looggieter druk aan de gang nog twee weekjes volhouden en dan is het voorbij
    Ton geniet nog van je vakantie en tot ziens

    groetjes Will en Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, João Pessoa

Noord Brazilië en Colombia 2016

2016 wordt Brazilië en Colombia
Niet voor de olympische spelen maar meer voor de Amazone en de kust.
De Amazone ontdekken? Rio de Janeiro, Salvador de Bahia of de backpackers enclave Pipa bezoeken? Dan moet je zeker backpacken of rondreizen door Brazilie.

De natuur in dit prachtige land is adembenemend en er is genoeg te doen en te beleven. Uiteraard staat Brazilie wereldwijd bekend om het voetbal en carnaval. Maar er is veel en veel meer. Het grootste land van Zuid-Amerika is ook groots in zijn natuurschoon. De uitgestrekte Amazone jungle, de spetterende watervallen van Iguazu, de fantastische stranden met goede duik en snorkel mogelijkheden en de rijke dierenwereld van de Pantanal imponeren iedere reiziger.

En een uitstapje naar Colombia maar dat afhankelijk van hoe de reis verloopt.Colombia, voor veel mensen is dit Zuid-Amerikaanse land vooral bekend als het land van Pablo Escobar en de daarbij behorende drugsmaffia, maar Colombia is ook het land van tropische stranden, de Amazone, salsa en een waanzinnig gastvrije bevolking. Vraag elke toerist in Colombia wat ze van het land vinden en hun gezicht begint te stralen, Colombia is een fantastisch land.
Met een oppervlakte van zo’n 1,1 miljoen km² (ruim 27 keer zo groot als Nederland) en een locatie vlakbij de evenaar heeft het land ontzettend veel te bieden en kun je het gehele jaar reizen binnen dit paradijs in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

07 November 2016

Weer op honk in Donk

05 November 2016

De conclusie: vier maanden is te kort

03 November 2016

De zwevende kiezer

02 November 2016

Welke foto komt op de cover ?

01 November 2016

Het begint af te tellen
Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 395711

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: